REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na emisję akcji zalicza się do kosztów

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Firma, która wchodzi na Giełdę, może wydatki związane z emisją akcji zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Zysk firm wchodzących na Giełdę jest więc podwójny: ekonomiczny i podatkowy.

 

REKLAMA

Spółka, która poniosła koszty związane z wejściem na Giełdę Papierów Wartościowych, może zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów, jeśli będzie w stanie wykazać, że pozostają one w związku z uzyskaniem przez nią przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej - stwierdził WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 2218/07). Identyczne stanowisko zajęły wcześniej WSA w Gdańsku (sygn. akt I SA/Wa 753/07) oraz WSA w Lublinie (sygn. akt I SA/Lu 82/07).

Stanowisko fiskusa

REKLAMA

Zdaniem organów podatkowych koszty związane z podwyższeniem kapitału zakładowego (skutek wejścia na Giełdę) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ponieważ zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT powiększenie kapitału zakładowego nie stanowi przychodu dla celów podatkowych.

Stanowiska organów nie podzieliły sądy administracyjne. Zdaniem WSA środki pochodzące z emisji akcji mogą zostać przeznaczone na finansowanie inwestycji, nabycie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w działalności gospodarczej podatnika. A zatem negowanie przez organy podatkowe celowości poniesionych wydatków jest błędne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Co do zasady wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego są kosztami poniesionymi w celu osiągnięcia przychodu i jako niewymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT powinny stanowić koszty uzyskania przychodów - uznały WSA. Stanowisko to potwierdza także orzecznictwo ETS (sygn. akt C-465/03).

Szersze znaczenie wyroków

Doktor Irena Ożóg, doradca podatkowy z kancelarii podatkowej Ożóg i Wspólnicy, uważa że wyrok warszawskiego WSA (a więc także identyczne wyroki WSA w Lublinie i Gdańsku) ma doniosłe znaczenie dla podatników.

REKLAMA

- Doniosłość tego wyroku polega na tym, że daje on organom podatkowym i podatnikom wskazówkę interpretacyjną w zakresie zaliczania także innych wydatków do kosztów podatkowych - stwierdza dr Irena Ożóg. Dodaje, że wyrok utrwala zasadę szerokiej interpretacji związku przyczynowo-skutkowego między kosztem a przychodami podatnika.

- Kolejny raz sąd podkreślił, że aby jakiś wydatek uznać na koszt podatkowy, nie trzeba wykazywać zależności między konkretnym kosztem a powstaniem lub powiększeniem konkretnego, poddającego się kwantyfikacji (mierzalnego) przychodu - mówi nasza rozmówczyni.

Bardzo pozytywnie ocenia wyrok warszawskiego WSA również Michał Jeziorowski, prawnik w zespole podatkowym kancelarii Sołtysiński, Kawecki & Szlęzak. Zwraca on uwagę, że zarówno otrzymane pożyczki, jak i wkłady wspólników do kapitału zakładowego wykorzystywane są w celu prowadzenia działalności generującej przychody. Michał Jeziorowski podkreśla, że bez większych wątpliwości przyjmuje się, że podatek od czynności cywilnoprawnych, opłaty, prowizje oraz odsetki od otrzymanych pożyczek stanowią koszty uzyskania przychodów pożyczkobiorcy, choć otrzymane pożyczki też wyłączone są z opodatkowania na podstawie art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

- W ten sam sposób należy zatem traktować wydatki związane z pozyskaniem wymienionych w tym przepisie wkładów do kapitału zakładowego spółki - podsumowuje ekspert.

GIEŁDA PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH - KOSZTY EMISJI AKCJI

Do kosztów podatkowych można zaliczyć wydatki na: usługi doradcze, opłaty notarialne, badanie sprawozdań, doradztwo prawne, produkcję i emisję spotów reklamowych, doradztwo w zakresie prospektu emisyjnego, wpis do ewidencji papierów wartościowych oraz wydatki na opłaty związane z formalnym wejściem na giełdę: opłata roczna za uczestnictwo, za złożenie wniosku, za dopuszczenie do obrotu giełdowego, za wprowadzenie do obrotu, za notowanie itp.

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA