REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jest już gotowy ministerialny projekt zmian w ustawie o VAT. Powrót do zwolnienia VAT będzie możliwy po roku, a nie jak dziś po trzech latach. Zostanie także zniesiona kaucja gwarancyjna i sankcyjny 30-proc. podatek.

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt zmian do ustawy o podatku od towarów i usług. Zawiera on wiele propozycji korzystnych dla podatników. Przede wszystkim trzeba wskazać na pomysł powrotu do zwolnienia podmiotowego VAT już po roku. Dziś jest to możliwe dopiero po trzech latach. Warto podkreślić, że to już druga korzystna zmiana w tym zakresie. Od początku 2008 roku obowiązuje bowiem wyższy limit dla tego zwolnienia, który wynosi 50 tys. zł. Dotychczas było to 10 tys. euro.

REKLAMA

REKLAMA

Inne rozwiązania, o których warto wspomnieć, to m.in. rezygnacja z kaucji gwarancyjnej, zniesienie 30-proc. sankcji VAT czy możliwość składania kwartalnych deklaracji przez wszystkich podatników. Resort finansów planuje też pewne zmiany w zakresie rozliczania magazynów konsygnacyjnych oraz odliczania zakupu kas fiskalnych.

Eksperci pozytywnie oceniają projekt.

- Proponowane zmiany muszą cieszyć, bo innych prawdopodobnie szybko się nie doczekamy. Radykalna zmiana przepisów ustawy o VAT była zapowiadana i planowana od długiego czasu i niestety ciągle jest odwlekana - wskazuje Joanna Kanicka, partner zarządzający w Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe.

REKLAMA

Dziś przedstawiamy najważniejsze rozwiązania zawarte w projekcie zmian do ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szybki powrót do zwolnienia

Propozycja, która zasługuje na uwagę w ministerialnym projekcie, to skrócenie okresu, po jakim podatnik, który straci zwolnienie podmiotowe w VAT lub z niego zrezygnuje, będzie mógł do niego wrócić. Powrót będzie możliwy po roku zamiast po trzech latach, jak jest dziś.

Michał Galejczuk, doradca podatkowy w Accreo Taxand przypomina, że obecnie w przypadku, gdy podatnik zrezygnował ze zwolnienia lub utracił prawo do zwolnienia w wyniku przekroczenia limitu sprzedaży (50 tys. zł), mógł ponownie z niego skorzystać dopiero po upływie trzech lat, licząc od końca miesiąca, w którym je utracił lub z niego zrezygnował. W projekcie nowelizacji proponuje się skrócenie tego okresu do jednego roku, licząc od końca roku, w którym odpowiednio utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował.

- Oznacza to, że jeśli przez rok następujący po roku, w którym podatnik zrezygnował ze zwolnienia lub utracił do niego prawo, nie osiągnął sprzedaży na poziomie ponad 50 tys. zł (bez VAT), może ponownie skorzystać ze zwolnienia w VAT - tłumaczy Michał Galejczuk.

Dodaje, że mając na uwadze fakt, że podatnicy zwolnieni nie płacą VAT, a w efekcie nie są również obciążeni wieloma obowiązkami związanymi z rozliczeniem tego podatku (tj. brak obowiązku składania deklaracji podatkowych, prowadzenia ewidencji zakupów), zmiana ułatwiająca szybszy powrót do zwolnienia jest pozytywna.

Również Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy z Dewey & LeBoeuf uważa, że proponowane skrócenie okresu karencji, po którym podatnicy mogą ponownie korzystać ze zwolnienia podmiotowego, należy uznać za dobrą propozycję. Dotychczas przyjęty termin był nadmiernie długi.

- Niezależnie od faktycznego poziomu obrotów w okresie po utracie zwolnienia, podatnicy muszą aż przez trzy lata być podatnikami czynnymi i spełniać wszystkie wymogi formalne, ewidencyjne i w zakresie rozliczeń z tego tytułu. Podobnie jest w przypadku, gdy ustaną przesłanki, które powodowały, że podatnik rezygnował ze zwolnienia dobrowolnie - stwierdza Katarzyna Bieńkowska.

Według naszej rozmówczyni, zmiana, zakładająca możliwość szybszego powrotu do statusu podatnika VAT zwolnionego, wiążąca się ze zmniejszeniem obowiązków administracyjnych, a zatem pewne odformalizowanie działalności z pewnością zostanie pozytywnie przyjęta przez przedsiębiorców prowadzących małe firmy.

Zabezpieczenie zamiast kaucji

Kaucja gwarancyjna w wysokości 250 tys. zł, płacona w celu szybszego odzyskania VAT, zostanie zastąpiona zabezpieczeniem majątkowym, którego wysokość nie będzie przekraczać kwoty wnioskowanego podatku do zwrotu - zakłada projekt MF.

Zabezpieczenie majątkowe będzie mogło być złożone w formie: gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej; poręczenia banku; weksla z poręczeniem wekslowym banku; czeku potwierdzonego przez krajowy bank wystawcy czeku; papierów wartościowych; depozytu w gotówce.

Od kwoty zwracanego zabezpieczenia nie będą przysługiwały odsetki.

- Zastąpienie kaucji zabezpieczeniem odpowiadającym kwocie zwracanego podatku jest rozwiązaniem zdecydowanie lepszym. Dzisiaj podatnicy niezależnie od wysokości zwrotu muszą wpłacać 250 tys. chcąc uzyskać zwrot w terminie krótszym niż 180 dni - twierdzi Roman Namysłowski, menedżer w Ernst & Young.

Jednak, według naszego rozmówcy, w dalszym ciągu pozostanie do rozstrzygnięcia ważne pytanie, szczególnie po lekturze opinii rzecznika ETS w sprawie C-25/07 (Sosnowska), czy wprowadzenie tak długiego terminu, tj. 180 dni, znajduje uzasadnienie i czy nie narusza to zasady neutralności VAT dla podatników.

- Podatnik jest zmuszony przez ten okres finansować podatek, nawet jeżeli jego zamiary są uczciwe a kwota żądanego zwrotu jest jak najbardziej zasadna. Należałoby raczej usprawnić system weryfikacji zwrotów niż przerzucać na podatników niedoskonałości administracji podatkowej - dodaje Roman Namysłowski.

Pojawia się jeszcze jedna wątpliwość, co z podatnikami, którzy wpłacili już kaucję w wysokości 250 tys. zł. Odpowiedź na to pytanie można znaleźć w przepisach przejściowych do projektu. Zgodnie z nimi, kaucja obowiązująca przed dniem wejścia w życie omawianej ustawy będzie podlegać zwrotowi lub zwolnieniu na wniosek podatnika, po upływie 180 dni od dnia złożenia ostatniej deklaracji podatkowej z wykazaną kwotą do zwrotu za okres rozliczeniowy poprzedzający okres rozliczeniowy, w którym wejdzie w życie ustawa nowelizująca, jeżeli kaucja wcześniej nie została zwrócona.

Ponadto kaucja na pisemny wniosek podatnika będzie mogła zostać zwrócona lub zwolniona przed upływem 180 dni, albo będzie można nie składać jej w urzędzie skarbowym, gdy podatnik złoży nowe zabezpieczenie majątkowe, zapewniające pokrycie wypłacanej kwoty zwrotu, przy zachowaniu prawa do zwrotu w ciągu 60 dni.

Zniesienie sankcyjnego podatku

Kolejne rozwiązanie zaproponowane przez MF dotyczy zniesienia 30-proc. sankcji VAT nakładanej w przypadku niewłaściwego uregulowania przez podatników zobowiązania VAT. Zmiany nastąpią także w przypadku szacowania przez organ podatkowy wartości sprzedaży, w sytuacji gdy przedsiębiorca nie prowadzi ewidencji lub prowadzi ją nierzetelnie i nie można ustalić wielkości sprzedaży. W takiej sytuacji - zgodnie z projektem - naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi, w drodze oszacowania, wartość sprzedaży opodatkowanej i ustali od niej kwotę podatku. Jeżeli nie będzie można określić przedmiotu opodatkowania, kwota podatku będzie ustalana przy zastosowaniu stawki 22 proc. Dziś istnieje podobny schemat, więc można zapytać, co tu nowego?

Otóż dziś przepis o szacowaniu wartości sprzedaży (art. 109 ustawy o VAT) pozbawia podatnika prawa obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Resort finansów w projekcie zmian do ustawy o VAT ten zakaz likwiduje.

Według Joanny Kanickiej, likwidacja kontrowersyjnej 30-proc. sankcji VAT to bardzo dobre posunięcie. Wiadomo, że kwestia ta budziła wiele kontrowersji z uwagi na uregulowania unijne. Była powodem kierowania zapytań do ETS, a jej utrzymanie groziłoby pogłębianiem się lokalnej dysproporcji uregulowań prawnych wobec polskich podatników w porównaniu z podmiotami zagranicznymi działającymi w UE.

- Proponowana nowelizacja art. 109 ust. 2 ustawy o VAT również powinna cieszyć, bo obecnie w sytuacji szacowania obrotu i zastosowania wobec tego oszacowanego obrotu stawki 22 proc. bez prawa odliczenia podatnik ponosi faktycznie podwójny koszt tego podatku. Propozycja zmienia tę sytuację, dając prawo odliczenia podatku naliczonego podkreśla zasadę neutralności VAT nawet w sytuacji szacowania obrotu - argumentuje Joanna Kanicka.

Zakup kasy na nowo

Według nowych zasad podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, będą mogli odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Zdaniem Agnieszki Laskowskiej, eksperta podatkowego z Firmy Doradczej KPMG z jednaj strony limit został zwiększony do 90 proc. ceny zakupu (dziś 50 proc.), z drugiej jednak kwota ta nie będzie mogła przekroczyć 700 zł (obecnie 2,5 tys. zł).

- Zyskają więc na tej zmianie ci, którzy kupią tańszą kasę, o wartości np. 800 zł. Odliczą bowiem 700 zł (nie jak obecnie 400 zł). Stracą na pewno ci, którzy zamierzają kupić kasy o większej wartości np. 5 tys. zł. Odliczą tylko maksymalnie 700 zł (obecnie 2,5 tys. zł) - podsumowuje Agnieszka Laskowska.

Najważniejsze zmiany w ustawie o VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ważne!

Zdaniem ekspertów przedstawiona nowelizacja ustawy o VAT wprowadza wiele dobrych rozwiązań, m.in. kwartalne rozliczenia, ujednolicenie momentu powstania obowiązku podatkowego, zniesienie kaucji

1lipca 2008 r. mają wejść w życie opisane zmiany w ustawie o VAT

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Obowiązki przejrzystości w AI Act. Kiedy firma musi informować o wykorzystaniu sztucznej inteligencji?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działalności przedsiębiorstw przestało ograniczać się do wewnętrznych narzędzi usprawniających pracę. AI coraz częściej bezpośrednio komunikuje się z klientami, generuje treści marketingowe, obrazy i nagrania albo analizuje określone cechy i zachowania osób.

Alibaba.com i 1688. Jak sprawdzić dane chińskiego dostawcy przed pierwszą płatnością?

Dla wielu zagranicznych firm szukających dostawcy w Chinach naturalnym miejscem poszukiwań jest Alibaba.com. Na chińskim rynku krajowym podobną rolę pełni 1688. Obie strony korzystają z „profilu dostawcy”, ale w przebadanej próbie profile te nie zawierały tych samych danych. Różnica dotyczy najważniejszej rzeczy przed pierwszym przelewem: kim prawnie jest sprzedawca.

AI tworzy, ale czy mamy prawo wykorzystywać jego twory w biznesie?

Sztuczna inteligencja potrafi w kilka sekund zaproponować nazwę nowej firmy, stworzyć logo, slogan reklamowy czy koncepcję całej identyfikacji wizualnej. Dla przedsiębiorcy oznacza to ogromne ułatwienie na etapie budowania marki. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy wygenerowana przez AI propozycja ma przestać być tylko pomysłem i stać się realnym elementem biznesu.

Firmy płacą coraz wyższe podatki fiskusowi. Efektywna stawka sięgnęła 38 proc.

Efektywna stawka podatkowa spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wzrosła w cztery lata o 10 proc. do rekordowych 38 proc. – wynika z raportu Grant Thornton opublikowanym „Rz". To dwukrotnie więcej niż nominalna stawka CIT wynosząca 19 proc.

REKLAMA

Cypr po reformie podatkowej 2026. Co zmieniło się w CIT i dywidendach i czy nadal warto przenieść tam biznes?

Cypr od lat jest jedną z najważniejszych europejskich jurysdykcji dla przedsiębiorców budujących międzynarodowe struktury. Przyciągał niskim CIT, szeroką siecią umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, korzystnymi zasadami dla holdingów i systemem non-dom. Od 1 stycznia 2026 r. część tych reguł się jednak zmieniła. Najgłośniejsza zmiana to wzrost podstawowej stawki CIT z 12,5 do 15 proc., ale reforma jest szersza i nie oznacza, że Cypr przestał być atrakcyjny dla biznesu międzynarodowego.

Lekarz przedsiębiorca – jak rozwijać praktykę medyczną w zmieniającym się świecie? [II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy]

Marketing, zarządzanie zespołem, nowe technologie, cyberbezpieczeństwo, finansowanie rozwoju i planowanie przyszłości zawodowej – to tylko część tematów, które zostaną poruszone podczas II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy, organizowanego przez Okręgową Izbę Lekarską w Warszawie. Wydarzenie odbędzie się 17 października 2026 r. w Szkole Głównej Handlowej przy al. Niepodległości 162 w Warszawie.

Tak najkorzystniej sfinansujesz zakup auta. Bierz przykład z firm, które już sprawdziły czy korzystniejsza jest gotówka, kredyt lub leasing

Zakup auta. Przy wyborze finansowania nowych samochodów coraz większe znaczenie ma nie tylko sama rata, ale przewidywalność miesięcznych kosztów, ograniczenie zaangażowania kapitału i dodatkowe usługi w pakiecie. Najbardziej oczekiwanym elementem oferty są natomiast serwis i przeglądy.

Naruszenie ochrony danych. Kiedy wymaga zgłoszenia do Prezesa UODO?

W związku z najnowszymi naruszeniami ochrony danych dotyczącymi tysięcy podmiotów Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przypomina o art. 33 ust. 1 RODO. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych administrator bez zbędnej zwłoki zgłasza je organowi nadzorczemu, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.

REKLAMA

Miesiąc, kiedy spadają obroty firmy, ratują wakacje składkowe, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców

O tym jak ważne dla przedsiębiorców są wakacje składkowe świadczą liczby z ZUS. Ratują miesiące, kiedy spadają obroty polskich firm, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców.

Ilu Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych lat? Wynik mocno odstaje od średniej europejskiej

Tylko 3 proc. Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych trzech lat. To najniższy wynik na Starym Kontynencie, średnia europejska wynosi 14 proc. — podaje „PB”.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA