REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poręczenie kredytu przedsiębiorcom nie wystarczy

Marek Chądzyński
Marek Chądzyński

REKLAMA

Rząd zakłada, że mała firma będzie mogła starać się o poręczenie wadium, leasingu czy tzw. dobrego wykonania kontraktu. Bankowcy liczą na wzmocnienie systemu funduszy pożyczkowych.

Katalog nowych produktów poręczeniowych dla firm ma być szerszy. Z rządowego programu wynika, że poręczenie będzie mogło zostać udzielone nie tylko na kredyt, ale także na factoring czy też inwestycję kapitałową.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie nowych produktów, czyli np. poręczenie wadium przetargowego, to był nasz postulat zgłaszany od kilku lat. Widać czasem potrzeba kryzysu, żeby coś się w końcu zmieniło - ocenia Jerzy Bartnik, prezes Związku Rzemiosła Polskiego.

Beneficjentami będą mogły być nie tylko przedsiębiorstwa, ale także tzw. podmioty ekonomii społecznej, czyli m.in. spółdzielnie, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe (SKOK-i) i organizacje pozarządowe. Rząd chce także stworzyć system regionalnych i lokalnych funduszy poręczeniowych, których właścicielami miałyby być samorządy.

Głównym graczem w systemie ma być Bank Gospodarstwa Krajowego, a właściwie jego poręczeniowe fundusze celowe. BGK ma być dokapitalizowany 2 mld zł. To pozwoli zdaniem rządu na wykreowanie akcji kredytowej dla małych i średnich firm do 20 mld zł w 2009 roku.

REKLAMA

- Kwota 2 mld zł to dobry początek. Pozwoli na wzmocnienie systemu poręczeń, umożliwi rozszerzenie działalności Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych - ocenia Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jego zdaniem to, co można jeszcze zrobić, to wzmocnić system funduszy pożyczkowych.

- Tego w rządowym programie brakuje - dodaje Pietraszkiewicz.

Dziś Krajowy Fundusz Poręczeń Kredytowych udziela poręczeń do równowartości maksymalnie 5 mln euro. Ta kwota ma wzrosnąć, choć rząd nie ujawnia na razie, o ile. Prowizja funduszu wynosi - w zależności od okresu, na jaki ma być udzielone poręczenie - od 1 do 2 proc. wartości poręczenia.

- Procedura udzielania poręczenia jest skomplikowana. Przedsiębiorstwa mikro są pozbawione możliwości uzyskania poręczenia ze względu właśnie na procedury i koszt. Żeby np. uzyskać poręczenie, trzeba przejść procedurę oceny ryzyka podobną do procedury kredytowej. Jeśli nowe rozwiązania będą likwidowały te bariery, wygenerowanie akcji kredytowej do 20 mld zł w przyszłym roku nie powinno być problemem - ocenia Jerzy Bartnik.

Dla przedsiębiorców usprawnienie procedur przyznawania poręczeń to sprawa kluczowa, dlatego wiążą z pakietem antykryzysowym duże nadzieje.

- System poręczeń w Polsce nie upowszechnił się. Działania, które rząd wpisał do programu, nie są nowościami. Odbieram je jako deklarację poszerzenia akcji poręczeniowej i gwarancyjnej, a to oznacza, że uzyskanie gwarancji ma być łatwiejsze - uważa Jeremi Mordasewicz z Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

- To samo dotyczy wykorzystania innych elementów pakietu antykryzysowego, np. kwestii środków z UE. Przyspieszenie ich wykorzystania musi oznaczać uproszczenie procedur. Zagrożenie widzę w tym, że za wdrożenie tych elementów odpowiadają różne instytucje publiczne. Rząd mówi, że należy usprawnić ich działanie. Ale czy te instytucje będą w stanie to zrealizować - zastanawia się Mordasewicz.

Przedsiębiorcy na razie nie chcą komentować zamierzeń rządu, twierdząc, że ich nie znają.

CO ZNALAZŁO SIĘ W PAKIECIE ANTYKRYZYSOWYM

- Zwiększenie budżetowego limitu na poręczenia i gwarancje Skarbu Państwa do 40 mld zł. Ma to m.in. pomóc w udzielaniu gwarancji bankom na kredyty międzybankowe oraz gwarantowaniu zamówień w niektórych branżach przemysłowych i projektów eksportowych.

- Dokapitalizowanie BGK kwotą 2 mld zł z przeznaczeniem na sfinansowanie programu poręczeniowego dla małych i średnich firm, co ma pozwolić na akcję kredytową do 20 mld zł w 2009 roku.

- Przyspieszenie inwestycji współfinansowanych ze środków UE do poziomu 16,8 mld zł środków kwalifikowanych do końca 2009 roku. Celem jest zwiększenie puli do 21,4 mld zł.

- Zwiększenie ulgi inwestycyjnej dla startujących firm z 50 tys. zł rocznie do 100 tys. euro w latach 2009-2010.

- Umożliwienie przedsiębiorcom pełnego i bieżącego rozliczenia ponoszonych wydatków na badania i rozwój w poczet kosztów podatkowych już w trakcie trwania badań.

- Znoszenie barier dla inwestycji w infrastrukturę teleinformacyjną

- Wspieranie NFOŚiGW dodatkowymi środkami, które pozwolą zrealizować inwestycje w odnawialne źródła energii na poziomie do 2,5 mld zł.

- Powstanie Rezerwy Solidarności Społecznej (1,14 mld zł ze wzrostu akcyzy) na ważne wydatki społeczne.

MAREK CHĄDZYŃSKI

marek.chadzynski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA