REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksport żywności będzie rósł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Otto
Patrycja Otto
Marek Chądzyński
Marek Chądzyński

REKLAMA

Dopiero za kilka miesięcy osłabienie złotego może poprawić wyniki polskiego eksportu. Słaby złoty wesprze branże sprzedające artykuły pierwszej potrzeby, głównie firmy spożywcze. Producenci dóbr luksusowych odczują spadek popytu na głównych zagranicznych rynkach zbytu.

Październikowe dane NBP o dynamice eksportu zdziwiły niektórych ekonomistów, bo po raz pierwszy pokazały spadek - o ponad 1,2 proc. w porównaniu do tego samego miesiąca w 2007 roku.

REKLAMA

- Dane NBP to było coś bezprecedensowego. Mamy duży spadek popytu u partnerów handlowych z UE, a to jest czynnik, który w krótkim okresie decyduje o wynikach eksportu. Polski eksport reaguje w pierwszej kolejności na zmiany w popycie, co wynika z tego, że duży udział w obrotach handlowych ma handel wewnątrz korporacyjny - mówi Marcin Mróz, główny ekonomista Fortis Bank.

Jedną z branż, która może odczuć osłabienie popytu, jest motoryzacja.

- Trudno oczekiwać, żeby popyt na samochody zwiększył się w najbliższych kwartałach. Przedsiębiorstwa, które zazwyczaj importują samochody z Polski, ograniczyły już swoje zapotrzebowanie - mówi Jakub Borowski, ekonomista Invest Banku.

Podobna sytuacja jest też widoczna w sektorze meblarskim. Niewykluczony jest też spadek popytu na elektronikę i sprzęt domowego użytku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wielkość eksportu naszej firmy jest uzależniona od zamówień, pochodzących z innych rynków, przede wszystkim ze strefy euro. A więc to kondycja branży będzie miała wpływ na jego wielkość. Natomiast sam proces produkcji nie jest uzależniony od kursu wymiany - zauważa Barbara Ferrazzi, dyrektor generalny Indesit Company Polska.

Szansa dla branży spożywczej

Inaczej na sprawę patrzą producenci artykułów pierwszej potrzeby, np. żywności. Dla nich pogorszenie koniunktury na zachodzie Europy to duża szansa.

- Widzimy już ograniczanie konsumpcji różnych dóbr w największych gospodarkach świata, choć w zdecydowanie najmniejszym stopniu dotyczy to właśnie produktów spożywczych. Jeden z naszych najważniejszych kierunków eksportowych to Wielka Brytania i Irlandia. Liczymy, że słaby złoty w dłuższej perspektywie spowoduje zwiększenie konkurencyjności naszych soków czy dżemów - mówi Joanna Bancerowska z Agros Nova.

Eksporterzy żywności mają nadzieję, że w końcu powetują straty, jakie notowali jeszcze do końca III kwartału w związku z mocnym złotym.

- To jednak możliwe będzie dopiero w dłuższej perspektywie. Na razie przyszedł tylko czas oddechu dla polskich producentów - uważa Marek Moczulski, prezes ZPC Mieszko.

- Dzięki słabszemu złotemu Makarony Polskie mają możliwość oferowania produktów po bardziej konkurencyjnej cenie przy zachowaniu rentowności na zadowalającym poziomie - dodaje Andrzej Doński, dyrektor finansowy Makaronów Polskich, które spodziewają się 3-5-proc. wzrostu wartości eksportu.

Większych zysków z eksportu spodziewa się też ZPC Mieszko.

- Marże na tej działalności będą wyższe. W związku z tym nawet przy zachowaniu obecnego poziomu eksportu, na który idzie 25 proc. naszej produkcji, zarobek będzie większy - tłumaczy Marek Moczulski.

REKLAMA

Jedno jest pewne, słaby złoty poprawi tylko sytuację, tych firm, które swoje wyroby produkują z komponentów zakupionych w Polsce. Ci, co je importują, mogą liczyć na mniejsze zyski. Zgadza się z tym Marian Owerko, prezes Bakalland, którego firma wciąż więcej importuje, niż eksportuje.

Słaby złoty może powodować, że polscy producenci staną się atrakcyjnymi partnerami biznesowymi dla globalnych sieci handlowych. Ostatnio Tesco podpisało kontrakt z firmą Polsnack Sieć, która wyeksportuje do Wielkiej Brytanii 25 tys. kartonów paluszków i precelków Lajkonika. Zresztą za pośrednictwem tej sieci polscy producenci wyeksportowali w latach 2007-2008 do sklepów Tesco w Wielkiej Brytanii produkty spożywcze o wartości ponad 45 mln zł.

Ekonomiści studzą nieco ten zapał: żniwa w branży spożywczej zaczną się za kilka miesięcy, bo w krajach UE - a zwłaszcza w Niemczech - dopiero wówczas wystąpi tzw. efekt substytucji, czyli słaby złoty spowoduje, że polskie towary będą wyjątkowo atrakcyjnej cenowo.

- Efekt substytucyjny może wystąpić. Konsumenci w krajach europejskich będą szukali jakościowo zbliżonych, ale jednak tańszych zamienników swoich towarów - mówi Piotr Bujak, ekonomista BZ WBK.

- Słabnący złoty powinien w pewnym zakresie wspierać polski eksport. Sądzimy, że w przyszłym roku złoty osłabi się do 4,30 zł za euro. Oczywiście to wsparcie będzie widoczne w segmentach rynku artykułów pierwszej potrzeby. Bo w pełni słaba waluta nie zniweluje spadku popytu - dodaje Marta Petka z Raiffeisen Bank.

Pogorszenie dynamiki

Lepsze warunki dla jednej branży nie uratują jednak wyniku całego eksportu.

REKLAMA

- W 2009 roku dynamika eksportu będzie ujemna. Choć ten minus będzie niewielki. O istotnym wpływie kursu złotego na całość eksportu nie możemy myśleć, bo zmiany kursowe oddziałują z pewnym opóźnieniem - mówi Jakub Borowski, główny ekonomista Invest Banku.

Jego zdaniem wpływ na spadek eksportu - oprócz bariery popytowej - będzie miał m.in. mniejszy napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych (które zazwyczaj były ukierunkowane na eksport).

Pogorszenie dynamiki może być widoczne nawet przez kilka kwartałów, bo dopiero po takim czasie może zadziałać efekt słabego złotego.

- Raczej będziemy mieć kontynuację trendu spadkowego. Może nie będzie już ujemnej dynamiki - październikowy wynik to po części efekt wysokiej bazy z ubiegłego roku - ale czeka nas wyraźne osłabienie eksportu. Przynajmniej jeszcze przez pewien czas, dopóki nie zacznie działać osłabienie złotego, poprawiające konkurencyjność cenową. To opóźnienie może potrwać wiele miesięcy, nawet kwartałów - mówi Piotr Bujak.

- Hamowanie gospodarek głównych partnerów handlowych ogranicza popyt na nasz eksport. Może wynik październikowy już się nie powtórzy, ale dwucyfrowej dynamiki wzrostu też trudno się spodziewać. Wyniesie ona około 4 proc. - dodaje Marta Petka.

SZERSZA PERSPEKTYWA - UNIA EUROPEJSKA

Gospodarki największych partnerów handlowych Polski nie mają się najlepiej. Największy odbiorca polskich towarów - Niemcy - od III kwartału tego roku jest w recesji: spadek PKB w III kwartale o 0,5 proc. To zła wiadomość, bo do Niemiec idzie prawie jedna czwarta polskiego eksportu. Niewiele lepiej jest we Francji, która jest drugim w kolejności partnerem handlowym Polski. W III kwartale Francuzi zanotowali wzrost PKB o 0,1 proc., ale w II mieli spadek o 0,3 proc. PKB. W recesji są Włochy - trzeci partner handlowy Polski. Włosi zanotowali takie same wyniki jak Niemcy. W czwartej na liście Wielkiej Brytanii PKB w III kwartale PKB spadł o 0,5 proc. po zerowej dynamice w II kwartale. Najlepiej z pierwszej piątki wypadają Czechy. Sąsiedzi z południa mieli 1-proc. wzrost gospodarczy w III kwartale po 0,9-proc. w II kwartale.

Eksport

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PATRYCJA OTTO

MAREK CHĄDZYŃSKI

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA