REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pieniądze z opłat recyklingowych trafią nie tylko do przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Stacje demontażu nie są w stanie wykorzystać wszystkich pieniędzy przeznaczonych na recykling starych aut. Dlatego ze środków z opłat recyklingowych skorzystają także inni.

zmiana prawa

REKLAMA

Wpływy z opłat na recykling pojazdów będą przeznaczane także na inne cele niż demontaż aut - wynika z przygotowanego przez Ministerstwo Środowiska projektu nowego rozporządzenia dotyczącego rozdziału pieniędzy pochodzących z opłat recyklingowych. Chodzi o pieniądze pochodzące z opłat dokonywanych przez osoby sprowadzające do Polski auta oraz przez producentów i importerów pojazdów.

W projekcie wskazano, że z tych środków będą mogły być finansowane także inne cele określone w prawie ochrony środowiska, jak choćby finansowanie konferencji naukowych. Przedsiębiorcy są temu przeciwni. Zostało utrzymane także krytykowane przez przedsiębiorców rozwiązanie, polegające na tym, że dopłaty dla firm demontujących auta mają charakter dozwolonej pomocy publicznej. Konsekwencją takich regulacji może być to, że pozyskanie pieniędzy przez przedsiębiorców na recykling aut będzie trudne.

Dozwolona pomoc publiczna

Przedsiębiorcy wskazywali, że stosowanie dopłaty dla stacji demontażu pojazdów, które objęte są dozwoloną pomocą publiczną, jest złym rozwiązaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- W przypadku gdy należna kwota dopłaty dla danego przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu przekracza 200 tys. euro, to nie może być mu przyznane dofinansowanie w postaci dopłat do demontażu na zasadach określonych w projekcie rozporządzenia, gdyż ma ona charakter pomocy de minimis - mówi Adam Małyszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów.

Do tony odzyskanych odpadów udzielana ma być dopłata w kwocie 500 zł. Adam Małyszko tłumaczy, że w praktyce jednak przedsiębiorcy przetwarzający więcej niż 1,5 tys. pojazdów w ciągu trzech lat będą wyłączeni z ubiegania się o udzielenie dopłat do demontażu na zasadach pomocy de minimis.

Za 2007 rok do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wpłynęło 460 mln zł. Z tej puli przedsiębiorcy otrzymali łącznie około 35 mln zł. Do tej pory NFOŚiGW nie odmówił żadnemu przedsiębiorcy udzielenia dopłaty z uwagi na przekroczenie limitów dotyczących dozwolonej pomocy publicznej.

Niewykorzystane pieniądze

REKLAMA

- O dopłaty wystąpiło 240 stacji demontażu pojazdów. Około 30 zostało odrzuconych, ale powodem było nierzetelne wypełnienie dokumentów potrzebnych do otrzymania dopłat. Były też przypadki, że kontrola wykazała, że przedsiębiorca faktycznie zdemontował mniej aut niż deklarował w sprawozdaniach - mówi Krzysztof Walczak, rzecznik prasowy NFOŚiGW.

Duża część pieniędzy z opłat recyklingowych nie jest wykorzystywana na demontaż aut, dlatego Ministerstwo Środowiska chce, by ich część przeznaczano także na inne cele. Dlatego projekt rozporządzenia jest dostosowany do przyjętej niedawno przez Sejm nowelizacji prawa ochrony środowiska, która umożliwia przekazywanie pieniędzy z tzw. subfunduszu wrakowego m.in. na finansowanie konferencji naukowych.

Inne cele

- Około miliarda złotych jest obecnie na koncie NFOŚiGW. Natomiast branża recyklerska skorzystała z tych pieniędzy w niewielkim stopniu. Dlatego intencje projektodawcy mogą wydawać się zasadne - mówi Wojciech Kurdziel ze Stowarzyszenia Recyklerów Pojazdów.

Tłumaczy, że branża recyklingu samochodów nie jest w Polsce jeszcze na tyle rozwinięta, by mogła w większym stopniu wykorzystać środki pochodzące z opłat recyklingowych. Jego zdaniem istnieje jednak pewne zagrożenie.

- Potrzeby branży będą coraz większe. Może dojść do sytuacji, że na podstawie nowych przepisów zabraknie pieniędzy dla stacji demontażu, gdyż zostaną one przeznaczone na inne cele - przestrzega Wojciech Kurdziel.

35 mln zł dostaną z NFOŚiGW firmy zajmujące się demontażem pojazdów

3 mln zł otrzymają gminy na usuwanie porzuconych samochodów

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA