REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PARP: polskie firmy nie są innowacyjne

REKLAMA

Tylko przedsiębiorstwa innowacyjne mogą być konkurencyjne; polskie przedsiębiorstwa i cała gospodarka innowacyjne nie są - powiedziała na poniedziałkowej konferencji prasowej prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) Danuta Jabłońska.

Dodała, że sytuacja zmienia się jednak na lepsze, choć nie w takim tempie, w jakim powinna.

REKLAMA

"Jeszcze do niedawna większość przedsiębiorstw, które mówiły, że nie mogą być innowacyjne, wymieniało na pierwszym miejscu problemy z finansowaniem inwestycji" - powiedziała Jabłońska. Zaznaczyła, że obecnie finansowanie jest ważne, ale są też inne problemy, m.in. brak wiedzy.

"Mamy nadzieję, że (...) przedsiębiorstwa coraz chętniej będą korzystać z zespołów ekspertów zewnętrznych, będą współpracować z jednostkami badawczo-rozwojowymi (...), próbować łączyć się w konsorcja" - dodała.

REKLAMA

Z raportu przygotowanego przez PARP wynika, że w latach 2004-2006 ponad 13 proc. małych przedsiębiorstw przemysłowych (zatrudniających od 10 do 49 pracowników), ponad 37 proc. średnich (50-249 pracowników) i ponad 65 proc. dużych (powyżej 250 pracowników) wdrożyło innowacje.

W latach 2004-2006 innowacje wprowadziło w Polsce 23,2 proc. ogółu firm zatrudniających powyżej 10 pracowników. W 2006 r. nakłady na badania i rozwój wyniosły 0,56 proc. PKB, podczas gdy w UE jest to średnio ok. 1,8 proc. Zaledwie jedna trzecia tych nakładów to nakłady przedsiębiorstw finansowane w 25 proc. ze środków własnych firm. Jak poinformowała PARP, pomimo tego, że są one niskie, można zauważyć zwiększanie tego rodzaju wydatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W latach 2004-2006 ponad 19 proc. ogółu przedsiębiorstw wprowadziło innowacje procesowe, a prawie 16 proc. firm innowacje produktowe. Innowacje procesowe wdrożyło 11,37 proc. małych przedsiębiorstw (zatrudniających od 10 do 25 pracowników) i 31,09 proc. średnich, a innowacje produktowe 9,14 proc. małych i 25,39 proc. średnich.

Przedsiębiorstwa finansują proces innowacyjny głównie ze środków własnych - 51 proc. w grupie firm małych, 60 proc. wśród średnich i 86 proc. wśród dużych. Kredyty bankowe w 2006 roku pokryły 37 proc. nakładów na małych przedsiębiorstw, 28 proc. wydatków średnich firm i 9 proc. dużych.

Śladowy udział w nakładach na innowacje ma finansowanie z funduszy wysokiego ryzyka - najczęściej występuje ono w małych firmach sektora publicznego.

Kolejnym źródłem finansowanie innowacji w firmach były środki publiczne pochodzące z budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, jak również z Unii Europejskiej. Z takiego wsparcia korzystały częściej przedsiębiorstwa średnie (11,5 proc.) niż małe (4 proc.). Wśród firm dużych 14 proc. otrzymało tego typu wsparcie. Współfinansowanie ze środków UE otrzymało 2,8 proc. małych firm, 9,3 proc. średnich i 7 proc. dużych.

W latach 2004-2006 PARP realizowała pierwsze programy pomocowe finansowane z funduszy strukturalnych. Jak poinformowała Agencja, inwestycje i projekty w 80 proc. badanych firm znacząco wpłynęły na rozwój przedsiębiorstwa i w 75 proc. na wzrost konkurencyjności. W przypadku 90 proc. badanych firm realizacja projektów wpłynęła na wzrost innowacyjności.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA