REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółki popełniają błędy w sprawozdaniach finansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

W 73 proc. badanych sprawozdań finansowych za 2006 rok biegli rewidenci wydali zalecenia do wprowadzenia korekty - wynika z badań przeprowadzonych w województwie podlaskim.

Przeprowadzając audyt sprawozdań finansowych, biegli rewidenci zgłaszają liczne uwagi do badanych sprawozdań finansowych. Dotyczą one zarówno zakresu rachunkowości, jak i kwestii organizacyjnych. Taki wniosek wynika z badań dotyczących przebiegu rewizji finansowej w czterech największych spółkach audytorskich w województwie podlaskim za rok 2004 i 2006 przeprowadzonych przez Katedrę Rachunkowości i Analizy Finansowej Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku.

REKLAMA

REKLAMA

Jak stwierdza dr Kazimierz Grygutis, przewodniczący Regionalnego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w Białymstoku, badania sprawozdań za 2004 rok zostały przeprowadzone w 126 a za 2006 rok w 176 podmiotach. Wyniki przeprowadzonej ankiety wskazują natomiast, że tylko 16 sprawozdań za rok 2004 i 48 za 2006 rok przyjęto bez żadnych poprawek.

Oznacza to, że ostateczna wersja sprawozdań finansowych w dużej mierze - ponad 87 proc. za 2004 rok i 73 proc. za 2006 rok - uwzględniały korekty zaproponowane przez biegłych rewidentów. Współudział biegłych w prawidłowym prezentowaniu danych zawartych w sprawozdaniach jest więc znaczący.

- Należy przy tym zauważyć, że dokonane na wniosek biegłych korekty i zmiany dotyczyły zagadnień istotnych, czyli takich, których nieuwzględnienie w danym sprawozdaniu mogłoby wprowadzić w błąd użytkowników tych sprawozdań - podkreśla nasz rozmówca.

REKLAMA

Wskazuje również, że wprowadzone w toku badania zmiany sprawozdań finansowych dotyczyły m.in. nieprawidłowej wyceny papierów wartościowych, braku odpisów aktualizacyjnych i rezerw. Okazuje się również, że nie wszystkie badane spółki mimo ustawowego obowiązku dokonywały naliczeń z tytułu odroczonego podatku dochodowego, co powodowało zawyżenie wyniku finansowego netto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto Kazimierz Grygutis podkreśla, że w toku badania sprawozdań w wielu przypadkach stwierdzono mankamenty w organizacji i funkcjonowaniu badanych jednostek gospodarczych, które w przyszłości mogłyby mieć negatywny wpływ na stan majątkowy i efekty gospodarowania.

- W 2004 roku wskazano na takie nieprawidłowości w 25 firmach na 126 badanych, natomiast 2006 roku w 37 podmiotach na 176 badanych - twierdzi ekspert.

Roman Seredyński, prezes zarządu Europejskiego Centrum Audytu, podkreśla, że takie wielkości jak rezerwy, odpisy aktualizujące czy ustalanie podatku odroczonego mają wpływ nie tylko na księgi rachunkowe, ale również na przepływy środków pieniężnych dotyczących wypłacanych dywidend lub premii z zysków.

- W trakcie badania sprawozdania finansowego zwykle pojawia się lista proponowanych korekt - przypomina nasz rozmówca. Bardzo często są one wynikiem dyskusji i wymiany poglądów pomiędzy głównym księgowym a biegłym rewidentem. Roman Seredyński zwraca również uwagę na fakt, że biegły jedynie proponuje bądź zaleca korekty, a ostateczną decyzję co do wprowadzenia ich do sprawozdania finansowego podejmuje zarząd jednostki wraz z głównym księgowym.

NIEPRAWIDŁOWOŚCI POZARACHUNKOWE

Wskazywane przez biegłych rewidentów nieprawidłowości podczas badania sprawozdań dotyczą m.in.:

• sporządzania i obiegu dokumentów,

• organizacji rachunkowości i systemu ewidencji,

• organizacji i funkcjonowania kontroli wewnętrznej,

• inwentaryzacji i zabezpieczania majątku,

• sposobu i trybu rozliczeń publiczno-prawnych,

• systemu przetwarzania danych (informatyzacji),

• zagrożenia kontynuacji działalności.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowny błąd!

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

REKLAMA

ZUS wypłaci 1500 zł! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

REKLAMA

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

REKLAMA