REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółki powinny pamiętać o zgłoszeniu zmiany adresu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Burzyńska

REKLAMA

Spółki, które zmieniają siedzibę, nie mogą lekceważyć obowiązku zgłoszenia tego faktu do Krajowego Rejestru Sądowego.

Zmiana siedziby firmy oznacza wiele dodatkowego wysiłku organizacyjnego. Jednak mimo to nie można zapominać o aktualizacji adresu spółki w KRS. Przekonał się o tym nasz czytelnik z Gdańska, który jest wspólnikiem małej spółki z o.o. W ferworze przeprowadzki wszyscy zapomnieli o zgłoszeniu tego faktu w KRS. O tym, jakie to może mieć skutki, przekonali się, gdy przyszedł do nich komornik z prawomocnym nakazem zapłaty. Nic nie pomogło tłumaczenie, że gdyby wiedzieli o pozwie, to z pewnością wyjaśniliby nieporozumienie i sąd nie wydałby nakazu zapłaty.

REKLAMA

REKLAMA

Istotny jest adres podany w KRS

Bez wątpienia źródłem problemów spółki było zwlekanie ze zgłoszeniem nowego adresu do KRS. To z kolei spowodowało kłopoty z doręczaniem pism sądowych. Sądy korzystają bowiem z tzw. domniemania doręczenia. W związku z tym nie muszą szukać aktualnego adresu korespondencyjnego spółki. Pisma procesowe dla przedsiębiorców i wspólników spółek handlowych, wpisanych do rejestru sądowego, doręcza się bowiem na adres podany w rejestrze (chyba że strona wskazała inny adres dla doręczeń). Co więcej, jeżeli ostatni wpisany adres został wykreślony, jako niezgodny z rzeczywistym stanem rzeczy (i nie zgłoszono wniosku o wpisanie nowego), to nadal jest uważany za adres podany w rejestrze. Dla spółki oznacza to, że pisma wysyłane przez sąd na dotychczasowy adres uważa się za doręczone, nawet jeśli adresat ich nie odebrał i wrócą one do nadawcy. Mimo to są one dołączane do akt sprawy, tak jakby zostały doręczone.

Spółka nie dowie się o pozwie

REKLAMA

Z tego powodu spółka, której udziałowcem jest nasz czytelnik, nie wiedziała o tym, że została pozwana. W związku z tym nie była w stanie bronić się i przedstawiać argumentów przemawiających na jej korzyść. Nie mogła również skorzystać z prawa do wniesienia sprzeciwu od nakazu zapłaty. Miała na to czternaście dni od jego doręczenia. Jednak znów zastosowano domniemanie doręczenia i dlatego to uprawnienie miało jedynie teoretyczny charakter. Po czternastu dniach nakaz zapłaty uprawomocnił się, a wierzyciel mógł zgłosić się z nim do komornika, który przystąpił do egzekucji. Zaniedbując aktualizacji adresu w KRS spółka sama wydała na siebie wyrok.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MONIKA BURZYŃSKA

monika.burzynska@infor.pl

OPINIA

MACIEJ SZULIKOWSKI

Kancelaria Prawna Szulikowski i Partnerzy

Domniemanie doręczenia jest stosowane nie tylko w przypadku postępowania nakazowego. Także w przypadku gdy sprawa będzie skierowana na zwykłą rozprawę, sąd nie musi ustalać nowego adresu spółki. Może więc kierować korespondencję na adres podany w KRS, zaś nieodbieranie jej przez adresata nie będzie blokowało postępowania. W takich przypadkach pozwany nie ma szans na wniesienie odpowiedzi na pozew. Pomimo jej braku sąd może wydać wyrok zaoczny. Wprawdzie można złożyć sprzeciw od takiego wyroku, ale i to może okazać się praktycznie niemożliwe, skoro sąd doręcza wszystkie pisma procesowe na adres wskazany w KRS.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA