REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca skutecznie wniesie sprzeciw, gdy inspektor naruszy przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Łączny czas prowadzenia kontroli w firmie będzie krótszy niż dotychczas, a przedsiębiorcy będą mogli wnieść sprzeciw, gdy organ kontroli naruszy przepisy.

Ustawa o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw, uchwalona przez Sejm 21 listopada 2008 r. i przekazana do Senatu, wprowadza zasady, które będą obowiązywały wszystkie organy kontroli prowadzące inspekcje w firmach.

REKLAMA

 

Najbardziej korzystne dla przedsiębiorców zmiany dotyczyć będą ograniczenia łącznego czasu prowadzenia wszystkich kontroli w firmie, prowadzenia inspekcji na legitymacje bez okazania upoważnienia do wykonania czynności kontrolnych, wniesienia skutecznego sprzeciwu, gdy inspektor będzie działał niezgodnie z przepisami, oraz zakazu wykorzystania przeciwko przedsiębiorcy dowodów zebranych z naruszeniem przepisów.

Kontrole będą krótsze

Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej ograniczy czas trwania kontroli w firmach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to korzystne rozwiązanie szczególnie dla małych i makroprzedsiębiorców, dla których prowadzenie inspekcji często stanowi duże utrudnienie dla prowadzonej działalności w firmie. Wprowadzony został limit czasu trwania wszystkich kontroli tego samego organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym. Nie może on przekraczać: 12 dni roboczych w firmach mikroprzedsiębiorców i 18 dni roboczych w firmach małych przedsiębiorców. Natomiast przekroczenie takiego limitu musi zostać przez organ kontrolny uzasadnione na piśmie i będzie dopuszczalne tylko, w razie gdy zostało spowodowane przyczynami niezależnymi od inspekcji.

O kontroli trzeba uprzedzać

Nowością jest także zmiana przedmiotu kontroli. Inspektor będzie sprawdzał, czy działalność przedsiębiorcy jest zgodna z prawem, natomiast nie może kontrolować osoby przedsiębiorcy.

Powinien również okazać dokumenty określające zakres prowadzonej kontroli.

Natomiast nie może rozpocząć kontroli, mając nadzieję, że dopiero podczas wykonywania jej dopatrzy się pewnych nieprawidłowości, które zarzuci właścicielowi firmy.

REKLAMA

Będzie musiał również zawiadomić przedsiębiorcę, co najmniej na siedem dni naprzód o tym, że zostanie on skontrolowany, a potem pouczyć go o prawach i obowiązkach podczas kontroli. Brak takiego powiadomienia będzie traktowany jako naruszenie zasad kontroli.

Zostanie też ograniczona możliwość prowadzenia kontroli tylko po okazaniu legitymacji służbowej bez przedstawienia przedsiębiorcy upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.

Taki sposób prowadzenia inspekcji będzie dopuszczony tylko w razie potrzeby dla zapobieżenia przestępstwu, wykroczeniu, przestępstwu lub wykroczeniu skarbowemu, zabezpieczeniu dowodów świadczących o tym, że zostały popełnione, bądź gdy uzasadnia go bezpośrednie zagrożenie życia, zdrowia albo środowiska naturalnego.

Gdyby czynności kontrolne przekroczyły zakres kontroli określony w upoważnieniu lub były przeprowadzone bez upoważnienia, a przedsiębiorca poniósł szkodę, to wówczas będzie miał prawo wystąpić o odszkodowanie. W dodatku dowody uzyskane podczas takiej kontroli nie będą mogły zostać wykorzystane przeciw przedsiębiorcy w postępowaniu administracyjnym, podatkowym, karnym lub karnym-skarbowym.

Sprzeciw przedsiębiorcy

Zdarza się, że inspektor narusza przepisy podczas kontroli, na przykład prowadzi ją za długo albo wszczyna ją, wówczas gdy w firmie jest już prowadzona inna kontrola.

REKLAMA

Przedsiębiorca może wówczas zgłosić sprzeciw wobec inspekcji i w ten sposób wstrzymać czynności kontrolne aż do czasu rozpatrzenia jego skargi. Natomiast w razie wniesienia zażalenia na sposób rozpoznania sprzeciwu wstrzymanie czynności kontrolnych następuje aż do czasu jego rozpatrzenia (zazwyczaj czas rozpatrzenia sprzeciwu wynosi trzy dni robocze).

W czasie wstrzymania czynności kontrolnych inspektorzy będą mogli jednak zabezpieczyć dowody mające związek z zakresem kontroli, na przykład: dokumenty, informacje, próbki, wyroby oraz inne nośniki informacji, aby przedsiębiorca nie zlikwidował tych, które świadczą przeciwko niemu.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA