REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgoda na budowę obiektów handlowych po analizie i opinii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Wójt, burmistrz i prezydent miasta nie mogą wydać zgody na utworzenie hipermarketu bez przeprowadzenia analizy i uzyskania opinii. Już rok czekają na przepisy określające sposób ich sporządzania.
ZMIANA PRAWA

inisterstwo Gospodarki przygotowało projekt rozporządzenia wykonawczego do ustawy z 11 maja 2007 r. o utworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Zaproponowało w nim sposób określania zakresu analiz i opinii oceniających skutki utworzenia hipermarketu na danym terenie.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy domagają się zaprzestania prac nad rozporządzeniem, gdyż uważają, że jest szkodliwe dla gospodarki.

- Ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej powinny być stosowane tylko wyjątkowo - uważa Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.

Jego zdaniem, kluczem do ochrony pozycji konkurencyjnej małych i średnich firm handlowych nie może być ograniczanie wolności gospodarczej.

REKLAMA

Natomiast adwokat Michał Kosiński z Kancelarii Kosiński i Wspólnicy przypomina, że w Sejmie są dwa poselskie projekty ustaw, których autorzy chcą zniesienia ustawy o tworzeniu i działaniu WOH.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Gmina określi obszar

Projekt rozporządzenia przyznaje radom gminy prawo do określenia rozmiarów obszarów, które muszą być brane pod uwagę przy wykonywaniu analiz i opinii. Proponuje się, aby musiały to zrobić w uchwale w ciągu 14 dni od złożenia wniosku o zezwolenie. Musi przy tym uwzględnić specyfikę gminy i lokalizację WOH. Natomiast w ciągu 60 dni od złożenia wniosku muszą być wykonane analizy niezbędne dla rady gminy do wydania opinii.

 

Opinia rady gminy

Projekt przewiduje, że zanim wójt, burmistrz i prezydent miasta wyda zgodę na utworzenie na swoim terenie hipermarketu, musi uzyskać pozytywną opinię rady gminy. W dodatku zezwolenie wydaje pod warunkiem, że lokalizacja jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Musi też zlecić wykonanie analiz i opinii, aby ocenić skutki utworzenia WOH i jego wpływu na infrastrukturę gminy lub miasta, układ komunikacyjny, rynek pracy i układ urbanistyczny, środowisko naturalne.

 

Co muszą uwzględnić autorzy

Projekt przewiduje, że podczas opracowania analiz i opinii należy ustalić, czy istniejąca lub projektowana infrastruktura jest wystarczająca do prawidłowego funkcjonowania obiektu handlowego. Analizy i opinie muszą zawierać też prognozy określające wielkość generowanego przez mający obiekt ruchu oraz warunków ruchu na najbliższych skrzyżowaniach. Natomiast oceniając wpływ na miejscowy rynek pracy należy obliczyć, ile z tego powodu nowych miejsc pracy powstanie, jaki będzie ich rodzaj i jak to wpłynie na zmniejszenie się bezrobocia w gminie.

Projekt przewiduje, że oceniając wpływ na układ urbanistyczny gminy należy wziąć pod uwagę uwarunkowania wynikające z planu zagospodarowania przestrzennego lub studium uwarunkowań, kierunków zagospodarowania przestrzennego.

 

Zezwolenie na powstawanie hipermarketów

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA