REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgoda na budowę obiektów handlowych po analizie i opinii

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Wójt, burmistrz i prezydent miasta nie mogą wydać zgody na utworzenie hipermarketu bez przeprowadzenia analizy i uzyskania opinii. Już rok czekają na przepisy określające sposób ich sporządzania.
ZMIANA PRAWA

inisterstwo Gospodarki przygotowało projekt rozporządzenia wykonawczego do ustawy z 11 maja 2007 r. o utworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Zaproponowało w nim sposób określania zakresu analiz i opinii oceniających skutki utworzenia hipermarketu na danym terenie.

REKLAMA

Przedsiębiorcy domagają się zaprzestania prac nad rozporządzeniem, gdyż uważają, że jest szkodliwe dla gospodarki.

- Ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej powinny być stosowane tylko wyjątkowo - uważa Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.

Jego zdaniem, kluczem do ochrony pozycji konkurencyjnej małych i średnich firm handlowych nie może być ograniczanie wolności gospodarczej.

Natomiast adwokat Michał Kosiński z Kancelarii Kosiński i Wspólnicy przypomina, że w Sejmie są dwa poselskie projekty ustaw, których autorzy chcą zniesienia ustawy o tworzeniu i działaniu WOH.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Gmina określi obszar

Projekt rozporządzenia przyznaje radom gminy prawo do określenia rozmiarów obszarów, które muszą być brane pod uwagę przy wykonywaniu analiz i opinii. Proponuje się, aby musiały to zrobić w uchwale w ciągu 14 dni od złożenia wniosku o zezwolenie. Musi przy tym uwzględnić specyfikę gminy i lokalizację WOH. Natomiast w ciągu 60 dni od złożenia wniosku muszą być wykonane analizy niezbędne dla rady gminy do wydania opinii.

 

Opinia rady gminy

Projekt przewiduje, że zanim wójt, burmistrz i prezydent miasta wyda zgodę na utworzenie na swoim terenie hipermarketu, musi uzyskać pozytywną opinię rady gminy. W dodatku zezwolenie wydaje pod warunkiem, że lokalizacja jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Musi też zlecić wykonanie analiz i opinii, aby ocenić skutki utworzenia WOH i jego wpływu na infrastrukturę gminy lub miasta, układ komunikacyjny, rynek pracy i układ urbanistyczny, środowisko naturalne.

 

Co muszą uwzględnić autorzy

REKLAMA

Projekt przewiduje, że podczas opracowania analiz i opinii należy ustalić, czy istniejąca lub projektowana infrastruktura jest wystarczająca do prawidłowego funkcjonowania obiektu handlowego. Analizy i opinie muszą zawierać też prognozy określające wielkość generowanego przez mający obiekt ruchu oraz warunków ruchu na najbliższych skrzyżowaniach. Natomiast oceniając wpływ na miejscowy rynek pracy należy obliczyć, ile z tego powodu nowych miejsc pracy powstanie, jaki będzie ich rodzaj i jak to wpłynie na zmniejszenie się bezrobocia w gminie.

Projekt przewiduje, że oceniając wpływ na układ urbanistyczny gminy należy wziąć pod uwagę uwarunkowania wynikające z planu zagospodarowania przestrzennego lub studium uwarunkowań, kierunków zagospodarowania przestrzennego.

 

Zezwolenie na powstawanie hipermarketów

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA