REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma mogła zatrudnić Niemców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Sankowska

REKLAMA

Pracodawca, kierując się potrzebami swojej firmy, miał prawo zwolnić pracownika polskiego i zatrudnić na jego stanowisko oraz lepiej opłacić pracownika niemieckiego.

Ewa K., Andrzej F. i Franciszek R. (powodowie) byli zatrudnieni na czas określony na stanowisku kasjerów w spółce paliwowej. Niedługo przed wypowiedzeniem ich umów firma zatrudniła pracowników narodowości niemieckiej. Przez pewien czas pracowali oni razem z powodami. Pracownicy niemieccy byli zatrudnieni na stanowiskach specjalistów ds. ekonomiczno-handlowych.

REKLAMA

REKLAMA

Po wypowiedzeniu umów o pracę powodom, zażądali oni odszkodowania za naruszenie przez pracodawcę zasady równych praw pracowników oraz zakazu dyskryminacji w zatrudnieniu. Twierdzili, że różne nazwy stanowisk pracowników niemieckich i polskich służyć miały niedozwolonemu zróżnicowaniu wynagrodzenia, chociaż zakres obowiązków był taki sam.

Sąd I instancji oddalił powództwo. Stwierdził, że jedną z zasad prawa pracy jest jednakowe traktowanie pracowników, m.in. w sferze uzyskiwanego przez nich wynagrodzenia za pracę. Ewentualne różnice w wynagrodzeniu nie mogą być efektem stosowania niedozwolonych kryteriów, np. wynikających z narodowości. Pracodawca może różnicować płace, biorąc pod uwagę kwalifikacje zawodowe oraz przydatność do danej pracy.

W tej sprawie sąd ustalił, że pracownicy narodowości niemieckiej mieli wyższe kwalifikacje i szerszy zakres obowiązków. Ponadto celem ich zatrudnienia było również poprawienie komfortu obsługi klientów, w większości niemieckojęzycznych. Wyższe kwalifikacje wynikały też ze znajomości języka i oczekiwań klientów niemieckich. Sąd stwierdził, że wynagrodzenie powodów było takie jak pozostałych Polaków, a wynagrodzenie Niemców odpowiadało minimalnej pensji niemieckiej. Jego zdaniem, takie ukształtowanie wynagrodzenia nie stanowiło o niedozwolonym różnicowaniu sytuacji pracowników.

Sąd II instancji podzielił to stanowisko. Powodowie zaskarżyli wyrok skargą kasacyjną. Argumentowali, że sam fakt określonego pochodzenia, obywatelstwa i znajomości języka nie może stanowić o wyższych kwalifikacjach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną. W uzasadnieniu wskazał, że zgodnie z art. 112 k.p., pracownicy mają równe prawa z tytułu jednakowego wypełniania takich samych obowiązków. Dopuszczalne jest jednak różnicowanie praw pracowników, którzy albo pełnią inne obowiązki, albo pełniąc takie same obowiązki, wypełniają je niejednakowo. Z kolei niedopuszczalne jest różnicowanie sytuacji prawnej pracowników według negatywnych kryteriów, takich jak płeć, wiek, niepełnosprawność, rasa, religia, narodowość itd. Ma to miejsce wtedy, gdy pracownicy zostają bezprawnie pozbawieni lub ograniczeni w prawach pracowniczych albo są nierównomierne traktowani właśnie ze względu na te cechy.

W ustalonym w tej sprawie stanie faktycznym nie ma możliwości uznania, iż działania pozwanego pracodawcy naruszały zasady równego traktowania pracowników oraz niedyskryminacji. Pracownicy niemieccy mieli wyższe kwalifikacje niż powodowie, również szerszy zakres obowiązków. Ponadto, z uwagi na rodzaj i miejsce prowadzonej przez pozwaną firmę działalności, warunkiem jej skutecznego działania było częściowe zatrudnienie personelu niemieckiego.

Nie można stawiać pracodawcy zarzutu, że kierując się właśnie takimi względami, zdecydował się na to w okresie wypowiedzenia umów powodów. Nie ma on bowiem prawnego obowiązku jednakowego kształtowania warunków wynagrodzenia pracowników nadal zatrudnianych i tych, z których pracy rezygnuje.

Sygn. akt II PK 14/07

Maria Sankowska

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA