REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Winiety na razie zostają

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Przewoźnicy nadal będą kupować winiety, czyli uiszczać ryczałty. Opłaty za przejechany każdy kilometr po drogach krajowych wejdą w życie dopiero w połowie 2011 roku.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Nie będzie na razie elektronicznego systemu poboru opłat za każdy przejechany kilometr po drogach krajowych i autostradach. Zostanie utrzymany obecny system, czyli zryczałtowane opłaty winietowe. Taką decyzję podjęła sejmowa Komisja Infrastruktury, która dziś w Sejmie przedstawi swoje stanowisko w tej sprawie.

Jacek Krupa, poseł Platformy Obywatelskiej, zastrzega, że winiety przestaną obowiązywać 30 czerwca 2011 r. Dzień później ma już funkcjonować elektroniczny system poboru opłat za przejazd po drogach krajowych i autostradach.

- Elektroniczny system będzie korzystał z technologii GPS. Zmierzy odległość pokonaną przez każdą ciężarówkę i na tej podstawie wyliczy wysokość opłaty - tłumaczy Jacek Krupa.

Z decyzji posłów pracujących nad rządowym projektem cieszą się przewoźnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadowolenie transportowców

REKLAMA

- Dobrze, że po wielu dyskusjach podjęto taką decyzję. Przewoźnicy nie będą zmuszani do kierowania TIR-ów na lokalne drogi. W ten sposób nie zostaną one zniszczone ani zakorkowane - mówi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych. Tłumaczy, że taki scenariusz był realny z uwagi na to, że rząd proponował, aby maksymalna stawka za przejazd jednego kilometra po drogach krajowych wynosiła 2,5 zł. Co prawda Ministerstwo Infrastruktury chciało, w drodze rozporządzenia, określić, że koszt przejazdu jednego kilometra pojazdem 12-tonowym miał wynieść 0,34 zł, jednak, zdaniem przewoźników, to i tak było za dużo.

- Posłowie uznali, że rządowa propozycja to droga donikąd. Powstałoby więcej szkód niż pożytku - podkreśla Tomasz Rejek. Dodaje, że przewoźnicy nie chcieli się godzić na jeżdżenie zaledwie po odcinkach dobrych dróg i autostrad. Liczy, że do lipca 2011 r. powstaną nowe autostrady i drogi ekspresowe, które usprawnią przejazd ciężarówek.

Czas na refleksję

- Rząd będzie miał czas, żeby dokładnie przeprowadzić całą procedurę związaną ze zmianą systemu naliczania opłat. Do 2011 roku da się realnie wyliczyć rzeczywisty koszt przejechanego kilometra. Ponadto będzie to czas na zdecydowanie, które odcinki dróg zostaną objęte nowym systemem - mówi Bolesław Milewski ze Związku Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Niektóre zmiany wprowadzone przez posłów są jednak korzystne dla budżetu. Przede wszystkim chodzi o podniesienie ceny winiet o ok. 30 proc.

Brakuje na budowę dróg

- Branża transportowa jest w takiej sytuacji, że obecnie jakiekolwiek podwyżki będą odczuwalne. Jednak jest to lepsze rozwiązanie niż proponowane przez rząd - mówi Tomasz Rejek.

Państwo ma też zatrzymać część pieniędzy, które obecnie trafiają do właścicieli autostrad.

- Jest też nieformalna zgoda między przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury a właścicielami autostrad, by rekompensaty dla nich obniżyć o 30 proc. - mówi Jacek Krupa, poseł PO. Te rekompensaty to pieniądze, które otrzymują właściciele i akcjonariusze autostrad za to, że ciężarówki mogą bezpłatnie przejeżdżać niektóre odcinki takich dróg.

Opłaty przewoźników za korzystanie z dróg

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA