REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po spłaceniu rat można żądać zwrotu weksli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Burzyńska

REKLAMA

Leasingodawca powinien oddać weksle stanowiące zabezpieczenie wykonania umowy. Aby uniknąć niepotrzebnych sporów, warto już w umowie ustalić, kiedy i w jaki sposób ma to nastąpić.

REKLAMA

Czytelnicy sygnalizują, że w obrocie gospodarczym pojawiają się problemy dotyczące zwrotu weksli. Ma to związek z zabezpieczaniem umów leasingowych wekslami in blanco. Na takie rozwiązanie zgodziła się firma spedycyjna, w której pracuje nasz czytelnik. Jednak w momencie podpisywania umowy firma nie została poinformowana o tym, że po zakończeniu okresu leasingowego weksle in blanco nie są zwracane. Także w umowie ani w ogólnych warunkach leasingu nie było żadnych postanowień w tej sprawie. Zgodnie z ustaleniami wszystkie raty zostały zapłacone, a przedmiot leasingu stał się własnością firmy spedycyjnej. W związku z tym firma ta wystąpiła o zwrot weksli. W odpowiedzi przysłano jej informację, że zgodnie z przyjętą procedurą po rozliczeniu umowy weksle nie są oddawane klientom. Po kolejnym upomnieniu firma leasingowa stwierdziła, że owszem może zwrócić weksle, ale po uiszczeniu opłaty wynoszącej 500 zł. Następnie po kilku dniach przysłała kserokopię protokołu ich zniszczenia. Wcześniej nie przysłano żadnego powiadomienia o terminie odbioru, którego upływ będzie skutkować zniszczeniem weksli.

REKLAMA

Zdaniem prawników problem zwrotu weksli ma istotne znaczenie w obrocie gospodarczym. Przede wszystkim dlatego, że istnieje możliwość przejęcia weksli in blanco przez osoby postronne, które będą chciały wykorzystać je, narażając ich wystawcę na poważne straty finansowe. W związku z tym pojawia się pytanie, jak sobie radzić w takich przypadkach, by nie mieć kłopotów. Pytanie to jest tym bardziej aktualne, że nasze prawo wekslowe nie reguluje sprawy zwrotu weksli in blanco. Prawnicy odsyłają w takich przypadkach do kodeksu cywilnego, który w przypadku spełnienia świadczenia pozwala dłużnikowi żądać zwrotu weksli. Poza tym radzą, by stosować klauzulę ograniczającą możliwość jego sprzedaży. Jak nam powiedział Adam Malinowski, radca prawny z Poradnika Gazety Prawnej, w tym celu wystarczy w treści weksla dodać zwrot nie na zlecenie. Dzięki temu weksel nie może być wprowadzony w obieg w drodze indosu.

MONIKA BURZYŃSKA

monika.burzynska@infor.pl

OPINIA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

JANUSZ PIEJKO

ekspert z Grupy Prawno-Finansowej Causa

W opisanym powyżej stanie faktycznym wystarczającą ochronę zapewnia art. 465 kodeksu cywilnego. W przypadku spełnienia świadczenia pozwala on dłużnikowi żądać zwrotu wystawionego weksla in blanco. Oprócz tego może on domagać się od posiadacza weksla pokwitowania, że świadczenie zostało przez niego spełnione. Oczywiście w praktyce niejednokrotnie wygląda to inaczej. Wystawcy często nie odbierają bowiem swoich weksli in blanco od leasingodawców. Część z nich rzeczywiście niszczy je komisyjnie i przesyła protokoły z tych czynności. Natomiast całkowicie bezpodstawne jest żądanie opłaty za ich zwrócenie. Reasumując, leasingobiorca w momencie uregulowania ostatniej należności może zażądać zwrotu weksli in blanco, a leasingodawca powinien mu je oddać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

REKLAMA

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA