REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pieniądze z opłat recyklingowych trafią nie tylko do przedsiębiorców

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Stacje demontażu nie są w stanie wykorzystać wszystkich pieniędzy przeznaczonych na recykling starych aut. Dlatego ze środków z opłat recyklingowych skorzystają także inni.

zmiana prawa

REKLAMA

Wpływy z opłat na recykling pojazdów będą przeznaczane także na inne cele niż demontaż aut - wynika z przygotowanego przez Ministerstwo Środowiska projektu nowego rozporządzenia dotyczącego rozdziału pieniędzy pochodzących z opłat recyklingowych. Chodzi o pieniądze pochodzące z opłat dokonywanych przez osoby sprowadzające do Polski auta oraz przez producentów i importerów pojazdów.

W projekcie wskazano, że z tych środków będą mogły być finansowane także inne cele określone w prawie ochrony środowiska, jak choćby finansowanie konferencji naukowych. Przedsiębiorcy są temu przeciwni. Zostało utrzymane także krytykowane przez przedsiębiorców rozwiązanie, polegające na tym, że dopłaty dla firm demontujących auta mają charakter dozwolonej pomocy publicznej. Konsekwencją takich regulacji może być to, że pozyskanie pieniędzy przez przedsiębiorców na recykling aut będzie trudne.

Dozwolona pomoc publiczna

Przedsiębiorcy wskazywali, że stosowanie dopłaty dla stacji demontażu pojazdów, które objęte są dozwoloną pomocą publiczną, jest złym rozwiązaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- W przypadku gdy należna kwota dopłaty dla danego przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu przekracza 200 tys. euro, to nie może być mu przyznane dofinansowanie w postaci dopłat do demontażu na zasadach określonych w projekcie rozporządzenia, gdyż ma ona charakter pomocy de minimis - mówi Adam Małyszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów.

Do tony odzyskanych odpadów udzielana ma być dopłata w kwocie 500 zł. Adam Małyszko tłumaczy, że w praktyce jednak przedsiębiorcy przetwarzający więcej niż 1,5 tys. pojazdów w ciągu trzech lat będą wyłączeni z ubiegania się o udzielenie dopłat do demontażu na zasadach pomocy de minimis.

Za 2007 rok do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wpłynęło 460 mln zł. Z tej puli przedsiębiorcy otrzymali łącznie około 35 mln zł. Do tej pory NFOŚiGW nie odmówił żadnemu przedsiębiorcy udzielenia dopłaty z uwagi na przekroczenie limitów dotyczących dozwolonej pomocy publicznej.

Niewykorzystane pieniądze

REKLAMA

- O dopłaty wystąpiło 240 stacji demontażu pojazdów. Około 30 zostało odrzuconych, ale powodem było nierzetelne wypełnienie dokumentów potrzebnych do otrzymania dopłat. Były też przypadki, że kontrola wykazała, że przedsiębiorca faktycznie zdemontował mniej aut niż deklarował w sprawozdaniach - mówi Krzysztof Walczak, rzecznik prasowy NFOŚiGW.

Duża część pieniędzy z opłat recyklingowych nie jest wykorzystywana na demontaż aut, dlatego Ministerstwo Środowiska chce, by ich część przeznaczano także na inne cele. Dlatego projekt rozporządzenia jest dostosowany do przyjętej niedawno przez Sejm nowelizacji prawa ochrony środowiska, która umożliwia przekazywanie pieniędzy z tzw. subfunduszu wrakowego m.in. na finansowanie konferencji naukowych.

Inne cele

- Około miliarda złotych jest obecnie na koncie NFOŚiGW. Natomiast branża recyklerska skorzystała z tych pieniędzy w niewielkim stopniu. Dlatego intencje projektodawcy mogą wydawać się zasadne - mówi Wojciech Kurdziel ze Stowarzyszenia Recyklerów Pojazdów.

Tłumaczy, że branża recyklingu samochodów nie jest w Polsce jeszcze na tyle rozwinięta, by mogła w większym stopniu wykorzystać środki pochodzące z opłat recyklingowych. Jego zdaniem istnieje jednak pewne zagrożenie.

- Potrzeby branży będą coraz większe. Może dojść do sytuacji, że na podstawie nowych przepisów zabraknie pieniędzy dla stacji demontażu, gdyż zostaną one przeznaczone na inne cele - przestrzega Wojciech Kurdziel.

35 mln zł dostaną z NFOŚiGW firmy zajmujące się demontażem pojazdów

3 mln zł otrzymają gminy na usuwanie porzuconych samochodów

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

REKLAMA

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

REKLAMA

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

REKLAMA