REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści będą zależeć od liczby upoważnionych firm

Przemysław Molik

REKLAMA

Instytucja upoważnionego podmiotu gospodarczego ma poprawić efektywność obrotu towarowego. Wymierne korzyści będą jednak widoczne, gdy wszystkie przedsiębiorstwa tworzące łańcuch dostaw uzyskają ten status.

Od 1 stycznia 2008 r. weszła w życie nowa instytucja wspólnotowego prawa celnego - upoważniony podmiot gospodarczy (AEO). Firma posiadająca certyfikat AEO ma być rozpoznawana jako wiarygodny partner, który korzysta z wielu uproszczeń celnych. Zanim jednak firma otrzyma status AEO, służba celna przeprowadzi kontrolę.

REKLAMA

REKLAMA

Odroczone korzyści

Zdaniem doradców z zespołu ds. cła i akcyzy KPMG wiele firm podchodzi sceptycznie do kwestii ubiegania się o certyfikat AEO, ponieważ korzyści z jego uzyskania, na obecnym etapie, wydają się niewielkie i trudno mierzalne w stosunku do kosztów, jakie trzeba ponieść, aby go otrzymać.

Dodatkowymi korzyściami z posiadania statusu są m.in. możliwość lepszego planowania operacji handlowych i obniżenia kosztów kontroli dostawców, a przede wszystkim - zwiększone bezpieczeństwo i współpraca w ramach całego łańcucha dostaw.

REKLAMA

- Dzięki weryfikacji działalności przedsiębiorstwa pod kątem spełniania przez nie wymogów AEO mogą pojawić się korzyści związane z polepszeniem kontroli funkcjonowania danego przedsiębiorstwa - stwierdza Agnieszka Bartuzi, konsultant w KPMG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Budowę bezpiecznego łańcucha dostaw ma ułatwić elektroniczna baza danych identyfikująca podmioty ze statusem AEO, która będzie uruchomiona od 2009 roku.

Przywileje poza Unią

W przyszłości jednak przedsiębiorcy posiadający status AEO mogą oczekiwać uprzywilejowanego traktowania przez służby celne również w krajach poza Unią. Magdalena Chmielewska, specjalista w KPMG, przypomina, że obecnie trwają prace nad wzajemnym uznawaniem systemów bezpieczeństwa podobnych do AEO, które istnieją już np. w Stanach Zjednoczonych (C-TPAT), Kanadzie (FAST) czy Nowej Zelandii (SES).

Również na forum Światowej Organizacji Celnej (WCO) podjęta została tzw. inicjatywa SAFE, mająca na celu m.in. ujednolicenie wymogów stawianych upoważnionym podmiotom w różnych krajach.

- Chodzi o to, aby przedsiębiorcy mieli dużą motywację do działania w tym zakresie - konkluduje Magdalena Chmielewska.

PRZEMYSŁAW MOLIK

przemyslaw.molik@infor.pl

OPINIA

Marek Szymański

ekspert KPMG

Poprawa efektywności obrotu towarowego w związku z wdrożeniem systemu AEO będzie zależeć przede wszystkim od liczby przedsiębiorstw, które uzyskają uprzywilejowany status, sprawności organów celnych w ich obsłudze oraz, w dalszej przyszłości, od uznawania unijnego uprzywilejowanego statusu przez państwa spoza Unii Europejskiej.

Zważywszy na bardzo dużą wagę, jaką przywiązują do kwestii bezpieczeństwa handlu władze Stanów Zjednoczonych, a za nimi ich główni partnerzy handlowi - UE i Chiny, jak również prace podejmowane w tym zakresie na forum Światowej Organizacji Handlu nie można wykluczyć, że tworzone będą dalsze zachęty prawne mobilizujące przedsiębiorców do zapewniania bezpieczeństwa w ramach ich łańcuchów dostaw i zachęcające ich do ubiegania się o uzyskanie statusu AEO.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA