REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sklep przyjmie zużytą baterię

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Za utworzenie sieci zbierania zużytych baterii i akumulatorów będą odpowiadali nie tylko producenci takich źródeł zasilania, ale również firmy zajmujące się elektroniką.

Starą baterię będzie można oddać w sklepie. Sprzedawca nie będzie mógł odmówić przyjęcia takiego odpadu - takie rozwiązanie przewiduje projekt ustawy o zużytych bateriach i akumulatorach, który przygotowuje Ministerstwo Środowiska. Propozycje nowych przepisów zakładają, że przedsiębiorcy, którzy wprowadzają na rynek baterie lub urządzenia zasilane takimi źródłami, będą odpowiedzialni za finansowanie i funkcjonowanie systemu zarządzania zużytymi bateriami i akumulatorami. Oznacza to, że firmy wprowadzające do sprzedaży telefony komórkowe czy choćby odtwarzacze mp3, które są zasilane bateriami, będą odpowiadały za zbiórkę zużytych baterii.

REKLAMA

Zwrot baterii

Propozycje nowych przepisów zabraniają wyrzucania baterii na śmietnik. Za nieprzestrzeganie tego przepisu będą groziły kary grzywny. Projektodawca jednak umożliwia zwrócenie baterii np. w sklepie, który handluje elektroniką. Jeżeli taki sklep ma powierzchnię ponad 25 mkw., to nie będzie mógł odmówić przyjęcia zużytej baterii. Ponadto stare baterie będzie można zwrócić także w hurtowni sprzedającej urządzenia RTV, w serwisach, specjalnych punktach zbiórki (o ile takie powstaną) czy w firmach zajmujących się odbieraniem odpadów komunalnych na terenie danej gminy.

Okazuje się, że sklepy już teraz przyjmują stare baterie od swoich klientów.

- Są specjalne pojemniki na zużyte baterie. Można też oddać je w punktach informacyjnych w sklepie - mówi Wioletta Batóg, rzecznik prasowy Media Saturn Holding.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Funkcjonowanie systemu zbierania zużytych baterii ma służyć ochronie środowiska, ale i wywiązaniu się z celów, jakie przed Polską postawiła Unia Europejska. Do 26 września 2012 r. przedsiębiorcy wprowadzający baterie i urządzenia nimi zasilane muszą uzyskać zbiórkę na poziomie 25 proc. tego, co jest wprowadzane do obrotu. Natomiast do 26 września 2016 r. przedsiębiorcy mają już zbierać 45 proc. starych baterii w stosunku do ilości wprowadzanych na rynek.

Obowiązek rejestracji

REKLAMA

Przedsiębiorcy będą musieli prowadzić ewidencję wprowadzonych, jak i zebranych baterii. Ponadto będą musieli złożyć wniosek o wpis do specjalnego rejestru, który będzie prowadzony w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska. Opłata rejestrowa maksymalnie ma wynieść 1 tys. zł, a w przypadku mikroprzedsiębiorców 200 zł. Przedsiębiorcy dostaną specjalny numer, którym będą musieli posługiwać się na umowach czy fakturach. Rejestr w GIOŚ ma być podobny do tego, który już funkcjonuje w branży zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) uważa, że zawarte w projekcie obowiązki ewidencjonowania pojemności baterii, skomplikowanego raportowania i zawierania wielu umów np. z firmami zajmującymi się odzyskiem i recyklingiem baterii spowodują kosztowne i niepotrzebne obciążenie administracyjne dla przedsiębiorców. Janusz Hajdul, wiceprezes PIIT, podkreśla, że wielu producentów urządzeń elektronicznych ma już przydzielony numer w związku z prowadzonym przez nich obrotem sprzętem RTV. Dlatego warto zastanowić się nad umożliwieniem stosowania tego samego numeru.

Zgodnie z projektem nawet jeżeli dana firma już funkcjonuje w rejestrze dotyczącym zużytego sprzętu RTV i AGD, to teraz dojdzie jej obowiązek uzyskania wpisu do kolejnego rejestru. Główny Inspektorat Ochrony Środowiska chce przynajmniej częściowo pójść na rękę przedsiębiorcom.

Firmy chcą ułatwień

- Jest rozpatrywana propozycja, aby przedsiębiorcy nie musieli posługiwać się kilkoma numerami rejestrowymi - mówi Małgorzata Tomczak z GIOŚ. Jednak szczegółowe kwestie dotyczące przyznawania numerów rejestrowych określi odpowiednie rozporządzenie ministra środowiska.

- To jest dobry krok - ocenia Tomasz Partyka, dyrektor biura Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego. Tłumaczy on, że jeżeli pozostaną te same numery lub zostanie dodana do nich litera pozwalająca identyfikować, że firma zajmuje się i bateriami, i sprzętem RTV, to takie rozwiązanie znacznie ułatwi funkcjonowanie firm.

Nowe obowiązki przedsiębiorców

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łukasz Kuligowski

lukasz.kuligowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

REKLAMA

Analiza wpływu ryzyka jako narzędzie zarządzania kryzysowego w firmach produkcyjnych [Poradnik]

Firmy produkcyjne, które operują złożonymi procesami, zaawansowanymi technologiami oraz różnorodnymi materiałami, są szczególnie narażone na ryzyko wystąpienia kryzysu. Analiza wpływu ryzyka (ang. Risk Impact Analysis) jest narzędziem, które pozwala firmom oszacować, jakie skutki dla organizacji mogą mieć określone zdarzenia i podjąć kroki w celu ich minimalizacji. Jak firmy produkcyjne mogą wykorzystać to narzędzie, aby skuteczniej zarządzać kryzysami?

Współpraca z agencją SEO - przewodnik

Jak wygląda współpraca z agencją SEO? Co obejmuje? Jak jest rozliczana? Oto przewodnik.

ZUS: 717 wniosków o świadczenie interwencyjne. ZUS wypłacił do tej pory ponad 31 mln 350 tys. zł z tego tytułu. Jak i gdzie złożyć wniosek o świadczenie?

ZUS: 717 wniosków o świadczenie interwencyjne. ZUS wypłacił do tej pory ponad 31 mln 350 tys. zł z tego tytułu. Jak i gdzie złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne? Kto może ubiegać się o świadczenie interwencyjne? 

Prowadzisz e-commerce? Pozbądź się poniedziałkowego chaosu i poznaj Weekendowe Nadania!
Uniknij poniedziałkowego chaosu w magazynie! Weekendowe Nadania to innowacyjne rozwiązanie, które usprawni logistykę Twojego e-commerce. Dowiedz się, jak szybciej realizować zamówienia, zwiększyć satysfakcję klientów i zyskać przewagę nad konkurencją. Sprawdź, jak to działa!

REKLAMA

Nastroje w branży rolnej - znowu w dół. [Raport] Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych

Nastroje w branży rolnej - znowu w dół. [Raport] Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych. Rolnicy wziąć ograniczają swoje inwestycje. Zmalał odsetek przedsiębiorców, którzy przewidują poprawę koniunktury w branży

Indeks Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki [odczyt II]: firmy nieprzygotowane na redukcję śladu węglowego, choć odczuwane wsparcie ze strony państwa rośnie

W pierwszym półroczu 2024 r. dekarbonizacja i ochrona środowiska miały rosnące znaczenie w działalności przedsiębiorstw – to wniosek z drugiego odczytu Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki. Drugi odczyt wskaźnika wskazuje wartość 61 pkt., gdzie 50 pkt. to wynik neutralny, powyżej 50 - pozytywny, a poniżej 50 - negatywny –  i w stosunku do pierwszego odczytu za rok 2023 nie uległ on zmianie. W drugiej odsłonie Indeksu wzięto pod uwagę odpowiedzi udzielone przez 111 polskich przedsiębiorstw. 

REKLAMA