REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkolenie od firmy nie jest przychodem pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Szkolenia związane z wykonywaniem pracy nie są przychodem pracownika. Zwolnienie z podatku szkoleń osób zatrudnionych nie zależy od akredytacji MEN. Firma zaliczy do kosztów wydatek na szkolenie związane z pracą pracownika.

Zapadły dwa korzystne wyroki sądów administracyjnych dotyczące opodatkowania szkoleń pracowników. WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 1915/07) oraz WSA w Poznaniu (sygn. akt I SA/Po 1597/07) uznały, że w przypadku gdy pracownicy są zobowiązani do wzięcia udziału w szkoleniu i uczestniczą w nim w ramach wykonywanych obowiązków ze stosunku pracy, to nie można kosztu tych szkoleń uznać za przychód uczestników szkolenia. Warszawski sąd uznał ponadto, że zwolnienia od podatku dochodowego szkoleń pracowników nie można uzależniać od posiadania przez podmiot szkolący akredytacji Ministerstwa Edukacji Narodowej. Gazeta Prawna informowała już w styczniu o niekorzystnych dla podatników interpretacjach organów podatkowych (GP nr 19/2008).

REKLAMA

Źródło przychodu

REKLAMA

Dotychczas organy podatkowe i resort finansów twierdziły, że wartość nieodpłatnych świadczeń dokonanych przez pracodawcę na rzecz pracowników jest ich źródłem przychodu ze stosunku pracy, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Chodzi o sytuację, gdy pracownik otrzymał od pracodawcy możliwość skorzystania ze szkolenia lub skorzystał z niego. Takie stanowiska organy podatkowe przedstawiły również w dwóch omawianych sprawach, w których dokonały m.in. interpretacji art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Przepis ten wskazuje przychody, które należy uznać za przychód ze stosunku pracy. Należy do nich zaliczyć wszelkie wypłaty pieniężne, wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika oraz wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub częściowo odpłatnych.

Zdaniem WSA w Poznaniu kluczowe dla rozstrzygnięcia jest to, że pracodawca poniósł wydatek na pracownika, a nie za pracownika, ponieważ w przypadku gdy szkolenie opłacone przez pracodawcę jest związane z obowiązkami pracownika na zajmowanym stanowisku, pracodawca będzie mógł ten wydatek zaliczyć do kosztów. Celem poniesienia takiego kosztu jest więc osiągnięcie przychodu przez spółkę. Zatem nie można kosztu tych szkoleń uznać za przychód uczestników szkolenia. Podobnie argumentował sąd warszawski.

Akredytacja niepotrzebna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarówno WSA w Warszawie, jak i w Poznaniu odniosły się do szkoleń niezwiązanych bezpośrednio z czynnościami wykonywanymi przez pracowników na stanowisku pracy albo mających na celu podniesienie ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia pracowników.

- W takich przypadkach zastosowanie znajdą przepisy art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o PIT - czytamy w pisemnym uzasadnieniu poznańskiego wyroku. Przepis ten stanowi, że wolna od podatku jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika.

WSA w Warszawie zwrócił natomiast uwagę, że aby skorzystać ze zwolnienia określonego w tym przepisie, firma szkoląca nie musi posiadać akredytacji MEN.

- Posiadanie akredytacji przez podmiot szkolący pozostaje, zdaniem sądu, bez wpływu na zwolnienie danego szkolenia z opodatkowania u pracownika, jeżeli związane to jest z wykonywaną pracą - stwierdza sąd. Dodaje, że szkolenia te nie podlegałyby opodatkowaniu niezależnie od spełnienia wymogów akredytacyjnych, ponieważ wolna od podatku (z pewnymi wyjątkami) jest wartość przyznanych świadczeń, zgodnie z odrębnymi przepisami, przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika. Przepis odnosi się więc do rodzaju przyznanych świadczeń, a nie do podmiotu, który prowadzi szkolenie.

Korzystne wyroki

Eksperci zgadzają się z tezami omawianych orzeczeń WSA w Warszawie i WSA w Poznaniu.

REKLAMA

Zdaniem Pawła Wójciaka, doradcy podatkowego w Europejskim Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej, stanowisko WSA dotyczące powstania przychodu u pracownika pozwala przyjąć, że kluczowa jest odpowiedź na pytanie, kto odnosi największe korzyści z takiego szkolenia.

- Jeśli szkolenie wiąże się z obowiązkami pracowniczymi, trudno jest mówić o przysporzeniu majątkowym pracownika. Wyraźne korzyści odnosi z tego tytułu pracodawca, przez co przychód po stronie pracownika nie wystąpi - powiedział ekspert.

Zdaniem Filipa Świtały, dyrektora departamentu podatkowego BDO Numerica, ważne jest to, że sądy dostrzegły, iż szkolenia związane z bieżącym wykonywaniem pracy są naturalnym składnikiem procesu zatrudnienia i pracy, i dotyczą pracownika, ale nie on jest tu podmiotem otrzymującym korzyść, lecz pracodawca. Ekspert zwrócił także uwagę, że sąd warszawski nie zgodził się z długo rozpowszechnianą przez organy podatkowe tezą, że zwolnienie podatkowe uzależnione jest od posiadania przez prowadzącego szkolenie akredytacji MEN.

- Sąd trafnie zauważył, że przepis zwalniający przychody odnosi się do rodzaju szkoleń, a nie statusu podmiotu prowadzącego szkolenie - stwierdza Filip Świtała.

Z kolei Jerzy Bielawny, doradca podatkowy z Instytutu Studiów Podatkowych, dodaje, że błędne było uzależnianie przez organy podatkowe zwolnienia od podatku od istnienia akredytacji, która nie ma wpływu na jakość szkolenia oraz nie ma znaczenia dla pracodawcy jako zamawiającego. Dlatego - jego zdaniem - merytorycznie oba wyroki są zasadne.

Jakie szkolenia

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łukasz zaleWski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA