REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sklep przyjmie zużytą baterię

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Za utworzenie sieci zbierania zużytych baterii i akumulatorów będą odpowiadali nie tylko producenci takich źródeł zasilania, ale również firmy zajmujące się elektroniką.

Starą baterię będzie można oddać w sklepie. Sprzedawca nie będzie mógł odmówić przyjęcia takiego odpadu - takie rozwiązanie przewiduje projekt ustawy o zużytych bateriach i akumulatorach, który przygotowuje Ministerstwo Środowiska. Propozycje nowych przepisów zakładają, że przedsiębiorcy, którzy wprowadzają na rynek baterie lub urządzenia zasilane takimi źródłami, będą odpowiedzialni za finansowanie i funkcjonowanie systemu zarządzania zużytymi bateriami i akumulatorami. Oznacza to, że firmy wprowadzające do sprzedaży telefony komórkowe czy choćby odtwarzacze mp3, które są zasilane bateriami, będą odpowiadały za zbiórkę zużytych baterii.

REKLAMA

REKLAMA

Zwrot baterii

Propozycje nowych przepisów zabraniają wyrzucania baterii na śmietnik. Za nieprzestrzeganie tego przepisu będą groziły kary grzywny. Projektodawca jednak umożliwia zwrócenie baterii np. w sklepie, który handluje elektroniką. Jeżeli taki sklep ma powierzchnię ponad 25 mkw., to nie będzie mógł odmówić przyjęcia zużytej baterii. Ponadto stare baterie będzie można zwrócić także w hurtowni sprzedającej urządzenia RTV, w serwisach, specjalnych punktach zbiórki (o ile takie powstaną) czy w firmach zajmujących się odbieraniem odpadów komunalnych na terenie danej gminy.

Okazuje się, że sklepy już teraz przyjmują stare baterie od swoich klientów.

REKLAMA

- Są specjalne pojemniki na zużyte baterie. Można też oddać je w punktach informacyjnych w sklepie - mówi Wioletta Batóg, rzecznik prasowy Media Saturn Holding.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Funkcjonowanie systemu zbierania zużytych baterii ma służyć ochronie środowiska, ale i wywiązaniu się z celów, jakie przed Polską postawiła Unia Europejska. Do 26 września 2012 r. przedsiębiorcy wprowadzający baterie i urządzenia nimi zasilane muszą uzyskać zbiórkę na poziomie 25 proc. tego, co jest wprowadzane do obrotu. Natomiast do 26 września 2016 r. przedsiębiorcy mają już zbierać 45 proc. starych baterii w stosunku do ilości wprowadzanych na rynek.

Obowiązek rejestracji

Przedsiębiorcy będą musieli prowadzić ewidencję wprowadzonych, jak i zebranych baterii. Ponadto będą musieli złożyć wniosek o wpis do specjalnego rejestru, który będzie prowadzony w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska. Opłata rejestrowa maksymalnie ma wynieść 1 tys. zł, a w przypadku mikroprzedsiębiorców 200 zł. Przedsiębiorcy dostaną specjalny numer, którym będą musieli posługiwać się na umowach czy fakturach. Rejestr w GIOŚ ma być podobny do tego, który już funkcjonuje w branży zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) uważa, że zawarte w projekcie obowiązki ewidencjonowania pojemności baterii, skomplikowanego raportowania i zawierania wielu umów np. z firmami zajmującymi się odzyskiem i recyklingiem baterii spowodują kosztowne i niepotrzebne obciążenie administracyjne dla przedsiębiorców. Janusz Hajdul, wiceprezes PIIT, podkreśla, że wielu producentów urządzeń elektronicznych ma już przydzielony numer w związku z prowadzonym przez nich obrotem sprzętem RTV. Dlatego warto zastanowić się nad umożliwieniem stosowania tego samego numeru.

Zgodnie z projektem nawet jeżeli dana firma już funkcjonuje w rejestrze dotyczącym zużytego sprzętu RTV i AGD, to teraz dojdzie jej obowiązek uzyskania wpisu do kolejnego rejestru. Główny Inspektorat Ochrony Środowiska chce przynajmniej częściowo pójść na rękę przedsiębiorcom.

Firmy chcą ułatwień

- Jest rozpatrywana propozycja, aby przedsiębiorcy nie musieli posługiwać się kilkoma numerami rejestrowymi - mówi Małgorzata Tomczak z GIOŚ. Jednak szczegółowe kwestie dotyczące przyznawania numerów rejestrowych określi odpowiednie rozporządzenie ministra środowiska.

- To jest dobry krok - ocenia Tomasz Partyka, dyrektor biura Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego. Tłumaczy on, że jeżeli pozostaną te same numery lub zostanie dodana do nich litera pozwalająca identyfikować, że firma zajmuje się i bateriami, i sprzętem RTV, to takie rozwiązanie znacznie ułatwi funkcjonowanie firm.

Nowe obowiązki przedsiębiorców

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łukasz Kuligowski

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA