REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dolegliwość kar będzie większa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz

REKLAMA

O wysokości kary zadecyduje waga naruszenia, jego długotrwałość oraz wpływ naruszenia na rynek. Kara może zostać zwiększona lub zmniejszona nawet o 50 proc. w zależności od roli pełnionej w kartelu.

Wytyczne przygotowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie ustalania wysokości kar pieniężnych za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję pozwolą przedsiębiorcom poznać ewentualne skutki finansowe zawierania porozumień cenowych, dzielenia rynku czy też ustalania cen odsprzedaży.

REKLAMA

REKLAMA

Dookreślone przesłanki

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. z 2007 r. nr 50, poz. 331) stanowi, że w przypadku stosowania praktyk naruszających konkurencję prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę pieniężną w wysokości nie większej niż 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. Tak więc prawo mówi jedynie o górnej granicy kary. Natomiast nic nie mówi o przesłankach ustalania jej wysokości. Z tego właśnie powodu UOKiK przygotował projekt wytycznych w sprawie ustalania wysokości kar pieniężnych za takie praktyki.

- Projekt określa zasady, według których Urząd będzie obliczał kary w postępowaniach antymonopolowych. Pokazuje wszystkie najważniejsze elementy oceny, które są przez UOKiK brane pod uwagę przy ustalaniu kary - mówi Wojciech Szymczak, dyrektor Departamentu Analiz Rynku w UOKiK.

REKLAMA

Waga naruszenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt wprowadza trzy rodzaje naruszeń. Naruszeniami bardzo poważnymi są te, które są szczególnie szkodliwe dla konkurencji na rynku. Zalicza się do nich m.in. porozumienia cenowe czy zmowy przetargowe. Kolejne rodzaje naruszeń to naruszenia poważne oraz pozostałe. Za naruszenie zaliczane do bardzo poważnych kwota bazowa kary wyniesie 1-3 proc. przychodu przedsiębiorcy. Jeżeli naruszenie w dużym stopniu ujemnie wpływa na rynek, to kara może wzrosnąć o 80 proc., a gdy trwa powyżej roku prezes może ją zwiększyć o 200 proc.

- Wytyczne zwiększają przejrzystość polityki karania, ale również wskazują na zaostrzenie kar. Większa dolegliwość kar finansowych może doprowadzić do ograniczenia liczby naruszeń przepisów antymonopolowych, tym samym przynosząc korzyści konsumentom - mówi Szymon Chawliński, prawnik z kancelarii Gide Loyrette Nouel.

Łagodniejsze traktowanie

W pewnych jednak sytuacjach przedsiębiorcy będą mogli liczyć na łagodniejsze traktowanie.

- Wśród okoliczności łagodzących jest przesłanka współpracy z prezesem Urzędu w toku postępowania. Jeżeli przedsiębiorca dostarcza dowodów i ma świadomość tego, że jego działanie stanowi naruszenie, to jest to brane pod uwagę. Wszystko to działa na jego korzyść - tłumaczy Wojciech Szymczak.

W takich przypadkach kara może zostać zmniejszona.

- Możliwość zredukowania kary aż do 50 proc. w przypadku świadomego ograniczania skutków naruszenia lub podjęcia współpracy z prezesem UOKiK niewątpliwie jest opłacalna - ocenia Szymon Chwaliński.

Na zmniejszenie kary mogą też liczyć przedsiębiorcy, których rola w naruszeniu była bierna, oraz tacy, którzy działali nieumyślnie.

- Są tacy przedsiębiorcy, którzy np. zamieszczają w umowach zapisy naruszające prawo antymonopolowe, nie zdając sobie sprawy ze skutków. Dotyczy to zwłaszcza branż, w których znajomość prawa jest niewielka, np. małych firm działających na rynkach lokalnych - mówi Wojciech Szymczak.

Dodaje, że zdarzają się przypadki, gdy producent narzuca dystrybutorom umowy, których skutkiem jest zawarcie niedozwolonego porozumienia.

- Czasami dystrybutorami są niewielkie firmy, które podpisują umowy sprawdzając tylko atrakcyjność ceny, nie analizując pozostałych zapisów. Takie postępowanie również stanowi naruszenie prawa. Jednak inaczej będziemy je oceniać, a inaczej rolę przedsiębiorcy, który świadomie dążył do eliminacji konkurentów z rynku - tłumaczy Wojciech Szymczak.

Co obciąży przedsiębiorcę

Projekt wytycznych wymienia także okoliczności powodujące surowe kary.

- Jeżeli przedsiębiorca konstruuje porozumienia antykonkurencyjne, proponuje udział w nich innym, pilnuje przedsiębiorców, żeby wykonywali postanowienia kartelu, to jest to szczególnie naganne zachowanie - mówi Wojciech Szymczak.

Dodaje, że gdy nie będzie inicjatora, to kartel nie powstanie, Gdy nikt nad nim nie będzie czuwał, to niedozwolone porozumienie przestanie funkcjonować w praktyce.

Następną przesłanką obciążającą jest wywieranie presji na inne podmioty.

- Zdarza się, że przedsiębiorca, który nie stworzył porozumienia, skarży się do inicjatora kartelu, że jego uczestnicy nie wypełniają ustalonych zasad - mówi Wojciech Szymczak.

Projekt wytycznych jest teraz konsultowany z przedsiębiorcami oraz prawnikami.

Postępowanie antymonopolowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA