REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady gospodarowania odpadami RTV i AGD

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Sklepy będą informowały o tym, jaką część ceny stanowią koszty recyklingu nowego telewizora czy lodówki.

nowe prawo

REKLAMA

Od nowego roku w sklepach pojawią się informacje, ile płacimy za recykling telewizora czy lodówki. To jedna ze zmian wprowadzonych przez nowelizację ustawy z 21 listopada 2008 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 223, poz. 1464).

REKLAMA

Do tej pory koszt recyklingu urządzeń RTV i AGD był uwzględniany w cenie produktu. Od nowego roku sklepy mają już obowiązek pokazywać klientom, jaką część ceny produktu stanowi opłata, która pokrywa koszty późniejszego gospodarowania zużytym sprzętem. Informacja ta ma uświadomić kupującym, ile płacą za recykling urządzenia już przy jego zakupie. Wielu ekspertów uważa, że dzięki temu konsumenci zaczną domagać się właściwego postępowania z odpadami, które powstały z takich urządzeń. Jest też szansa, że powstanie więcej punktów, w których będzie można, zgodnie z prawem, pozbyć się starych urządzeń.

Profesor Andrzej Kraszewski z Wydziału Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej jest przekonany, że nowe rozwiązania są najlepszym sposobem edukowania społeczeństwa w zakresie postępowania z elektroodpadami.

- Przy ukrytej informacji o koszcie recyklingu w cenie klient ostatecznie płacił przykładowo nie 30 zł za recykling, ale 45 zł - mówi prof. Andrzej Kraszewski. - Było to związane z tym, że w przypadku ukrytego kosztu w cenie produktu obrastała ona marżą pośredników handlowych. Tak nie powinno być - podkreśla prof. Andrzej Kraszewski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pokazanie kosztów recyklingu nie jest jedynym sposobem na uświadamianie społeczeństwa o jego obowiązkach. Nowelizacja ustawy określiła, że organizacje odzysku zostaną zobowiązane do przeznaczania 5 proc. swoich przychodów na publiczną działalność edukacyjną. Obowiązek przeznaczania części pieniędzy na edukację ekologiczną będą mieli także wprowadzający sprzęt na rynek (producenci, importerzy, dystrybutorzy), którzy nie zlecają wykonywania obowiązków ustawowych organizacjom odzysku.

Skupy złomu oraz przedsiębiorstwa zajmujące się naprawą urządzeń elektrycznych i elektronicznych zostały zobowiązane do zbierania odpadów z takich sprzętów. W tym celu będą musiały zarejestrować się w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska.

Skupom złomu i punktom serwisowym, które złożą wniosek, zostanie przydzielony numer rejestracyjny. Będą się nim posługiwać na dokumentach związanych z obrotem zużytego sprzętu RTV i AGD. Firmom, które nie złożą wniosku o wpis do rejestru, grożą kary od 5 tys. do 500 tys. zł.

Sankcje za niewłaściwe obchodzenie się ze zużytym sprzętem

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA