REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co czeka przedsiębiorców w 2008 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

W 2008 roku zostanie znowelizowana ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Wszystkie formalności związane z rozpoczęciem działalności załatwimy w jednym okienku.
Wkrótce rozpoczną się prace nad kolejnym projektem nowelizacji ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.).

Już teraz wiadomo, że zmiany będą dotyczyły przede wszystkim uruchomienia tzw. jednego okienka, w którym wszystkie formalności mogłyby załatwiać znacznie szybciej niż do tej pory osoby rozpoczynające działalność gospodarczą.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie przedsiębiorca podejmuje działalność dopiero po uzyskaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej w gminie właściwej dla jego miejsca zamieszkania. Dopiero po uzyskaniu wpisu musi załatwić dalsze formalności: w urzędzie statystycznym w celu uzyskania numeru identyfikacji REGON oraz w urzędzie skarbowym w celu aktualizacji numeru NIP. Powinien też zgłosić się do ZUS jako płatnik składek oraz w celu objęcia go ubezpieczeniem społecznym. Wprawdzie w załatwianiu formalności w urzędzie statystycznym i w urzędzie skarbowym przedsiębiorcę może wyręczyć gmina, ale zgłoszeń do ZUS musi dokonywać sam.

Natomiast w ramach jednego okienka przewiduje się, że wszystkie formalności związane z uzyskaniem wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, uzyskaniem numeru REGON, aktualizacji numeru NIP oraz zgłoszeniem do ZUS, przedsiębiorca załatwiłby u jednego urzędnika.

Propozycja nowelizacji w ramach tzw. pakietu Kluski przewidywała prowadzenie ewidencji przedsiębiorców (a nie działalności gospodarczej) przez naczelników urzędów skarbowych. Wszystkie pozostałe formalności związane z prowadzeniem działalności przedsiębiorca mógłby wówczas załatwić u pracownika urzędu skarbowego. Planowano wykorzystać przy tym ten sam system informatyczny, którym obecnie posługują się urzędy skarbowe.

REKLAMA

Gdyby jednak autorzy przyszłej nowelizacji odstąpili od wykorzystania urzędów skarbowych w celu prowadzenia ewidencji przedsiębiorców, to mogliby wykorzystać niektóre rozwiązania przewidziane już w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, w przepisach, które czekają na wejście w życie od 1 października 2008 r. Przewidują one, że ewidencję w systemie informatycznym nadal będzie prowadziła gmina właściwa dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, a zasadę jednego okienka realizował zatrudniony tam urzędnik. Aby jedno okienko w gminie mogło rozpocząć działalność, potrzebna byłaby pełna informatyzacja kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2008 roku zostanie też wprowadzona możliwość zawieszenia prowadzenia działalności. Przewidywały to wszystkie projekty nowelizacji przygotowane w 2007 roku: rządowy, dwa poselskie oraz w tzw. pakiecie Kluski i tzw. pakiecie Szejnfelda. Różniły się one jedynie szczegółami co do czasu zaprzestania wykonywania działalności i określenia grupy przedsiębiorców, którzy mogliby z tego zawieszenia skorzystać.

Natomiast autorzy projektów byli zgodni, że przedsiębiorca musi mieć możliwość czasowego zaprzestania prowadzenia firmy na przykład w związku z dłuższym wyjazdem, ciężką chorobą itp.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA