Szybka likwidacja działalności oznacza zwrot odliczenia
Podatnicy podlegający obowiązkowi prowadzenia obrotu przy pomocy kas fiskalnych mogą odliczyć kwotę na zakup każdej z kas zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania w wysokości 50 proc. ceny jej zakupu (bez podatku), jednak nie więcej niż 2,5 tys. zł. W określonych przypadkach podatnicy są jednak zobowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot na zakup kas rejestrujących.
Zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy o VAT (Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) konieczność taka wystąpi w przypadku, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania podatnik przestanie używać kasy lub w obowiązującym terminie nie dokona zgłoszenia urządzenia do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis. Dodatkowe okoliczności powodujące po stronie podatnika zwrot odliczonych lub otrzymanych kwot określone zostały w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2007 r. nr 116, poz. 804). Ulgę trzeba zatem zwrócić fiskusowi, w przypadku gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania podatnik zaprzestanie działalności, nastąpi otwarcie likwidacji, zostanie ogłoszona upadłość, nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) oraz w sytuacji, gdy dokona odliczenia ulgi z naruszeniem przepisów rozporządzenia.
Obowiązek zwrotu powstaje z upływem ostatniego dnia miesiąca lub kwartału, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu. Czynni podatnicy VAT powinni dokonać zwrotu odliczonych kwot nie później niż w terminie rozliczenia podatku za ten miesiąc lub kwartał. Natomiast podatnicy korzystający ze zwolnienia VAT - nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu. Zwrotu kwot odliczonych lub otrzymanych należy dokonać na rachunek bankowy urzędu skarbowego.
MAGDALENA MAJKOWSKA
Komentarze(0)
Pokaż: