REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duże firmy spożywcze dostaną dotacje z UE

Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Od 2009 roku firmy spożywcze skorzystają ze wsparcia w programie Innowacyjna Gospodarka. Pomoc będzie dla firm mających roczny dochód przynajmniej 200 mln euro. Przedsiębiorca może liczyć na dotację refinansującą nawet połowę inwestycji.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (MRR) zmienia przepisy, aby umożliwić największym firmom spożywczym korzystanie z unijnych dotacji, dowiedziała się GP. Już od stycznia 2009 r. duże firmy z branży będą mogły starać się o wsparcie ze środków UE.

REKLAMA

Firmy działające w branży spożywczej, podobnie jak rolnicy, mają swoją oddzielną pulę dotacji w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW). Ponieważ jest on przedłużeniem unijnej polityki rolnej, to zarządza nim w Polsce resort rolnictwa. Wskutek nieporozumienia między tym ministerstwem a MRR duże firmy spożywcze zostały pozbawione dostępu do środków. Chodzi o przedsiębiorstwa, które zatrudniają więcej niż 750 osób lub ich roczny dochód przekracza 200 mln euro - nie mogą skorzystać z unijnych dotacji z PROW ani z innych programów.

Niespodzianką jest to, że środki będą dla nich dostępne nie w ramach PROW, ale w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka (PO IG).

- Zanim przedsiębiorcy będą mogli rozpocząć składanie wniosków, konieczna będzie zmiana dokumentu, który określa, kto może ubiegać się o dotacje z określonych programów unijnych - mówi Anita Wesołowska z MRR.

To w nim zostały zawarte zapisy, które uniemożliwiają liderom branży spożywczej sięganie po wsparcie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z naszych informacji wynika, że zmiana zostanie zaakceptowana 17 grudnia, kiedy zbierze się komitet koordynujący wdrażanie wszystkich funduszy strukturalnych w Polsce.

- Mam nadzieję, że komitet przychyli się do naszej propozycji, szczególnie że jest ona korzystna dla przedsiębiorców - mówi Anita Wesołowska.

Branża spożywcza entuzjastycznie, ale z obawami podchodzi do pomysłu resortu rozwoju regionalnego. Jak mówi Witold Choiński, prezes Stowarzyszenia Polskie Mięso, błąd urzędników pozbawił firmy spożywcze środków na niezbędne inwestycje.

- Pozytywnie oceniamy ten pomysł. Oby na nim się nie skończyło - mówi Andrzej Pawelczak z Grupy Animex, czołowego producenta wędlin.

Dodaje, że branża spożywcza w oparciu o środki z UE na lata 2004-2006 rozpoczęła duże programy inwestycyjne, przekonana, że będzie mogła je dokończyć, korzystając z dotacji.

REKLAMA

Witold Choiński obawia się, czy firmy spożywcze poradzą sobie z konkurowaniem o dotacje w PO IG, bo staną w szranki z firmami działającymi także w innych branżach. Zmieni się nie tylko urząd, który będzie dzielił środki z UE (z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości). Innowacyjna Gospodarka ma inną specyfikę niż PROW, bo stawia na wspieranie nowoczesnych technologii. Na przykład w najbardziej popularnym Działaniu 4.4, by mieć w tym roku szansę na uzyskanie środków z UE, w realizowanej inwestycji należało zastosować technologię stosowną na świecie nie dłużej niż trzy lata.

- Polska branża spożywcza jest pod względem technologicznym opóźniona w porównaniu z państwami zachodnimi. Dlatego też dostęp do dotacji w PO IG cieszy, bo jest szansą na zniwelowanie tej różnicy - uważa Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Michał Turczyk z firmy doradczej Deloitte zwraca uwagę na to, że firmy spożywcze będą mogły w PO IG dostać większe dotacje niż w PROW. Dla przykładu przy inwestycji o wartości 20 mln zł (w kosztach kwalifikowanych) w PO IG przedsiębiorca może liczyć nawet na 10 mln zł. W PROW w tym roku duża firma mogła liczyć maksymalnie na 5 mln zł.

- W programie Innowacyjna Gospodarka są nie tylko dotacje na inwestycje, lecz także na projekty badawczo-naukowe. To zupełnie nowy instrument wsparcia - mówi Michał Turczyk.

Według niego MRR po wprowadzeniu zmiany w życie powinno zainteresować się losem małych i średnich firm spożywczych, które w PROW nie znajdą dotacji na projekty badawczo-rozwojowe czy sfinansowania współpracy z instytutami badawczymi. Takie środki są w programie Innowacyjna Gospodarka, więc dobrym pomysłem byłoby otwarcie dostępu do nich także dla mniejszych firm z branży spożywczej.

Wsparcie dla firm w programie Innowacyjna Gospodarka

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przynajmniej 750 pracowników musi zatrudniać firma ubiegająca się o dotację

Mariusz Gawrychowski

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA