REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy same przedłużą termin związania ofertą

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Wykonawca samodzielnie lub na wniosek zamawiającego będzie mógł przedłużyć termin związania ofertą, na czas niezbędny do zawarcia umowy

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

W zamówieniach publicznych zupełnie zmienią się zasady przedłużania terminu związania ofertą. Prywatni przedsiębiorcy będą mogli samodzielnie - a nie jak obecnie tylko na wniosek zamawiającego - przedłużyć termin związania ofertą. Nowe rozwiązanie w tym zakresie zawiera projekt nowelizacji prawa zamówień publicznych, który właśnie został skierowany na posiedzenie rządu.

REKLAMA

Dotychczas urzędnicy często celowo nie wzywali wykonawcy do przedłużenia ważności oferty, dążąc do unieważnienia postępowania. Najlepsza w przetargu firma niewiele mogła zrobić. Nawet jeśli sama przedłużyła termin związania ofertą, po by unikać unieważnienia przetargu, arbitrzy przy Urzędzie Zamówień Publicznych orzekali, że nie ma do tego prawa.

- Przyznanie możliwości przedłużania terminu związania ofertą wykonawcom biorącym udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego to krok w dobrą stronę - ocenia Jarosław Jerzykowski, radca prawny z kancelarii Jerzykowski i Wspólnicy. Jego zdaniem, pozytywnym następstwem nowej regulacji będzie ograniczenie nielojalnej praktyki stosowanej niekiedy przez zamawiających polegającej na doprowadzaniu do upływu terminu związania ofertą bez dokonywania wyboru oferty najkorzystniejszej celem unieważnienia postępowania. W jego ocenie nowe rozwiązanie ułatwi także zawieranie umów, gdy termin związania ofertą mija tylko z powodu niedopatrzenia zamawiającego.

Tylko z inicjatywy urzędnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziś przedłużenie terminu związania ofertą następuje wyłącznie z inicjatywy zamawiającego. Z art. 85 ust. 2 p.z.p. wynika, że w uzasadnionych przypadkach co najmniej na siedem dni przed upływem terminu związania ofertą zamawiający może tylko raz zwrócić się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu o oznaczony okres, nie dłuższy jednak niż 60 dni.

- Niestety praktyka, jak też większość judykatury, stosuje literalną wykładnię art. 85 ust. 2 p.z.p., co oznacza, że niezbędna do przedłużenia terminu związania ofertą jest inicjatywa zamawiającego. Jeśli zamawiający nie wezwie do przedłużenia terminu związania ofertą, wykonawcy uczestniczącemu w postępowaniu przysługuje protest na to zaniechanie - wskazuje Bogumiła Kiedrowska-Brodziak, radca prawny z Kancelarii Radcy Prawnego w Tarnowskich Górach.

Bezwzględna linia orzecznicza

Protesty przedsiębiorców są jednak mało skuteczne.

- Problemem jest nawet termin, w jakim taki protest należy złożyć. W szóstym dniu przed upływem terminu związania ofertą jest za późno, bo nawet zamawiający już nie może wystąpić o przedłużenie tegoż terminu. W ósmym dniu przed upływem terminu związania oferty - za wcześnie, bowiem zamawiający może w terminie co najmniej na siedem dni przed upływem terminu związania ofertą zwrócić się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tegoż terminu - wskazuje Bogumiła Kiedrowska-Brodziak.

- Dlatego protesty narażone są na ich odrzucenie z powodu uchybienia terminu lub jako złożone przedwcześnie - dodaje.

Poza tym nawet jak sprawa trafi przed arbitrów przy UZP, przedsiębiorca jest bez szans.

REKLAMA

- Przepis stanowi jednoznacznie, że przedłużenie terminu związania ofertą następuje wyłącznie z inicjatywy zamawiającego. W tym też kierunku poszło orzecznictwo zespołów arbitrów przy prezesie UZP (aktualnie Krajowej Izby Odwoławczej) - wyjaśnia Jarosław Jerzykowski.

Jako przykład podaje wyrok z 2 kwietnia 2007 r. (sygn. akt UZP/ZO/0-339/07), w którym arbitrzy orzekli, że wykonawcy nie mogą samodzielnie bez zwrócenia się przez zamawiającego składać skutecznie oświadczenia o przedłużeniu terminu związania ofertą.

- Z kolei w wyroku z 19 września 2006 r. (sygn. akt UZP/ZO/0-2495/06) zespół arbitrów przypomniał, że na gruncie p.z.p. wykonawcy nie mogą ani wyznaczyć terminu związania ofertą, ani też domagać się, by zamawiający skorzystał z uprawnienia, o którym mowa w art. 85 ust. 2 p.z.p. - dodaje Jarosław Jerzykowski.

Przełomowy wyrok

Zaproponowane w nowelizacji p.z.p. rozwiązanie potwierdza słuszność precedensowego wyroku Sąd Okręgowy w Katowicach (sygn. akt XIX Ga 194/07), o którym informowała Gazeta Prawna.

- Sąd w Katowicach już wtedy dostrzegł ratio legis przepisu o przedłużaniu terminu związania ofertą. Proponowana zmiana przepisu art. 85 ust. 2 p.z.p. będzie korzystna nie tylko dla oferentów, ale też dla zamawiającego. W praktyce zdarzało się, że strony uchybiły terminowi przez przeoczenie. Po nowelizacji obie strony (zamawiający i wykonawca), zgodnie z zasadą równouprawnienia stron, uzyskają te same prawa w procesie udzielania zamówień publicznych. Na pewno zmiana spowoduje też zmniejszenie liczby unieważnień postępowania - ocenia Bogumiła Kiedrowska-Brodziak.

Co oznacza związanie się ofertą przetargową

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA