REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Winiety na razie zostają

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Przewoźnicy nadal będą kupować winiety, czyli uiszczać ryczałty. Opłaty za przejechany każdy kilometr po drogach krajowych wejdą w życie dopiero w połowie 2011 roku.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Nie będzie na razie elektronicznego systemu poboru opłat za każdy przejechany kilometr po drogach krajowych i autostradach. Zostanie utrzymany obecny system, czyli zryczałtowane opłaty winietowe. Taką decyzję podjęła sejmowa Komisja Infrastruktury, która dziś w Sejmie przedstawi swoje stanowisko w tej sprawie.

Jacek Krupa, poseł Platformy Obywatelskiej, zastrzega, że winiety przestaną obowiązywać 30 czerwca 2011 r. Dzień później ma już funkcjonować elektroniczny system poboru opłat za przejazd po drogach krajowych i autostradach.

- Elektroniczny system będzie korzystał z technologii GPS. Zmierzy odległość pokonaną przez każdą ciężarówkę i na tej podstawie wyliczy wysokość opłaty - tłumaczy Jacek Krupa.

REKLAMA

Z decyzji posłów pracujących nad rządowym projektem cieszą się przewoźnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadowolenie transportowców

- Dobrze, że po wielu dyskusjach podjęto taką decyzję. Przewoźnicy nie będą zmuszani do kierowania TIR-ów na lokalne drogi. W ten sposób nie zostaną one zniszczone ani zakorkowane - mówi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych. Tłumaczy, że taki scenariusz był realny z uwagi na to, że rząd proponował, aby maksymalna stawka za przejazd jednego kilometra po drogach krajowych wynosiła 2,5 zł. Co prawda Ministerstwo Infrastruktury chciało, w drodze rozporządzenia, określić, że koszt przejazdu jednego kilometra pojazdem 12-tonowym miał wynieść 0,34 zł, jednak, zdaniem przewoźników, to i tak było za dużo.

- Posłowie uznali, że rządowa propozycja to droga donikąd. Powstałoby więcej szkód niż pożytku - podkreśla Tomasz Rejek. Dodaje, że przewoźnicy nie chcieli się godzić na jeżdżenie zaledwie po odcinkach dobrych dróg i autostrad. Liczy, że do lipca 2011 r. powstaną nowe autostrady i drogi ekspresowe, które usprawnią przejazd ciężarówek.

Czas na refleksję

- Rząd będzie miał czas, żeby dokładnie przeprowadzić całą procedurę związaną ze zmianą systemu naliczania opłat. Do 2011 roku da się realnie wyliczyć rzeczywisty koszt przejechanego kilometra. Ponadto będzie to czas na zdecydowanie, które odcinki dróg zostaną objęte nowym systemem - mówi Bolesław Milewski ze Związku Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Niektóre zmiany wprowadzone przez posłów są jednak korzystne dla budżetu. Przede wszystkim chodzi o podniesienie ceny winiet o ok. 30 proc.

Brakuje na budowę dróg

- Branża transportowa jest w takiej sytuacji, że obecnie jakiekolwiek podwyżki będą odczuwalne. Jednak jest to lepsze rozwiązanie niż proponowane przez rząd - mówi Tomasz Rejek.

Państwo ma też zatrzymać część pieniędzy, które obecnie trafiają do właścicieli autostrad.

- Jest też nieformalna zgoda między przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury a właścicielami autostrad, by rekompensaty dla nich obniżyć o 30 proc. - mówi Jacek Krupa, poseł PO. Te rekompensaty to pieniądze, które otrzymują właściciele i akcjonariusze autostrad za to, że ciężarówki mogą bezpłatnie przejeżdżać niektóre odcinki takich dróg.

Opłaty przewoźników za korzystanie z dróg

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA