REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje na szkolenia dla najszybszych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Jedno zdanie w przepisach spowodowało, że ponad 160 przedsiębiorców straciło szansę na unijne dotacje na szkolenia i studia dla pracowników.

Ponad 160 firm, które przeszły przez pierwsze sito oceny wniosków o unijne dotacje na szkolenia i studia podyplomowe dla pracowników firm w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), nie ma praktycznie żadnych szans na unijne pieniądze.

REKLAMA

Wszystko przez jeden zapis w dokumentacji, według którego wnioski złożone w pierwszym tygodniu kalendarzowym konkursu należy ocenić jako pierwsze, a firmom, które uzyskają minimalną wymaganą liczbę punktów, przyznać dotacje. Dopiero potem będą oceniane projekty złożone w kolejnych tygodniach. Najbardziej ucierpią osoby, które chciały skorzystać z cieszących się olbrzymią popularnością dotowanych studiów podyplomowych. Większość projektów, które zakładały ich uruchomienie, znalazła się z drugiej turze.

Konkurs o unijne dotacje na szkolenia rozpoczął się we wtorek 15 lipca, a zakończył w środę 23 lipca. To oznacza, że jako pierwsze są oceniane projekty złożone od 15 do 18 lipca.

- Niestety, ta grupa może wyczerpać całą pulę pieniędzy w konkursie. To spowoduje, że ocena drugiej grupy będzie już bezprzedmiotowa - mówi Danuta Jabłońska, prezes PARP.

Jest to pewne, bo w pierwszej turze (która ma zakończyć się do końca września) jest ponad 500 projektów o łącznej wartości na ponad 1,3 mld zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Firmy, których wnioski trafiły do drugiej puli, są rozgoryczone. Wypominają Agencji, że niepotrzebnie ogłosiła przedłużenie konkursu w momencie, gdy przed PARP ustawiała się kolejka chętnych na pieniądze z UE, dając w ten sposób sygnał, że wszystkie projekty będą traktowane jednakowo.

- PARP nie powinna nawet oceniać wniosków w drugiej turze, bo szkoda na to czasu. Od razu może je wyrzucić do kosza - mówi członek zarządu jednej z największych w Polsce firm szkoleniowych.

Jego zdaniem urzędnicy kierują się absurdalnym przepisem zamiast zdrowym rozsądkiem.

To już kolejna wpadka PARP przy podziale środków z UE. W lipcu przedsiębiorcy czekający na start konkursu, w którym do podziału było 400 mln zł, koczowali przed Agencją, bo zdecydowała ona, że pieniądze będą dzielone według zasady: kto pierwszy, ten lepszy.

Piotr Piasecki, prezes Polskiej Izby Firm Szkoleniowych, zwraca uwagę, że tryb oceny projektów był znany przed rozpoczęciem konkursu. Został opisany w wytycznych.

- Może nie był wystarczająco wyeksponowany i niezbyt jasny, ale był - mówi Piotr Piasecki.

Dodaje, że jeśli ktoś stara się o fundusze unijne, powinien być przygotowany na przejście przez gąszcz przepisów i dokumentów oraz pułapki, które się za nimi kryją.

- Pracownicy agencji, którzy prowadzili szkolenia dla beneficjentów, zarzekają się, że informowali o zapisie - mówi Danuta Jabłońska.

Piotr Piasecki twierdzi, że izba skupiająca firmy szkoleniowe rozmawia z PARP, jak znaleźć wyjście z tej sytuacji. Mogłoby to być zwiększenie ilości środków w konkursie albo gwarancja, że najlepsze projekty z drugiej tury dostaną jednak pieniądze.

Prawdopodobieństwo, że uda się przekonać urzędników do pomysłu izby, jest minimalne.

Z informacji GP wynika, że agencja poprosiła ministerstwa, które czuwają nad realizacją programu Kapitał Ludzki, czyli rozwoju regionalnego oraz pracy i polityki społecznej, o zgodę na połączenie obu grup wniosków. Dostała odpowiedź odmowną.

Wnioski o dotacje na szkolenia dla firm

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Mariusz Gawrychowski

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA