REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pieniądze z opłat recyklingowych trafią nie tylko do przedsiębiorców

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Stacje demontażu nie są w stanie wykorzystać wszystkich pieniędzy przeznaczonych na recykling starych aut. Dlatego ze środków z opłat recyklingowych skorzystają także inni.

zmiana prawa

REKLAMA

REKLAMA

Wpływy z opłat na recykling pojazdów będą przeznaczane także na inne cele niż demontaż aut - wynika z przygotowanego przez Ministerstwo Środowiska projektu nowego rozporządzenia dotyczącego rozdziału pieniędzy pochodzących z opłat recyklingowych. Chodzi o pieniądze pochodzące z opłat dokonywanych przez osoby sprowadzające do Polski auta oraz przez producentów i importerów pojazdów.

W projekcie wskazano, że z tych środków będą mogły być finansowane także inne cele określone w prawie ochrony środowiska, jak choćby finansowanie konferencji naukowych. Przedsiębiorcy są temu przeciwni. Zostało utrzymane także krytykowane przez przedsiębiorców rozwiązanie, polegające na tym, że dopłaty dla firm demontujących auta mają charakter dozwolonej pomocy publicznej. Konsekwencją takich regulacji może być to, że pozyskanie pieniędzy przez przedsiębiorców na recykling aut będzie trudne.

Dozwolona pomoc publiczna

REKLAMA

Przedsiębiorcy wskazywali, że stosowanie dopłaty dla stacji demontażu pojazdów, które objęte są dozwoloną pomocą publiczną, jest złym rozwiązaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W przypadku gdy należna kwota dopłaty dla danego przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu przekracza 200 tys. euro, to nie może być mu przyznane dofinansowanie w postaci dopłat do demontażu na zasadach określonych w projekcie rozporządzenia, gdyż ma ona charakter pomocy de minimis - mówi Adam Małyszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów.

Do tony odzyskanych odpadów udzielana ma być dopłata w kwocie 500 zł. Adam Małyszko tłumaczy, że w praktyce jednak przedsiębiorcy przetwarzający więcej niż 1,5 tys. pojazdów w ciągu trzech lat będą wyłączeni z ubiegania się o udzielenie dopłat do demontażu na zasadach pomocy de minimis.

Za 2007 rok do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wpłynęło 460 mln zł. Z tej puli przedsiębiorcy otrzymali łącznie około 35 mln zł. Do tej pory NFOŚiGW nie odmówił żadnemu przedsiębiorcy udzielenia dopłaty z uwagi na przekroczenie limitów dotyczących dozwolonej pomocy publicznej.

Niewykorzystane pieniądze

- O dopłaty wystąpiło 240 stacji demontażu pojazdów. Około 30 zostało odrzuconych, ale powodem było nierzetelne wypełnienie dokumentów potrzebnych do otrzymania dopłat. Były też przypadki, że kontrola wykazała, że przedsiębiorca faktycznie zdemontował mniej aut niż deklarował w sprawozdaniach - mówi Krzysztof Walczak, rzecznik prasowy NFOŚiGW.

Duża część pieniędzy z opłat recyklingowych nie jest wykorzystywana na demontaż aut, dlatego Ministerstwo Środowiska chce, by ich część przeznaczano także na inne cele. Dlatego projekt rozporządzenia jest dostosowany do przyjętej niedawno przez Sejm nowelizacji prawa ochrony środowiska, która umożliwia przekazywanie pieniędzy z tzw. subfunduszu wrakowego m.in. na finansowanie konferencji naukowych.

Inne cele

- Około miliarda złotych jest obecnie na koncie NFOŚiGW. Natomiast branża recyklerska skorzystała z tych pieniędzy w niewielkim stopniu. Dlatego intencje projektodawcy mogą wydawać się zasadne - mówi Wojciech Kurdziel ze Stowarzyszenia Recyklerów Pojazdów.

Tłumaczy, że branża recyklingu samochodów nie jest w Polsce jeszcze na tyle rozwinięta, by mogła w większym stopniu wykorzystać środki pochodzące z opłat recyklingowych. Jego zdaniem istnieje jednak pewne zagrożenie.

- Potrzeby branży będą coraz większe. Może dojść do sytuacji, że na podstawie nowych przepisów zabraknie pieniędzy dla stacji demontażu, gdyż zostaną one przeznaczone na inne cele - przestrzega Wojciech Kurdziel.

35 mln zł dostaną z NFOŚiGW firmy zajmujące się demontażem pojazdów

3 mln zł otrzymają gminy na usuwanie porzuconych samochodów

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA