REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PARP: polskie firmy nie są innowacyjne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Tylko przedsiębiorstwa innowacyjne mogą być konkurencyjne; polskie przedsiębiorstwa i cała gospodarka innowacyjne nie są - powiedziała na poniedziałkowej konferencji prasowej prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) Danuta Jabłońska.

Dodała, że sytuacja zmienia się jednak na lepsze, choć nie w takim tempie, w jakim powinna.

REKLAMA

"Jeszcze do niedawna większość przedsiębiorstw, które mówiły, że nie mogą być innowacyjne, wymieniało na pierwszym miejscu problemy z finansowaniem inwestycji" - powiedziała Jabłońska. Zaznaczyła, że obecnie finansowanie jest ważne, ale są też inne problemy, m.in. brak wiedzy.

"Mamy nadzieję, że (...) przedsiębiorstwa coraz chętniej będą korzystać z zespołów ekspertów zewnętrznych, będą współpracować z jednostkami badawczo-rozwojowymi (...), próbować łączyć się w konsorcja" - dodała.

REKLAMA

Z raportu przygotowanego przez PARP wynika, że w latach 2004-2006 ponad 13 proc. małych przedsiębiorstw przemysłowych (zatrudniających od 10 do 49 pracowników), ponad 37 proc. średnich (50-249 pracowników) i ponad 65 proc. dużych (powyżej 250 pracowników) wdrożyło innowacje.

W latach 2004-2006 innowacje wprowadziło w Polsce 23,2 proc. ogółu firm zatrudniających powyżej 10 pracowników. W 2006 r. nakłady na badania i rozwój wyniosły 0,56 proc. PKB, podczas gdy w UE jest to średnio ok. 1,8 proc. Zaledwie jedna trzecia tych nakładów to nakłady przedsiębiorstw finansowane w 25 proc. ze środków własnych firm. Jak poinformowała PARP, pomimo tego, że są one niskie, można zauważyć zwiększanie tego rodzaju wydatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W latach 2004-2006 ponad 19 proc. ogółu przedsiębiorstw wprowadziło innowacje procesowe, a prawie 16 proc. firm innowacje produktowe. Innowacje procesowe wdrożyło 11,37 proc. małych przedsiębiorstw (zatrudniających od 10 do 25 pracowników) i 31,09 proc. średnich, a innowacje produktowe 9,14 proc. małych i 25,39 proc. średnich.

Przedsiębiorstwa finansują proces innowacyjny głównie ze środków własnych - 51 proc. w grupie firm małych, 60 proc. wśród średnich i 86 proc. wśród dużych. Kredyty bankowe w 2006 roku pokryły 37 proc. nakładów na małych przedsiębiorstw, 28 proc. wydatków średnich firm i 9 proc. dużych.

Śladowy udział w nakładach na innowacje ma finansowanie z funduszy wysokiego ryzyka - najczęściej występuje ono w małych firmach sektora publicznego.

Kolejnym źródłem finansowanie innowacji w firmach były środki publiczne pochodzące z budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, jak również z Unii Europejskiej. Z takiego wsparcia korzystały częściej przedsiębiorstwa średnie (11,5 proc.) niż małe (4 proc.). Wśród firm dużych 14 proc. otrzymało tego typu wsparcie. Współfinansowanie ze środków UE otrzymało 2,8 proc. małych firm, 9,3 proc. średnich i 7 proc. dużych.

W latach 2004-2006 PARP realizowała pierwsze programy pomocowe finansowane z funduszy strukturalnych. Jak poinformowała Agencja, inwestycje i projekty w 80 proc. badanych firm znacząco wpłynęły na rozwój przedsiębiorstwa i w 75 proc. na wzrost konkurencyjności. W przypadku 90 proc. badanych firm realizacja projektów wpłynęła na wzrost innowacyjności.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA