REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści będą zależeć od liczby upoważnionych firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Molik

REKLAMA

Instytucja upoważnionego podmiotu gospodarczego ma poprawić efektywność obrotu towarowego. Wymierne korzyści będą jednak widoczne, gdy wszystkie przedsiębiorstwa tworzące łańcuch dostaw uzyskają ten status.

Od 1 stycznia 2008 r. weszła w życie nowa instytucja wspólnotowego prawa celnego - upoważniony podmiot gospodarczy (AEO). Firma posiadająca certyfikat AEO ma być rozpoznawana jako wiarygodny partner, który korzysta z wielu uproszczeń celnych. Zanim jednak firma otrzyma status AEO, służba celna przeprowadzi kontrolę.

REKLAMA

REKLAMA

Odroczone korzyści

Zdaniem doradców z zespołu ds. cła i akcyzy KPMG wiele firm podchodzi sceptycznie do kwestii ubiegania się o certyfikat AEO, ponieważ korzyści z jego uzyskania, na obecnym etapie, wydają się niewielkie i trudno mierzalne w stosunku do kosztów, jakie trzeba ponieść, aby go otrzymać.

Dodatkowymi korzyściami z posiadania statusu są m.in. możliwość lepszego planowania operacji handlowych i obniżenia kosztów kontroli dostawców, a przede wszystkim - zwiększone bezpieczeństwo i współpraca w ramach całego łańcucha dostaw.

REKLAMA

- Dzięki weryfikacji działalności przedsiębiorstwa pod kątem spełniania przez nie wymogów AEO mogą pojawić się korzyści związane z polepszeniem kontroli funkcjonowania danego przedsiębiorstwa - stwierdza Agnieszka Bartuzi, konsultant w KPMG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Budowę bezpiecznego łańcucha dostaw ma ułatwić elektroniczna baza danych identyfikująca podmioty ze statusem AEO, która będzie uruchomiona od 2009 roku.

Przywileje poza Unią

W przyszłości jednak przedsiębiorcy posiadający status AEO mogą oczekiwać uprzywilejowanego traktowania przez służby celne również w krajach poza Unią. Magdalena Chmielewska, specjalista w KPMG, przypomina, że obecnie trwają prace nad wzajemnym uznawaniem systemów bezpieczeństwa podobnych do AEO, które istnieją już np. w Stanach Zjednoczonych (C-TPAT), Kanadzie (FAST) czy Nowej Zelandii (SES).

Również na forum Światowej Organizacji Celnej (WCO) podjęta została tzw. inicjatywa SAFE, mająca na celu m.in. ujednolicenie wymogów stawianych upoważnionym podmiotom w różnych krajach.

- Chodzi o to, aby przedsiębiorcy mieli dużą motywację do działania w tym zakresie - konkluduje Magdalena Chmielewska.

PRZEMYSŁAW MOLIK

przemyslaw.molik@infor.pl

OPINIA

Marek Szymański

ekspert KPMG

Poprawa efektywności obrotu towarowego w związku z wdrożeniem systemu AEO będzie zależeć przede wszystkim od liczby przedsiębiorstw, które uzyskają uprzywilejowany status, sprawności organów celnych w ich obsłudze oraz, w dalszej przyszłości, od uznawania unijnego uprzywilejowanego statusu przez państwa spoza Unii Europejskiej.

Zważywszy na bardzo dużą wagę, jaką przywiązują do kwestii bezpieczeństwa handlu władze Stanów Zjednoczonych, a za nimi ich główni partnerzy handlowi - UE i Chiny, jak również prace podejmowane w tym zakresie na forum Światowej Organizacji Handlu nie można wykluczyć, że tworzone będą dalsze zachęty prawne mobilizujące przedsiębiorców do zapewniania bezpieczeństwa w ramach ich łańcuchów dostaw i zachęcające ich do ubiegania się o uzyskanie statusu AEO.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA