REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

60 mln euro dotacji, ale tylko część dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

1 lutego rozpocznie się ostatni nabór wniosków o tzw. norweskie wsparcie. Do wzięcia jest ponad 60 mln euro.

Od 1 lutego do końca marca będzie trwał ostatni nabór wniosków na dotacje z Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Tak jak w poprzednim konkursie, który odbył się wiosną ubiegłego roku (o budżecie 180 mln euro), to samorządowcy będą zainteresowani pozyskaniem dofinansowania do swoich inwestycji. Zdaniem ekspertów, przedsiębiorcy mają małe możliwości skorzystania na norweskich dotacjach.

REKLAMA

REKLAMA

Oba mechanizmy finansowe to pomoc zbliżona do funduszy unijnych, która została obiecana nowym krajom członkowskim UE przez stowarzyszone z Unią państwa: Norwegię, Islandię i Liechtenstein. W sumie Polska dostała do wykorzystania ponad 530 mln euro. Większość tych środków została już rozdysponowana podczas poprzednich dwóch konkursów.

Największą pulę w tegorocznym naborze będzie miało działanie dotyczące wdrażania przepisów związanych z naszą obecnością w strefie Schengen. Na ten cel zostanie przeznaczonych blisko 23 mln euro. Ponad 15 mln euro będzie do podziału na projekty związane z działaniami transgranicznymi. W obu przypadkach głównymi adresatami wsparcia są samorządy.

Jest jednak szansa, że Norwegia przekaże Polsce kolejną pulę pieniędzy. Zdaniem Janusza Mikuły, wiceministra rozwoju regionalnego, będzie to zależało od oceny skutków inwestycji, które zostaną zrealizowane ze środków z Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

- Jeśli strona norweska będzie zadowolona, to będziemy mogli przystąpić z nią do negocjacji na temat kontynuowania wsparcia - mówi wiceminister. Zastrzega jednak, że te środki będą dostępne najwcześniej w latach 2009-2010.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nawet jeżeli Norwegia nie zdecyduje się przyznać Polsce kolejnej transzy wsparcia, w tym roku ma wystartować inne źródło dotacji - Mechanizm Szwajcarski. Zgodnie z podpisaną w 2007 roku umową Polska dostanie ok. 1 mld zł. To połowa całej kwoty, jaką Szwajcaria zdecydowała się przeznaczyć na wsparcie nowych państw członkowskich UE.

- Wstępny termin uruchomienia pierwszych naborów to koniec marca - mówi Janusz Mikuła.

Dostępne tzw. norweskie dotacje (w mln euro)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Mariusz Gawrychowski

mariusz.gawrychowski@infor.pl

OPINIA

EWA RUTCZYŃSKA

konsultant w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Taxand

Przedsiębiorcy będą mogli się ubiegać o wsparcie w ramach priorytetu 2 Promowanie zrównoważonego rozwoju oraz Priorytetu 8 Ochrona środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem wzmocnienia zdolności administracyjnych. Alokacja finansowa na powyższe priorytety wyniesie odpowiednio 7,4 mln euro oraz 4,66 mln euro. Przedsiębiorcy będą mogli liczyć maksymalnie na dofinansowanie w wysokości 60 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. Atrakcyjność przedmiotowego źródła wsparcia z punktu widzenia rozwijania działalności inwestycyjnej przedsiębiorcy jest jednakże ograniczona. Wsparciem objęte zostaną głównie projekty o charakterze miękkim, tj. kampanie informacyjne, akcje edukacyjne, szkolenia, mające na celu propagowanie zasad zrównoważonego rozwoju wśród władz i społeczeństwa, czy też wzmocnienie działań administracji publicznej w zakresie ochrony środowiska. Beneficjent zobowiązany także będzie dowieść, iż jest organem działającym w interesie publicznym, rozumianym jako zaspokajanie ogólnospołecznych potrzeb.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA