REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez winiet na autostradach dopiero od października

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Od 1 lipca miał funkcjonować nowy system opłat za poruszanie się po drogach krajowych. Sejm nie zdoła jednak w tak krótkim czasie zmienić przepisów.
Wczoraj transportowcy, mimo zapowiedzi, nie podjęli akcji protestacyjnej Ślimak przeciwko rządowemu pomysłowi zniesienia winiet. Chcą oni także obniżenia cen oleju napędowego.

Obecny system winietowy, w którym przewoźnicy płacą za korzystanie z dróg krajowych zryczałtowaną opłatę, miała zastąpić stawka za przejazd każdego kilometra daną trasą. Takie rozwiązanie zakłada rządowy projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych. Nowy system poboru opłat miał wejść w życie od początku lipca. Tymczasem dopiero na rozpoczynającym się jutro posiedzeniu Sejmu zostanie przedstawione sprawozdanie komisji infrastruktury z prac nad projektem ustawy o drogach publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

- Nie zdążymy już uchwalić tej nowelizacji przed wakacjami. Biorąc pod uwagę, ile czasu trwają prace parlamentarne uchwalenie nowelizacji ustawy o drogach publicznych jest możliwe dopiero w październiku - mówi Antoni Mężydło, poseł Platformy Obywatelskiej.

Z tego, że zmiany zaproponowane przez rząd nie wejdą szybko w życie, cieszą się firmy transportowe. Ich zdaniem propozycje w projekcie są dla nich niekorzystne.

Ulga wśród przedsiębiorców

REKLAMA

- Im później ta nowelizacja wejdzie w życie, tym lepiej. Każde odsunięcie uchwalenia przepisów, które wiążą się z większym obciążeniem dla przewoźników drogowych, jest korzystne - mówi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie przedsiębiorcy wykupują np. roczną winietę za 2500 zł i pojazd z ich floty może swobodnie poruszać się po drogach krajowych. Projekt nowelizacji ustawy zakłada, że płaciliby oni za każdy przejechany kilometr po drogach krajowych i autostradach. W projekcie wskazano, że maksymalna dopuszczalna stawka opłaty za jeden kilometr może wynieść 2,5 zł. Jednak Ministerstwo Infrastruktury, które przygotowało zmiany, szacuje, że opłaty za przejazd ciężarówek powyżej 12 ton mogą wynieść około 0,34 zł za kilometr. Natomiast w przypadku autobusów 0,46 zł. W przypadku TIR-ów koszt przejazdu 1000 kilometrów wyniósłby 340 zł, a pojazdy te pokonują rocznie kilkadziesiąt tysięcy kilometrów lub więcej.

Z opłat winietowych do budżetu państwa trafia rocznie około 800 mln zł. Kwota ta zasila Krajowy Fundusz Drogowy, skąd 90 proc. wpływów trafia do prywatnych właścicieli autostrad w Polsce. Około 10 proc. tych środków jest przeznaczanych na remonty dróg krajowych.

Po co zmiany

Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, zaznacza, że rząd jest w niekorzystnej sytuacji. Podpisane kilka lat temu umowy z koncesjonariuszami autostrad są niekorzystne dla państwa.

- Zerwanie umów nie wchodzi w rachubę, gdyż wiązałoby się to z koniecznością wypłacenia olbrzymiego odszkodowania - tłumaczy Adrian Furgalski. Jego zdaniem, rząd zaproponował w miarę sensowne wyjście z sytuacji, gdyż obecny stan nie może być dłużej utrzymywany, a od kilku lat nie zwiększają się wpływy z winiet, mimo że po Polsce jeździ coraz więcej ciężarówek.

Decyduje czynnik ekonomiczny

Przewoźnicy drogowi wielokrotnie zapowiadali, że jeżeli winiety zostaną zniesione, to ciężarówki zostaną skierowane na lokalne drogi, gdzie nie będzie opłat. W konsekwencji lokalne drogi będą bardziej zatłoczone i niebezpieczne. Dojdzie jeszcze konieczność częstszych remontów tych tras.

- To jest najgorszy moment na to, by dokonywać zmian w systemie opłat za korzystanie z dróg krajowych. Zgadzam się, że jest to potrzebne, ale nie wtedy, gdy mamy zaledwie 200 kilometrów autostrad. Potrzebna jest cała sieć odpowiednich dróg ekspresowych i autostrad, aby system opłat w postaci myta był uzasadniony - mówi Tomasz Rejek z Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych. Tłumaczy, że jeżeli zmiany wejdą w życie przy obecnym stanie dróg, to przedsiębiorcy będą kierowali się wyłącznie czynnikiem ekonomicznym i skierują auta na lokalne trasy.

Opłaty za winiety i koszty przejazdu 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA