REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższa akcyza ceną za niższy PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. wzrośnie akcyza na papierosy i autogaz LPG. Dodatkowo opodatkowany zostanie gaz ziemny do napędu pojazdów CNG. Od 2013 i 2014 roku czeka nas objęcie akcyzą węgla, koksu i gazu ziemnego wykorzystywanego m.in. w kuchenkach i do ogrzewania.

Projekt nowej ustawy akcyzowej znajduje się właśnie w uzgodnieniach międzyresortowych. Jakie nowe rozwiązania przewiduje?

- Wielu nowości w stosunku do projektu z poprzedniego roku nie ma. Pierwsza zmieniona, ale nie nowa sprawa to przeniesienie obowiązku zapłaty akcyzy z producentów energii elektrycznej na dystrybutorów. Stawka akcyzy zostanie tu niezmieniona. Druga nowość to objęcie akcyzą w stopniu minimalnym skroplonego gazu ziemnego do napędu pojazdów (CNG) w wysokości 100 zł na tonę.

Jak to przełoży się na ceny CNG?

- Taka stawka akcyzy da wzrost ceny w wysokości 7 groszy, czyli z dzisiejszych 1,83 zł do 1,90 zł za metr sześcienny (co odpowiada 1,06 litra ON).

Nie zmieni się stawka akcyzy na energię elektryczną. Jednak już dziś dystrybutorzy straszą, że ceny energii wzrosną. Jaki to może być wzrost?

- Część producentów ma podpisane z dystrybutorami specjalne klauzule, że akcyza zostanie przerzucona na nich bez elementów dodatkowych w postaci wzrostu cen. Z naszego punktu widzenia jest to zerowy ruch podatkowy.

Ale dla firm energetycznych może być dobrym pretekstem do podniesienia cen.

- Być może, ale trzeba mieć świadomość, że na ceny wpływają głównie coraz droższe koszty produkcji energii.

Akcyza obejmie węgiel i koks.

- Dopiero w 2013 roku.

To już niedługo.

- Do tych zmian również zobowiązuje nas Unia Europejska. Oceniamy, że w 2013 roku, po objęciu akcyzą węgla i koksu, nastąpi wzrost cen średnio o 5 proc. Trzeba jednak podkreślić, że to będzie wzrost cen wyrobów energetycznych do produkcji ciepła, a nie do produkcji energii elektrycznej. Ciepło pochodzące z takich źródeł jak: energia elektryczna czy też olej opałowy jest już obciążone akcyzą, bo te wyroby są opodatkowane.

Ale u nas większość węgla i koksu zużywana jest do produkcji energii elektrycznej.

- To ten węgiel i koks nie będzie opodatkowany w żaden sposób, bo energia jest już opodatkowana.

A co będzie z gazem ziemnym?

- Od 1 stycznia 2014 r. akcyzą również zostanie objęty gaz ziemny. Dotyczy to także tego gazu, który zużywany jest do ogrzewania i w kuchenkach. Tych zmian wymaga od nas Unia Europejska. Wynika to z zasady powszechności opodatkowania wszystkich produktów energetycznych.

Planowana jest podwyżka akcyzy na autogaz LGP do napędu pojazdów. Dlaczego?

- Poprzedni parlament zdecydował, a obecny rząd podtrzymał decyzję o obniżeniu stawek podatku dochodowego od osób fizycznych. To spowoduje zmniejszenie wpływów do budżetu średnio 10 mld zł. W związku z tym zachodzi konieczność pokrycia z różnych źródeł wydatków publicznych. Jednym z tych źródeł jest wzrost akcyzy na papierosy. Innym jest wzrost akcyzy na autogaz LPG.

Z papierosami chyba nie do końca tak jest, że planowany wzrost akcyzy związany jest z pokryciem ubytków budżetowych. W przypadku papierosów musimy przecież dostosować poziom opodatkowania do wymogów unijnych - 64 euro na 1 tys. sztuk.

- Tak. Jednak gdybyśmy nie musieli akcyzy dostosować do wymogów unijnych, niewykluczone, że również zastanawialibyśmy się nad podniesieniem opodatkowania w tym zakresie. Obowiązki wynikające z wymagań wspólnotowych wychodzą naprzeciw wymaganiom naszego budżetu.

To skoro podwyżka na papierosy spełnia oczekiwania i Unii, i naszego budżetu, to po co podnosić akcyzę na LPG?

- Każda z tych regulacji tylko w pewnym stopniu uzupełnia ubytek w budżecie. Patrząc na wzrost cen LPG, trzeba wziąć pod uwagę również wzrost cen innych paliw, czyli benzyny i oleju napędowego.

Chce pan powiedzieć, że mimo podwyżki akcyzy na LPG i tak będzie to paliwo konkurencyjne w porównaniu z innymi, dostępnymi na rynku?

- Dokładnie tak nadal będzie.

Jak ta planowana podwyżka przełoży się na ceny LPG?

- Dziś litr LPG kosztuje ok. 2,22 zł. Po podwyżce akcyzy będzie to ok. 2,50 zł. Można tu jeszcze powiedzieć o kosztach przejechania 100 kilometrów. Dziś koszt dla 100 km etyliny to ok. 39 zł. W przypadku LPG jest to obecnie 22,5 zł. Po podwyżce będzie to 25 zł. A więc i tak ponad 10 zł mniej. Przy dzisiejszych cenach oleju napędowego na poziomie 4,28 zł/l oszczędność jest podobna.

Trzeba jeszcze doliczyć zwrot kosztów instalacji gazowej.

- Owszem. Zwrot kosztów instalacji wzrośnie o 2,5 tys. km. Dziś instalacja w cenie 2 tys. zł zwraca się po ok. 12,2 tys. km. Po zmianach zwróci się po 14,8 tys. km. Średnio samochód przejeżdża 20 tys. km rocznie.

Mimo takich wyliczeń z planowanych zmian nie są zadowoleni ani producenci LPG, ani firmy zakładające instalacje gazowe?

- Rzeczywiście otrzymuję korespondencję w tej sprawie. Zazwyczaj podnoszony jest tu argument, że po wprowadzonych zmianach wyhamuje sprzedaż LPG i instalacji. Jako argument podnoszona jest kwestia stabilizacji w roku 2007 na rynku sprzedaży LPG w stosunku do wzrostów w poprzednich latach o kilka lub kilkanaście procent. Tyle że moim zdaniem to raczej rynek się nasycił. Dziś LPG stanowi 16 proc. rynku konsumpcji paliw do napędu, a benzyna to 24 proc. To są wskaźniki bardzo wyrównane.

Czy minister finansów będzie miał możliwość obniżenia akcyzy np. na paliwa, gdy ceny będą drastycznie rosły?

- Taki mechanizm przewiduje projekt nowej ustawy akcyzowej. Minister finansów będzie mógł obniżyć akcyzę na paliwa na trzy miesiące. Jednak, konstruując budżet na przyszły rok, musimy w Ministerstwie Finansów brać pod uwagę bilansowanie wydatków z wpływami. Być może, gdy taka sytuacja się wydarzy (np. wzrosną wpływy z VAT lub CIT), będzie można akcyzę w tym zakresie obniżyć.

Wróćmy do zmian w opodatkowaniu akcyzą papierosów. Akcyza w tym zakresie będzie ustalana w sposób kwotowy i procentowy. Firmom tytoniowym nie podoba się planowana stawka procentowa - 25 proc. Z czego to wynika?

- Rozwiązania zaproponowane w obecnym projekcie były znane już w ubiegłym roku, kiedy pojawiła się pierwsza wersja projektu ustawy, czyli stawka 160,5 zł na 1 tys. sztuk papierosów i 25 proc. ceny. Środowisko znało te rozwiązania. Teraz jednak widać, że to nadal jest sytuacja kontrowersyjna. W związku z tym, wychodząc naprzeciw, będziemy dyskutować ze środowiskiem i nie wykluczam wypracowania w tym zakresie kompromisu na poziomie innym niż ten, zaproponowany w projekcie. Jednak przy tych dyskusjach musimy brać pod uwagę m.in. konstrukcje przyjęte u naszych sąsiadów: na Węgrzech, w Czechach i na Słowacji.

Czy nasi sąsiedzi mają lepsze rozwiązania?

- Nie chodzi o rozwiązania lepsze czy gorsze. Powinniśmy wypracować taki model opodatkowania, aby nie konkurować także z naszymi sąsiadami i nie doprowadzić do tzw. importu wewnętrznego.

Czyli konstrukcja stawki akcyzy na papierosy może się jeszcze zmienić?

- Tak, temu służą konsultacje społeczne. Może np. nastąpić obniżenie kwoty stałej i podwyższenie kwoty procentowej.

Wypracowanie kompromisu w tym zakresie może nie być łatwe.

- Zdaję sobie z tego sprawę. Potwierdzeniem tego jest choćby fakt, że firmy tytoniowe nie potrafią wypracować jednego wspólnego dla rynku stanowiska, co byłoby dla nas najbardziej komfortowe.

Czy są szacunki, jak wzrost stawki akcyzy na papierosy przełoży się na ceny?

- Tak. Średnio będzie to wzrost o ok. 1 zł na paczce papierosów. Przykładowo paczka papierosów, która dziś kosztuje 6,8 zł, po zmianie akcyzy będzie wynosić 7,70 zł. Jednak moim zdaniem stawka nie jest tu najważniejsza, zwłaszcza że trzeba mieć na uwadze unijne tendencje do podnoszenia stawek na te używki.

Co w takim razie jest ważne?

- Konkurencją dla firm tytoniowych nie są ceny innych legalnych wyrobów tytoniowych, bo każdy segment rynku ma swoich konsumentów. Konkurencją dla nich jest papieros z przemytu. Czy papierosy będą kosztować 7 zł, czy 7,80 zł, a papierosy z przemytu będą kosztować 3 zł, to zawsze towar nielegalny będzie poza wszelką konkurencją. Mało tego, im większe stawki podatku akcyzowego, tym większe zyski na czarnym rynku, a dla nas straty do budżetu. W związku z tym mocno wiążę ze sobą ustawę o podatku akcyzowym z ustawą o Służbie Celnej i jej modernizację. Chodzi o eliminowanie niezdrowej konkurencji w postaci przemytu i szarej strefy sprzedaży nielegalnych wyrobów.

Czy są szanse, aby ta ustawa weszła w życie od 1 stycznia 2009 r.?

- Ta ustawa musi wejść w życie najpóźniej 1 stycznia 2009 r.

Tylko że prace nad nią trwają już tak długo, że nikogo nie zdziwi, jak jeszcze się przedłużą.

- Mamy w tym zakresie już za dużo opóźnień i nie ma czasu do stracenia. Mamy dwa poważne imperatywy wprowadzenia tej ustawy - rozprawa przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości w sprawie energetycznej i obowiązek dostosowania stawek akcyzy na papierosy do minimum unijnego. Nie mamy już kolejnego roku, aby czekać z tymi zmianami.

Czy Ministerstwo Finansów jest przygotowane na wyrok ETS w sprawie energii?

- W przypadku ETS dajemy jasny sygnał, że dostosowujemy prawo do praktyki unijnej, co powinno złagodzić ewentualne sankcje. To, co będziemy dalej robić, w dużej mierze będzie zależało od sentencji wyroku.

A w przypadku sądów krajowych?

- Wnosimy skargi kasacyjne.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Fot. Marek Matusiak

Jacek Kapica, wiceminister finansów, szef Służby Celnej

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA