REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PARP: polskie firmy nie są innowacyjne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Tylko przedsiębiorstwa innowacyjne mogą być konkurencyjne; polskie przedsiębiorstwa i cała gospodarka innowacyjne nie są - powiedziała na poniedziałkowej konferencji prasowej prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) Danuta Jabłońska.

Dodała, że sytuacja zmienia się jednak na lepsze, choć nie w takim tempie, w jakim powinna.

REKLAMA

"Jeszcze do niedawna większość przedsiębiorstw, które mówiły, że nie mogą być innowacyjne, wymieniało na pierwszym miejscu problemy z finansowaniem inwestycji" - powiedziała Jabłońska. Zaznaczyła, że obecnie finansowanie jest ważne, ale są też inne problemy, m.in. brak wiedzy.

"Mamy nadzieję, że (...) przedsiębiorstwa coraz chętniej będą korzystać z zespołów ekspertów zewnętrznych, będą współpracować z jednostkami badawczo-rozwojowymi (...), próbować łączyć się w konsorcja" - dodała.

REKLAMA

Z raportu przygotowanego przez PARP wynika, że w latach 2004-2006 ponad 13 proc. małych przedsiębiorstw przemysłowych (zatrudniających od 10 do 49 pracowników), ponad 37 proc. średnich (50-249 pracowników) i ponad 65 proc. dużych (powyżej 250 pracowników) wdrożyło innowacje.

W latach 2004-2006 innowacje wprowadziło w Polsce 23,2 proc. ogółu firm zatrudniających powyżej 10 pracowników. W 2006 r. nakłady na badania i rozwój wyniosły 0,56 proc. PKB, podczas gdy w UE jest to średnio ok. 1,8 proc. Zaledwie jedna trzecia tych nakładów to nakłady przedsiębiorstw finansowane w 25 proc. ze środków własnych firm. Jak poinformowała PARP, pomimo tego, że są one niskie, można zauważyć zwiększanie tego rodzaju wydatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W latach 2004-2006 ponad 19 proc. ogółu przedsiębiorstw wprowadziło innowacje procesowe, a prawie 16 proc. firm innowacje produktowe. Innowacje procesowe wdrożyło 11,37 proc. małych przedsiębiorstw (zatrudniających od 10 do 25 pracowników) i 31,09 proc. średnich, a innowacje produktowe 9,14 proc. małych i 25,39 proc. średnich.

Przedsiębiorstwa finansują proces innowacyjny głównie ze środków własnych - 51 proc. w grupie firm małych, 60 proc. wśród średnich i 86 proc. wśród dużych. Kredyty bankowe w 2006 roku pokryły 37 proc. nakładów na małych przedsiębiorstw, 28 proc. wydatków średnich firm i 9 proc. dużych.

Śladowy udział w nakładach na innowacje ma finansowanie z funduszy wysokiego ryzyka - najczęściej występuje ono w małych firmach sektora publicznego.

Kolejnym źródłem finansowanie innowacji w firmach były środki publiczne pochodzące z budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, jak również z Unii Europejskiej. Z takiego wsparcia korzystały częściej przedsiębiorstwa średnie (11,5 proc.) niż małe (4 proc.). Wśród firm dużych 14 proc. otrzymało tego typu wsparcie. Współfinansowanie ze środków UE otrzymało 2,8 proc. małych firm, 9,3 proc. średnich i 7 proc. dużych.

W latach 2004-2006 PARP realizowała pierwsze programy pomocowe finansowane z funduszy strukturalnych. Jak poinformowała Agencja, inwestycje i projekty w 80 proc. badanych firm znacząco wpłynęły na rozwój przedsiębiorstwa i w 75 proc. na wzrost konkurencyjności. W przypadku 90 proc. badanych firm realizacja projektów wpłynęła na wzrost innowacyjności.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA