REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co czeka przedsiębiorców w 2008 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

W 2008 roku zostanie znowelizowana ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Wszystkie formalności związane z rozpoczęciem działalności załatwimy w jednym okienku.
Wkrótce rozpoczną się prace nad kolejnym projektem nowelizacji ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.).

Już teraz wiadomo, że zmiany będą dotyczyły przede wszystkim uruchomienia tzw. jednego okienka, w którym wszystkie formalności mogłyby załatwiać znacznie szybciej niż do tej pory osoby rozpoczynające działalność gospodarczą.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie przedsiębiorca podejmuje działalność dopiero po uzyskaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej w gminie właściwej dla jego miejsca zamieszkania. Dopiero po uzyskaniu wpisu musi załatwić dalsze formalności: w urzędzie statystycznym w celu uzyskania numeru identyfikacji REGON oraz w urzędzie skarbowym w celu aktualizacji numeru NIP. Powinien też zgłosić się do ZUS jako płatnik składek oraz w celu objęcia go ubezpieczeniem społecznym. Wprawdzie w załatwianiu formalności w urzędzie statystycznym i w urzędzie skarbowym przedsiębiorcę może wyręczyć gmina, ale zgłoszeń do ZUS musi dokonywać sam.

Natomiast w ramach jednego okienka przewiduje się, że wszystkie formalności związane z uzyskaniem wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, uzyskaniem numeru REGON, aktualizacji numeru NIP oraz zgłoszeniem do ZUS, przedsiębiorca załatwiłby u jednego urzędnika.

REKLAMA

Propozycja nowelizacji w ramach tzw. pakietu Kluski przewidywała prowadzenie ewidencji przedsiębiorców (a nie działalności gospodarczej) przez naczelników urzędów skarbowych. Wszystkie pozostałe formalności związane z prowadzeniem działalności przedsiębiorca mógłby wówczas załatwić u pracownika urzędu skarbowego. Planowano wykorzystać przy tym ten sam system informatyczny, którym obecnie posługują się urzędy skarbowe.

Gdyby jednak autorzy przyszłej nowelizacji odstąpili od wykorzystania urzędów skarbowych w celu prowadzenia ewidencji przedsiębiorców, to mogliby wykorzystać niektóre rozwiązania przewidziane już w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, w przepisach, które czekają na wejście w życie od 1 października 2008 r. Przewidują one, że ewidencję w systemie informatycznym nadal będzie prowadziła gmina właściwa dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, a zasadę jednego okienka realizował zatrudniony tam urzędnik. Aby jedno okienko w gminie mogło rozpocząć działalność, potrzebna byłaby pełna informatyzacja kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2008 roku zostanie też wprowadzona możliwość zawieszenia prowadzenia działalności. Przewidywały to wszystkie projekty nowelizacji przygotowane w 2007 roku: rządowy, dwa poselskie oraz w tzw. pakiecie Kluski i tzw. pakiecie Szejnfelda. Różniły się one jedynie szczegółami co do czasu zaprzestania wykonywania działalności i określenia grupy przedsiębiorców, którzy mogliby z tego zawieszenia skorzystać.

Natomiast autorzy projektów byli zgodni, że przedsiębiorca musi mieć możliwość czasowego zaprzestania prowadzenia firmy na przykład w związku z dłuższym wyjazdem, ciężką chorobą itp.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA