REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja z UE może ograniczać stosowanie telepracy

Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Jeśli firma będzie realizowała inwestycje za unijne pieniądze, to może mieć problemy z zatrudnianiem pracowników na zasadach telepracy.
Czy ubiegając się o unijną dotacje z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na założenie mikroprzedsiębiorstwa na wsi lub w małym miasteczku, można zatrudniać na zasadach telepracy pracowników z dużego miasta - z takim pytaniem do GP zwrócił się czytelnik ze Śląska.

Planuje założenie sklepu internetowego. Ponieważ jego zdaniem trudno mu będzie zdobyć unijne dotacje z regionalnego programu operacyjnego dla województwa śląskiego, doszedł do wniosku, że założy firmę na wsi, dzięki czemu ma szanse na dotację z PROW, i skorzysta z telepracowników z terenu aglomeracji śląskiej. Ponieważ jednym z warunków uzyskania dotacji dla mikroprzedsiębiorstwa z PROW jest zatrudnienie co najmniej jednego pracownika na etacie, pojawiła się wątpliwość, czy muszą oni mieszkać na terenach wiejskich.

REKLAMA

Bogna Borysewicz z departamentu rozwoju obszarów wiejskich w resorcie rolnictwa uważa, że pracownicy zatrudnieni na zasadach telepracy w firmach wspieranychprzez PROW nie muszą pochodzić ze wsi czy małych miasteczek.

- Obecny kształt przepisów nic nie mówi na temat takiego ograniczenia. Nie można wykluczyć, że pojawi się w przyszłości - mówi Bogna Borysewicz.

Dodaje, że z punktu widzenia PROW najważniejszy jest rozwój drobnej przedsiębiorczości na terenach wiejskich. Na ten cel ma pójść 1 mld euro z funduszy unijnych do 2013 roku.

Resort rolnictwa nie widzi problemu, ale Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ma zastrzeżenia. Chodzi przede wszystkim o regionalne programy operacyjne. Jeśli przedsiębiorca dostanie dotację na inwestycję realizowaną w jednym regionie, która zakłada tworzenie nowych miejsc pracy, to nie będzie mógł zatrudniać pracowników na zasadach telepracy z innego województwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Unijna pomoc jest kierowana terytorialnie. W przypadku regionalnych programów operacyjnych jest ona ograniczona do konkretnego województwa - mówi Jerzy Kwieciński, wiceminister rozwoju regionalnego.

Zdaniem ministerstwa tworzone miejsca pracy muszą być utrzymane przez okres od trzech do pięciu lat na terenie województwa, w którym została udzielona pomoc.

Podobne ograniczenie ma także miejsce w przypadku firm, które chciałyby zatrudnić pracowników spoza Polski na zasadach telepracy.

Ta zasada może mieć zastosowanie w przypadku dużych projektów o wartości powyżej 160 mln zł, które - aby uzyskać unijną dotację z programu Innowacyjna Gospodarka - muszą generować nowe miejsca pracy.

CO TO JEST TELEPRACA

Zatrudnianie pracowników na zasadach telepracy umożliwiła zmiana kodeksu pracy, która weszła w życie 16 października 2007 r. Zgodnie z nią, praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy za pomocą środków komunikacji elektronicznej takich jak np. internet. Firma, które decyduje się na takie rozwiązanie musi swojemu pracownikowi zapewnić odpowiedni sprzęt i ponosić koszty jego eksploatacji. Telepraca jest formą zatrudniania, która może być w szczególności wykorzystana wobec osób niepełnosprawnych oraz matek wychowujących dzieci.

Mariusz Gawrychowski

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA