REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od nowego roku wzrasta limit

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

1 stycznia 2008 r. zmieni się limit, którego przekroczenie decyduje o miejscu opodatkowania sprzedaży wysyłkowej.


nowe prawo

 

REKLAMA

REKLAMA


Nowelizacja ustawy o VAT z 19 września 2007 r. wprowadza nowy limit decydujący o rozliczeniu podatku przy sprzedaży wysyłkowej. Zmiany dotyczą sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. Dziś taka dostawa opodatkowana jest w Polsce, jeżeli wartość sprzedaży wysyłkowej, dokonywanej przez podatnika z innego kraju UE do Polski w poprzednim roku podatkowym, przekroczyła równowartość 35 tys. euro (w 2007 roku 139 tys. zł). Po zmianach limit ten wyniesie 160 tys. zł, co oznacza, że nie będzie już wyrażany w euro.


Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy w firmie Ożóg i Wspólnicy, wyjaśnia, że zmiana limitów, których przekroczenie decyduje o miejscu opodatkowania VAT sprzedaży wysyłkowej, wynika z określenia wprost w Dyrektywie 2006/ 112/WE kursu wymiany, jaki ma być stosowany do przeliczenia limitów wynikających z dyrektyw. Ekspert wskazuje, że kurs ten powinien w przypadku Polski być ustalany według kursu obowiązującego w dniu przystąpienia do Unii Europejskiej (tj. 1 maja 2004 r., ponieważ jednak był to dzień wolny od pracy, zastosowanie ma kurs ogłoszony 30 kwietnia 2004 r.), z tym że państwa członkowskie mogą dokonywać zaokrągleń w wysokości nieprzekraczającej 10 proc. Wyjaśnijmy, że przy zastosowaniu tych reguł wprost kwota zwolnienia wyniosłaby168 427 zł. Resort finansów zaproponował zaokrąglenie tej kwoty do 160 tys. zł.

REKLAMA


- Określenie limitu dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju w wysokości 160 tys. zł mieści się w założeniach wynikających z przepisów europejskich, choć należy wyraźnie wskazać, że Polska mogła określić ten limit jako wyższy, ale to zmniejszyłoby liczbę transakcji podlegających opodatkowaniu w Polsce - wskazuje Andrzej Nikończyk. Nasz rozmówca dodaje, że ponieważ dla przeliczenia wartości danej transakcji w złotych będzie miał zastosowanie kurs aktualny, to może dojść do sytuacji, gdy dany podatnik dokona sprzedaży na kwotę przekraczającą 10 tys. euro, ale nadal będzie mieścił się w limicie. Ponadto ustawa zawiera przepisy przejściowe, zgodnie z którymi limit dla roku 2007 przyjmuje się w wysokości 139 tys. zł.


Andrzej Nikończyk wyjaśnia, że w zakresie sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju limity są określane przez każde państwo członkowskie. Do określenia tych limitów w złotych stosować się będzie kurs z 30 kwietnia 2004 r. Tak ustalony limit podlega zaokrągleniu do 1 tys. zł. Zdaniem naszego rozmówcy przeliczanie limitów określonych w euro może powodować pewne trudności u podatników, którzy dokonują transakcji w euro, bowiem mimo sprzedaży poniżej limitu (np. 35 tys. euro) limit określony zgodnie z powyższymi przepisami mógłby zostać przekroczony, choć sytuacja ta miałaby miejsce dopiero, jeśli aktualny kurs byłby wyższy niz stosowany do przeliczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Z kolei jeśli kurs ten jest niższy, może to powodować trudności w państwach członkowskich, do których realizowana jest sprzedaż i ceny określane są w euro, a obowiązującą walutą w tym państwie jest euro - mówi Andrzej Nikończyk.


Wyjaśnia, że państwo takie, widząc, iż transakcja jest zawierana w euro (w Polsce będzie przeliczana po aktualnym kursie), może uznać, iż już powstał obowiązek podatkowy w tym państwie, gdy polskie ograny będą uznawać, iż transakcja podlega opodatkowaniu w Polsce wobec nieprzekroczenia limitu.


160 tys. zł wyniesie limit zwolnienia od opodatkowania dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA