REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy same przedłużą termin związania ofertą

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Wykonawca samodzielnie lub na wniosek zamawiającego będzie mógł przedłużyć termin związania ofertą, na czas niezbędny do zawarcia umowy

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

W zamówieniach publicznych zupełnie zmienią się zasady przedłużania terminu związania ofertą. Prywatni przedsiębiorcy będą mogli samodzielnie - a nie jak obecnie tylko na wniosek zamawiającego - przedłużyć termin związania ofertą. Nowe rozwiązanie w tym zakresie zawiera projekt nowelizacji prawa zamówień publicznych, który właśnie został skierowany na posiedzenie rządu.

Dotychczas urzędnicy często celowo nie wzywali wykonawcy do przedłużenia ważności oferty, dążąc do unieważnienia postępowania. Najlepsza w przetargu firma niewiele mogła zrobić. Nawet jeśli sama przedłużyła termin związania ofertą, po by unikać unieważnienia przetargu, arbitrzy przy Urzędzie Zamówień Publicznych orzekali, że nie ma do tego prawa.

- Przyznanie możliwości przedłużania terminu związania ofertą wykonawcom biorącym udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego to krok w dobrą stronę - ocenia Jarosław Jerzykowski, radca prawny z kancelarii Jerzykowski i Wspólnicy. Jego zdaniem, pozytywnym następstwem nowej regulacji będzie ograniczenie nielojalnej praktyki stosowanej niekiedy przez zamawiających polegającej na doprowadzaniu do upływu terminu związania ofertą bez dokonywania wyboru oferty najkorzystniejszej celem unieważnienia postępowania. W jego ocenie nowe rozwiązanie ułatwi także zawieranie umów, gdy termin związania ofertą mija tylko z powodu niedopatrzenia zamawiającego.

REKLAMA

Tylko z inicjatywy urzędnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziś przedłużenie terminu związania ofertą następuje wyłącznie z inicjatywy zamawiającego. Z art. 85 ust. 2 p.z.p. wynika, że w uzasadnionych przypadkach co najmniej na siedem dni przed upływem terminu związania ofertą zamawiający może tylko raz zwrócić się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu o oznaczony okres, nie dłuższy jednak niż 60 dni.

- Niestety praktyka, jak też większość judykatury, stosuje literalną wykładnię art. 85 ust. 2 p.z.p., co oznacza, że niezbędna do przedłużenia terminu związania ofertą jest inicjatywa zamawiającego. Jeśli zamawiający nie wezwie do przedłużenia terminu związania ofertą, wykonawcy uczestniczącemu w postępowaniu przysługuje protest na to zaniechanie - wskazuje Bogumiła Kiedrowska-Brodziak, radca prawny z Kancelarii Radcy Prawnego w Tarnowskich Górach.

Bezwzględna linia orzecznicza

Protesty przedsiębiorców są jednak mało skuteczne.

- Problemem jest nawet termin, w jakim taki protest należy złożyć. W szóstym dniu przed upływem terminu związania ofertą jest za późno, bo nawet zamawiający już nie może wystąpić o przedłużenie tegoż terminu. W ósmym dniu przed upływem terminu związania oferty - za wcześnie, bowiem zamawiający może w terminie co najmniej na siedem dni przed upływem terminu związania ofertą zwrócić się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tegoż terminu - wskazuje Bogumiła Kiedrowska-Brodziak.

- Dlatego protesty narażone są na ich odrzucenie z powodu uchybienia terminu lub jako złożone przedwcześnie - dodaje.

Poza tym nawet jak sprawa trafi przed arbitrów przy UZP, przedsiębiorca jest bez szans.

- Przepis stanowi jednoznacznie, że przedłużenie terminu związania ofertą następuje wyłącznie z inicjatywy zamawiającego. W tym też kierunku poszło orzecznictwo zespołów arbitrów przy prezesie UZP (aktualnie Krajowej Izby Odwoławczej) - wyjaśnia Jarosław Jerzykowski.

Jako przykład podaje wyrok z 2 kwietnia 2007 r. (sygn. akt UZP/ZO/0-339/07), w którym arbitrzy orzekli, że wykonawcy nie mogą samodzielnie bez zwrócenia się przez zamawiającego składać skutecznie oświadczenia o przedłużeniu terminu związania ofertą.

- Z kolei w wyroku z 19 września 2006 r. (sygn. akt UZP/ZO/0-2495/06) zespół arbitrów przypomniał, że na gruncie p.z.p. wykonawcy nie mogą ani wyznaczyć terminu związania ofertą, ani też domagać się, by zamawiający skorzystał z uprawnienia, o którym mowa w art. 85 ust. 2 p.z.p. - dodaje Jarosław Jerzykowski.

Przełomowy wyrok

Zaproponowane w nowelizacji p.z.p. rozwiązanie potwierdza słuszność precedensowego wyroku Sąd Okręgowy w Katowicach (sygn. akt XIX Ga 194/07), o którym informowała Gazeta Prawna.

- Sąd w Katowicach już wtedy dostrzegł ratio legis przepisu o przedłużaniu terminu związania ofertą. Proponowana zmiana przepisu art. 85 ust. 2 p.z.p. będzie korzystna nie tylko dla oferentów, ale też dla zamawiającego. W praktyce zdarzało się, że strony uchybiły terminowi przez przeoczenie. Po nowelizacji obie strony (zamawiający i wykonawca), zgodnie z zasadą równouprawnienia stron, uzyskają te same prawa w procesie udzielania zamówień publicznych. Na pewno zmiana spowoduje też zmniejszenie liczby unieważnień postępowania - ocenia Bogumiła Kiedrowska-Brodziak.

Co oznacza związanie się ofertą przetargową

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA