REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wystarczy, że polisa dotyczy wykonywanej działalności

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Ubezpieczenie w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej nie musi być tożsame z pełnym zakresem działalności firmy ujawnionym w Krajowym Rejestrze Sądowym.
ORZECZENIE

REKLAMA

Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział w Poznaniu wybrała w przetargu na wycenę nieruchomości ofertę firmy Ekspertgrunt. Inny wykonawca, Biuro Usług Inżynierskich Kosztbud, oprotestował wynik przetargu, zarzucając, że do zwycięskiej oferty nie dołączono polisy potwierdzającej, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności. Przedstawione przez zwycięzcę polisy potwierdzały ubezpieczenie tylko jednego zakresu działalności wykonawcy ujawnionego w KRS.

REKLAMA

Po stronie zamawiającego przystąpił do postępowania zwycięzca przetargu, wskazując, że prowadzi on działalność w zakresie wyceny nieruchomości, geodezji i kartografii, choć rzeczywiście w Krajowym Rejestrze Sądowym określono szerszy zakres jego działalności. Złożone przez niego polisy odnoszą się do faktycznie wykonywanej działalności i potwierdzają spełnienie warunku udziału w postępowaniu. Zamawiający protest w całości oddalił, więc wykonawca odwołał się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie. Uznała, że wykonawcy powinni przedstawić polisy potwierdzające posiadanie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w zakresie rzeczywiście wykonywanej działalności.

Według KIO polisa potwierdzająca posiadanie ubezpieczenia w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej nie musi być tożsama z pełnym zakresem działalności firmy ujawnionym w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wystarczy, że ubezpieczenie odnosi się do faktycznie wykonywanej przez firmę działalności. Przedstawione przez zwycięskiego wykonawcę polisy ubezpieczeniowe potwierdzały zawarcie umów ubezpieczenia na cały faktycznie wykonywany przedmiot działalności. Odwołujący się wykonawca nie udowodnił, że zakres faktycznie wykonywanej przez zwycięzcę działalności jest szerszy niż zakres objęty polisami. Izba nie uznała za wiarygodny dowód wydruku stron internetowych i zdjęć, które miały świadczyć o prowadzeniu działalności gospodarczej w szerszym zakresie niż objęty ubezpieczeniem. Zatem nie było podstaw do wykluczenia zwycięskiego oferenta.

Sygn. akt KIO/UZP 429/08

Ewa GrĄczewska-Ivanova

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

OPINIA

Piotr Trębicki, radca prawny, szef zespołu zamówień publicznych w Kancelarii Gessel w Warszawie

Piotr Trębicki

radca prawny, szef zespołu zamówień publicznych w Kancelarii Gessel w Warszawie

Przedmiotem badania przez zamawiającego powinno być tylko ubezpieczenie wykonawców w zakresie zamawianej usługi wyceny nieruchomości. Tak należałoby interpretować to postanowienie s.i.w.z. Wnosząc odwołania dotyczące wyboru ofert konkurentów, musimy także pamiętać, że zamawiający nie jest żadnym cenzorem ani kolejnym organem kontroli państwowej, badającym prawidłowość prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorców. Nie powinien zatem zamawiającego interesować zakres ochrony ubezpieczeniowej wykonawców.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA