REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Winiety na razie zostają

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Przewoźnicy nadal będą kupować winiety, czyli uiszczać ryczałty. Opłaty za przejechany każdy kilometr po drogach krajowych wejdą w życie dopiero w połowie 2011 roku.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Nie będzie na razie elektronicznego systemu poboru opłat za każdy przejechany kilometr po drogach krajowych i autostradach. Zostanie utrzymany obecny system, czyli zryczałtowane opłaty winietowe. Taką decyzję podjęła sejmowa Komisja Infrastruktury, która dziś w Sejmie przedstawi swoje stanowisko w tej sprawie.

Jacek Krupa, poseł Platformy Obywatelskiej, zastrzega, że winiety przestaną obowiązywać 30 czerwca 2011 r. Dzień później ma już funkcjonować elektroniczny system poboru opłat za przejazd po drogach krajowych i autostradach.

- Elektroniczny system będzie korzystał z technologii GPS. Zmierzy odległość pokonaną przez każdą ciężarówkę i na tej podstawie wyliczy wysokość opłaty - tłumaczy Jacek Krupa.

Z decyzji posłów pracujących nad rządowym projektem cieszą się przewoźnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadowolenie transportowców

REKLAMA

- Dobrze, że po wielu dyskusjach podjęto taką decyzję. Przewoźnicy nie będą zmuszani do kierowania TIR-ów na lokalne drogi. W ten sposób nie zostaną one zniszczone ani zakorkowane - mówi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych. Tłumaczy, że taki scenariusz był realny z uwagi na to, że rząd proponował, aby maksymalna stawka za przejazd jednego kilometra po drogach krajowych wynosiła 2,5 zł. Co prawda Ministerstwo Infrastruktury chciało, w drodze rozporządzenia, określić, że koszt przejazdu jednego kilometra pojazdem 12-tonowym miał wynieść 0,34 zł, jednak, zdaniem przewoźników, to i tak było za dużo.

- Posłowie uznali, że rządowa propozycja to droga donikąd. Powstałoby więcej szkód niż pożytku - podkreśla Tomasz Rejek. Dodaje, że przewoźnicy nie chcieli się godzić na jeżdżenie zaledwie po odcinkach dobrych dróg i autostrad. Liczy, że do lipca 2011 r. powstaną nowe autostrady i drogi ekspresowe, które usprawnią przejazd ciężarówek.

Czas na refleksję

- Rząd będzie miał czas, żeby dokładnie przeprowadzić całą procedurę związaną ze zmianą systemu naliczania opłat. Do 2011 roku da się realnie wyliczyć rzeczywisty koszt przejechanego kilometra. Ponadto będzie to czas na zdecydowanie, które odcinki dróg zostaną objęte nowym systemem - mówi Bolesław Milewski ze Związku Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Niektóre zmiany wprowadzone przez posłów są jednak korzystne dla budżetu. Przede wszystkim chodzi o podniesienie ceny winiet o ok. 30 proc.

Brakuje na budowę dróg

- Branża transportowa jest w takiej sytuacji, że obecnie jakiekolwiek podwyżki będą odczuwalne. Jednak jest to lepsze rozwiązanie niż proponowane przez rząd - mówi Tomasz Rejek.

Państwo ma też zatrzymać część pieniędzy, które obecnie trafiają do właścicieli autostrad.

- Jest też nieformalna zgoda między przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury a właścicielami autostrad, by rekompensaty dla nich obniżyć o 30 proc. - mówi Jacek Krupa, poseł PO. Te rekompensaty to pieniądze, które otrzymują właściciele i akcjonariusze autostrad za to, że ciężarówki mogą bezpłatnie przejeżdżać niektóre odcinki takich dróg.

Opłaty przewoźników za korzystanie z dróg

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jak na Black Friday mogą skorzystać inwestorzy?

    Black Friday, prawdziwe zakupowe święto, mocno zakorzeniło się w naszym kraju. Szaleństwo wyprzedaży dotyczy u nas zarówno sklepów internetowych, jak i stacjonarnych. I choć wielu konsumentów przygotowuje się do przedświątecznych wyprzedaży, śledząc nadchodzące okazje, to z Black Friday mogą skorzystać również inwestorzy. Zakupowe święto może być bowiem impulsem do wzrostów dla spółek w wielu sektorach, a szczególnie e-commerce. 

    Wrzesień uratował sezon letni na Pomorzu Zachodnim

    Trudno nie zgodzić się z faktem, że tak gorącego września nie było w Polsce od lat. W wiele dni temperatura sięgała nawet 30 stopni Celsjusza, co powodowało, że turyści zdecydowali się na wyjazdy nad morze lub nawet spontaniczne, dłuższe wypady.

    Nowe przepisy dotyczące efektywności energetycznej wchodzą już za chwilę. Zmiany dotkną wielu branż

    Dyrektywa EED wymusi na operatorach centrów danych raportowanie emisji CO2 oraz zużycia wody i energii. Ale to nie wszystko. Wpływ na środowisko będzie musiał być określony w planowanych inwestycjach. Nowe przepisy wchodzą w życie już 10 października.

    Czy obietnice wyborcze odbiją się na cenach w sklepach?

    Chociaż dynamika wzrostu cen spada to eksperci nie są zgodni co do tego czy ten trend się utrzyma. Zbyt wiele jest czynników, które utrudniają prognozy. Co mają do tego obietnice wyborcze? 

    REKLAMA

    SN: Firma może domagać się zadośćuczynienia za negatywną opinię w internecie

    Osoba prawna może domagać się finansowego zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od osoby prywatnej, która zamieściła opinię w internecie. Tak wynika z wtorkowej uchwały Sądu Najwyższego.

    Konsumenci nie przestaną kupować w sieci. Jak sprawić, aby e-commerce był bardziej eko?

    Światowy e-commerce generuje olbrzymie ilości emisji gazów cieplarnianych, ale można zauważyć, że największe firmy z tego obszaru są na dobrej drodze w kwestii neutralności klimatycznej. Co mogą robić mniejsi gracze na rynku? Jak zmniejszyć koszty redukcji emisji dwutlenku węgla? Jest kilka możliwości. 

    Jak zweryfikować, czy firma jest eko? Greenwashing jest coraz powszechniejszy

    Greenwashing nie jest już pojęciem obcym. Firmy coraz częściej proponują rozwiązania, które nazywają proekologicznymi. Czy jednak są takimi rzeczywiście?  Jak weryfikować te działania, by nie dać się nabić w „zieloną butelkę”?

    Małe, ale ważne. Busy do 3,5 t nieocenioną częścią sektora TSL

    Jeden z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki to sektor TSL (transport, spedycja, logistyka). Jak się okazuje, bardzo istotną częścią transportu drogowego w Polsce są busy do 3,5 t. Raport “Transport drogowy w Polsce 2023” podaje, że blisko połowa przychodów branży transportu drogowego pochodzi od transportu nierejestrowanego o DMC do 3,5 t.

    REKLAMA

    Firmy w okresowych trudnościach mogą ubiegać się o wsparcie. Budżet konkursu to 66 mln zł

    Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła nabór do konkursu „Wsparcie firm w okresowych trudnościach”. Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie i w jakim terminie? Na co można przeznaczyć otrzymane środki?

    Rozwój sztucznej inteligencji jak rewolucja przemysłowa? Firmy gotowe na zmiany

    Do 2030 r. będzie dziesiątki milionów nowych miejsc pracy dzięki SI - tak wynika z raportu McKinsey. Światowe Forum Ekonomiczne akcentuje jednak, że wiele stanowisk ulegnie likwidacji. O tym, że firmy muszą dostosować się do nowej rzeczywistości, wiadomo, pytanie brzmi - jak szybko? 

    REKLAMA