REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółki powinny pamiętać o zgłoszeniu zmiany adresu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Burzyńska

REKLAMA

Spółki, które zmieniają siedzibę, nie mogą lekceważyć obowiązku zgłoszenia tego faktu do Krajowego Rejestru Sądowego.

Zmiana siedziby firmy oznacza wiele dodatkowego wysiłku organizacyjnego. Jednak mimo to nie można zapominać o aktualizacji adresu spółki w KRS. Przekonał się o tym nasz czytelnik z Gdańska, który jest wspólnikiem małej spółki z o.o. W ferworze przeprowadzki wszyscy zapomnieli o zgłoszeniu tego faktu w KRS. O tym, jakie to może mieć skutki, przekonali się, gdy przyszedł do nich komornik z prawomocnym nakazem zapłaty. Nic nie pomogło tłumaczenie, że gdyby wiedzieli o pozwie, to z pewnością wyjaśniliby nieporozumienie i sąd nie wydałby nakazu zapłaty.

REKLAMA

Istotny jest adres podany w KRS

Bez wątpienia źródłem problemów spółki było zwlekanie ze zgłoszeniem nowego adresu do KRS. To z kolei spowodowało kłopoty z doręczaniem pism sądowych. Sądy korzystają bowiem z tzw. domniemania doręczenia. W związku z tym nie muszą szukać aktualnego adresu korespondencyjnego spółki. Pisma procesowe dla przedsiębiorców i wspólników spółek handlowych, wpisanych do rejestru sądowego, doręcza się bowiem na adres podany w rejestrze (chyba że strona wskazała inny adres dla doręczeń). Co więcej, jeżeli ostatni wpisany adres został wykreślony, jako niezgodny z rzeczywistym stanem rzeczy (i nie zgłoszono wniosku o wpisanie nowego), to nadal jest uważany za adres podany w rejestrze. Dla spółki oznacza to, że pisma wysyłane przez sąd na dotychczasowy adres uważa się za doręczone, nawet jeśli adresat ich nie odebrał i wrócą one do nadawcy. Mimo to są one dołączane do akt sprawy, tak jakby zostały doręczone.

Spółka nie dowie się o pozwie

Z tego powodu spółka, której udziałowcem jest nasz czytelnik, nie wiedziała o tym, że została pozwana. W związku z tym nie była w stanie bronić się i przedstawiać argumentów przemawiających na jej korzyść. Nie mogła również skorzystać z prawa do wniesienia sprzeciwu od nakazu zapłaty. Miała na to czternaście dni od jego doręczenia. Jednak znów zastosowano domniemanie doręczenia i dlatego to uprawnienie miało jedynie teoretyczny charakter. Po czternastu dniach nakaz zapłaty uprawomocnił się, a wierzyciel mógł zgłosić się z nim do komornika, który przystąpił do egzekucji. Zaniedbując aktualizacji adresu w KRS spółka sama wydała na siebie wyrok.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MONIKA BURZYŃSKA

monika.burzynska@infor.pl

OPINIA

MACIEJ SZULIKOWSKI

Kancelaria Prawna Szulikowski i Partnerzy

Domniemanie doręczenia jest stosowane nie tylko w przypadku postępowania nakazowego. Także w przypadku gdy sprawa będzie skierowana na zwykłą rozprawę, sąd nie musi ustalać nowego adresu spółki. Może więc kierować korespondencję na adres podany w KRS, zaś nieodbieranie jej przez adresata nie będzie blokowało postępowania. W takich przypadkach pozwany nie ma szans na wniesienie odpowiedzi na pozew. Pomimo jej braku sąd może wydać wyrok zaoczny. Wprawdzie można złożyć sprzeciw od takiego wyroku, ale i to może okazać się praktycznie niemożliwe, skoro sąd doręcza wszystkie pisma procesowe na adres wskazany w KRS.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA