REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszt recyklingu będzie uwidoczniony w cenie

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Sklepy będą musiały informować klientów o kosztach recyklingu urządzeń elektrycznych i elektronicznych.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Obok ceny pralki, lodówki czy telewizora sklepy będą musiały pokazać koszt recyklingu takiego urządzenia - taką poprawkę do ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym zaproponowała wczoraj senacka Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska. Oprócz tego usunięto zapis, który mógł powodować, że organizacje odzysku zbierałyby więcej starych urządzeń niż producenci czy importerzy.

Sklepy nie chcą zmian

Obowiązek uwidaczniania kosztów recyklingu przy cenie produktu obejmie sprzęty RTV i AGD, poza częściami komputerowymi. Branża handlowa nie chce jednak informować, jaką część ceny produktu stanowi jego recykling.

- Unijne przepisy nie mówią o obligatoryjnym uwidacznianiu kosztu recyclingu. Nie rozumiem, dlaczego w Polsce próbuje się wprowadzić taki obowiązek - mówi Renata Juszkiewicz, dyrektor przedstawicielstwa Metro Group w Polsce. Jej zdaniem, propozycja wprowadzająca uwidacznianie kosztu recyklingu w cenie produktu jest niekorzystna dla sklepów - spowoduje dodatkowe koszty związane z przystosowaniem m.in. kas fiskalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według szacunków jeden hipermarket poniesie koszty sięgające około 200 tys. zł. Na te sumę złożą się: zmiana systemu fiskalnego, szkolenia pracowników, druk nowych etykiet.

- Dostosowanie oprogramowania w kasach zajmuje informatykowi kilka minut - mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska, organizacji zrzeszającej producentów urządzeń AGD. Dodaje, że korzyścią dla konsumenta będzie poznanie faktycznej ceny recyklingu.

Podobnego zdania jest prof. Andrzej Kraszewski z Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej.

- Ukryty w cenie koszt recyklingu spowoduje, że obrośnie on marżą całego łańcucha pośredników. Marże są na poziomie od 40 do 50 proc. Oznacza to, że jeżeli utylizacja lodówki kosztuje 30 zł, to przy ukrytej o tym informacji w cenie, po naliczeniu marż, konsument zapłaci za recykling około 45 zł - tłumaczy Andrzej Kraszewski. Zrealizowanie propozycji senatorów sprawi, że taka praktyka przestanie istnieć.

Informacja na półce

Zdaniem ekspertów, sklepy nie powinny mieć problemów z nowymi obowiązkami.

- Komisja senacka zaproponowała, by informacja o koszcie gospodarowania odpadami była przy cenie produktu na półce. Nie będzie obowiązku uwidaczniania tego kosztu na paragonie - tłumaczy Tomasz Partyka, dyrektor biura Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego.

Andrzej Kraszewski dodaje, że widoczny koszt recyklingu obok ceny urządzenia ma duże znaczenie edukacyjne. Klient zobaczy bowiem, ile już zapłacił za utylizację lodówki.

- Wiedząc, za co zapłacił, będzie domagał się prawidłowego postępowania z odpadem - podkreśla.

200 tys. zł ma kosztować hipermarket uwidocznienie kosztów recyklingu

Plany senatu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

OPINIA

GRZEGORZ SKRZYPCZAK

prezes Organizacji Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Elektroeko

Senatorowie wykreślili też zapis, który mógł powodować, że organizacje odzysku zbierałyby więcej starych urządzeń niż producenci czy importerzy. Było to sprzeczne z zasadą równości podmiotów gospodarczych. W dyrektywie unijnej wskazano bowiem, że w Polsce trzeba zbierać średnio 4 kg starych urządzeń w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Obowiązek ten spoczywa na producentach i importerach. Realizację tego obowiązku firmy te zlecają organizacjom odzysku. Sejm jednak wprowadził zapis nakazujący organizacjom finansowanie zbiórki starych urządzeń na poziomie 150 proc., a nie 100 proc. jak w przypadku producentów i importerów. Dodatkowe koszty wówczas zostałyby przerzucone na importerów i producentów, a w konsekwencji na konsumentów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA