REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pieniądze z opłat recyklingowych trafią nie tylko do przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Stacje demontażu nie są w stanie wykorzystać wszystkich pieniędzy przeznaczonych na recykling starych aut. Dlatego ze środków z opłat recyklingowych skorzystają także inni.

zmiana prawa

REKLAMA

REKLAMA

Wpływy z opłat na recykling pojazdów będą przeznaczane także na inne cele niż demontaż aut - wynika z przygotowanego przez Ministerstwo Środowiska projektu nowego rozporządzenia dotyczącego rozdziału pieniędzy pochodzących z opłat recyklingowych. Chodzi o pieniądze pochodzące z opłat dokonywanych przez osoby sprowadzające do Polski auta oraz przez producentów i importerów pojazdów.

W projekcie wskazano, że z tych środków będą mogły być finansowane także inne cele określone w prawie ochrony środowiska, jak choćby finansowanie konferencji naukowych. Przedsiębiorcy są temu przeciwni. Zostało utrzymane także krytykowane przez przedsiębiorców rozwiązanie, polegające na tym, że dopłaty dla firm demontujących auta mają charakter dozwolonej pomocy publicznej. Konsekwencją takich regulacji może być to, że pozyskanie pieniędzy przez przedsiębiorców na recykling aut będzie trudne.

Dozwolona pomoc publiczna

REKLAMA

Przedsiębiorcy wskazywali, że stosowanie dopłaty dla stacji demontażu pojazdów, które objęte są dozwoloną pomocą publiczną, jest złym rozwiązaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W przypadku gdy należna kwota dopłaty dla danego przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu przekracza 200 tys. euro, to nie może być mu przyznane dofinansowanie w postaci dopłat do demontażu na zasadach określonych w projekcie rozporządzenia, gdyż ma ona charakter pomocy de minimis - mówi Adam Małyszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów.

Do tony odzyskanych odpadów udzielana ma być dopłata w kwocie 500 zł. Adam Małyszko tłumaczy, że w praktyce jednak przedsiębiorcy przetwarzający więcej niż 1,5 tys. pojazdów w ciągu trzech lat będą wyłączeni z ubiegania się o udzielenie dopłat do demontażu na zasadach pomocy de minimis.

Za 2007 rok do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wpłynęło 460 mln zł. Z tej puli przedsiębiorcy otrzymali łącznie około 35 mln zł. Do tej pory NFOŚiGW nie odmówił żadnemu przedsiębiorcy udzielenia dopłaty z uwagi na przekroczenie limitów dotyczących dozwolonej pomocy publicznej.

Niewykorzystane pieniądze

- O dopłaty wystąpiło 240 stacji demontażu pojazdów. Około 30 zostało odrzuconych, ale powodem było nierzetelne wypełnienie dokumentów potrzebnych do otrzymania dopłat. Były też przypadki, że kontrola wykazała, że przedsiębiorca faktycznie zdemontował mniej aut niż deklarował w sprawozdaniach - mówi Krzysztof Walczak, rzecznik prasowy NFOŚiGW.

Duża część pieniędzy z opłat recyklingowych nie jest wykorzystywana na demontaż aut, dlatego Ministerstwo Środowiska chce, by ich część przeznaczano także na inne cele. Dlatego projekt rozporządzenia jest dostosowany do przyjętej niedawno przez Sejm nowelizacji prawa ochrony środowiska, która umożliwia przekazywanie pieniędzy z tzw. subfunduszu wrakowego m.in. na finansowanie konferencji naukowych.

Inne cele

- Około miliarda złotych jest obecnie na koncie NFOŚiGW. Natomiast branża recyklerska skorzystała z tych pieniędzy w niewielkim stopniu. Dlatego intencje projektodawcy mogą wydawać się zasadne - mówi Wojciech Kurdziel ze Stowarzyszenia Recyklerów Pojazdów.

Tłumaczy, że branża recyklingu samochodów nie jest w Polsce jeszcze na tyle rozwinięta, by mogła w większym stopniu wykorzystać środki pochodzące z opłat recyklingowych. Jego zdaniem istnieje jednak pewne zagrożenie.

- Potrzeby branży będą coraz większe. Może dojść do sytuacji, że na podstawie nowych przepisów zabraknie pieniędzy dla stacji demontażu, gdyż zostaną one przeznaczone na inne cele - przestrzega Wojciech Kurdziel.

35 mln zł dostaną z NFOŚiGW firmy zajmujące się demontażem pojazdów

3 mln zł otrzymają gminy na usuwanie porzuconych samochodów

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA