REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dolegliwość kar będzie większa

Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz

REKLAMA

O wysokości kary zadecyduje waga naruszenia, jego długotrwałość oraz wpływ naruszenia na rynek. Kara może zostać zwiększona lub zmniejszona nawet o 50 proc. w zależności od roli pełnionej w kartelu.

Wytyczne przygotowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie ustalania wysokości kar pieniężnych za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję pozwolą przedsiębiorcom poznać ewentualne skutki finansowe zawierania porozumień cenowych, dzielenia rynku czy też ustalania cen odsprzedaży.

REKLAMA

Dookreślone przesłanki

REKLAMA

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. z 2007 r. nr 50, poz. 331) stanowi, że w przypadku stosowania praktyk naruszających konkurencję prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę pieniężną w wysokości nie większej niż 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. Tak więc prawo mówi jedynie o górnej granicy kary. Natomiast nic nie mówi o przesłankach ustalania jej wysokości. Z tego właśnie powodu UOKiK przygotował projekt wytycznych w sprawie ustalania wysokości kar pieniężnych za takie praktyki.

- Projekt określa zasady, według których Urząd będzie obliczał kary w postępowaniach antymonopolowych. Pokazuje wszystkie najważniejsze elementy oceny, które są przez UOKiK brane pod uwagę przy ustalaniu kary - mówi Wojciech Szymczak, dyrektor Departamentu Analiz Rynku w UOKiK.

Waga naruszenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt wprowadza trzy rodzaje naruszeń. Naruszeniami bardzo poważnymi są te, które są szczególnie szkodliwe dla konkurencji na rynku. Zalicza się do nich m.in. porozumienia cenowe czy zmowy przetargowe. Kolejne rodzaje naruszeń to naruszenia poważne oraz pozostałe. Za naruszenie zaliczane do bardzo poważnych kwota bazowa kary wyniesie 1-3 proc. przychodu przedsiębiorcy. Jeżeli naruszenie w dużym stopniu ujemnie wpływa na rynek, to kara może wzrosnąć o 80 proc., a gdy trwa powyżej roku prezes może ją zwiększyć o 200 proc.

- Wytyczne zwiększają przejrzystość polityki karania, ale również wskazują na zaostrzenie kar. Większa dolegliwość kar finansowych może doprowadzić do ograniczenia liczby naruszeń przepisów antymonopolowych, tym samym przynosząc korzyści konsumentom - mówi Szymon Chawliński, prawnik z kancelarii Gide Loyrette Nouel.

Łagodniejsze traktowanie

W pewnych jednak sytuacjach przedsiębiorcy będą mogli liczyć na łagodniejsze traktowanie.

- Wśród okoliczności łagodzących jest przesłanka współpracy z prezesem Urzędu w toku postępowania. Jeżeli przedsiębiorca dostarcza dowodów i ma świadomość tego, że jego działanie stanowi naruszenie, to jest to brane pod uwagę. Wszystko to działa na jego korzyść - tłumaczy Wojciech Szymczak.

W takich przypadkach kara może zostać zmniejszona.

- Możliwość zredukowania kary aż do 50 proc. w przypadku świadomego ograniczania skutków naruszenia lub podjęcia współpracy z prezesem UOKiK niewątpliwie jest opłacalna - ocenia Szymon Chwaliński.

Na zmniejszenie kary mogą też liczyć przedsiębiorcy, których rola w naruszeniu była bierna, oraz tacy, którzy działali nieumyślnie.

- Są tacy przedsiębiorcy, którzy np. zamieszczają w umowach zapisy naruszające prawo antymonopolowe, nie zdając sobie sprawy ze skutków. Dotyczy to zwłaszcza branż, w których znajomość prawa jest niewielka, np. małych firm działających na rynkach lokalnych - mówi Wojciech Szymczak.

Dodaje, że zdarzają się przypadki, gdy producent narzuca dystrybutorom umowy, których skutkiem jest zawarcie niedozwolonego porozumienia.

- Czasami dystrybutorami są niewielkie firmy, które podpisują umowy sprawdzając tylko atrakcyjność ceny, nie analizując pozostałych zapisów. Takie postępowanie również stanowi naruszenie prawa. Jednak inaczej będziemy je oceniać, a inaczej rolę przedsiębiorcy, który świadomie dążył do eliminacji konkurentów z rynku - tłumaczy Wojciech Szymczak.

Co obciąży przedsiębiorcę

Projekt wytycznych wymienia także okoliczności powodujące surowe kary.

- Jeżeli przedsiębiorca konstruuje porozumienia antykonkurencyjne, proponuje udział w nich innym, pilnuje przedsiębiorców, żeby wykonywali postanowienia kartelu, to jest to szczególnie naganne zachowanie - mówi Wojciech Szymczak.

Dodaje, że gdy nie będzie inicjatora, to kartel nie powstanie, Gdy nikt nad nim nie będzie czuwał, to niedozwolone porozumienie przestanie funkcjonować w praktyce.

Następną przesłanką obciążającą jest wywieranie presji na inne podmioty.

- Zdarza się, że przedsiębiorca, który nie stworzył porozumienia, skarży się do inicjatora kartelu, że jego uczestnicy nie wypełniają ustalonych zasad - mówi Wojciech Szymczak.

Projekt wytycznych jest teraz konsultowany z przedsiębiorcami oraz prawnikami.

Postępowanie antymonopolowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA