REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKPP Lewiatan: co dziesiąta firma nie znalazła pracownika

REKLAMA

Większość małych i średnich przedsiębiorstw nie potrzebowało nowych pracowników w ciągu ostatniego 1,5 roku. Jednak 11,5 proc. takich podmiotów szukało nowych pracowników i do dziś ich nie znalazło - poinformowała na czwartkowej konferencji ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan" Małgorzata Krzysztoszek.


Ekspertka przedstawiła wyniki badania "Czy brak pracowników zagraża rozwojowi małych i średnich przedsiębiorstw?". Zostało ono przeprowadzone w okresie lipiec-sierpień br., wzięło w nim udział 1093 podmiotów gospodarczych.

REKLAMA

REKLAMA


Z badania wynika, że firmy najczęściej poszukują handlowców. W dalszej kolejności - specjalistów różnych dziedzin oraz wykwalifikowanych pracowników budowlanych. Przedsiębiorstwa najmniej problemów mają ze znalezieniem pracowników sprzedaży oraz menedżerów. Istotne zapotrzebowanie firmy zgłaszają na pracowników niewykwalifikowanych. "To oznacza, że występują regiony, w których dostęp do niewykwalifikowanych pracowników stanowi problem" - wyjaśniała Krzysztoszek.


Ekspertka poinformowała, że MŚP najczęściej pozyskują pracowników wśród znajomych i rodziny. W dalszej kolejności korzystają z ogłoszeń prasy lokalnej oraz z usług państwowych urzędów pracy (PUP). "Przedsiębiorcy oceniają, że współpraca z urzędami nie jest taka, jakiej by oczekiwali" - powiedziała Krzysztoszek. Dodała, że zmniejszył się wśród firm odsetek dobrych opinii o PUP.


Według badania, przyczyną wzrostu wynagrodzeń w firmach są głównie ich dobre wyniki finansowe. O podwyżkach decyduje coraz bardziej sytuacja na rynku pracy - tak jest w przypadku 20 proc. zbadanych firm.


Ponad 46 proc. przedsiębiorstw musiało zaoferować wyższe zarobki niż planowały początkowo w swoich budżetach. Skala tych podwyżek najczęściej wynosiła 6-10 proc. Ekspertka dodała, że coraz więcej pracodawców podnosi wynagrodzenia, choć w ich firmach nie wzrasta wydajność - dotyczy to ponad 18 proc. firm. Z kolei ponad 51 proc. przedsiębiorców wzrost pensji uzależnia od wydajności pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Krzysztoszek wyjaśniła, że brak pracowników zagraża rozwojowi MŚP, choć - jak podkreśliła - "to zagrożenie nie jest jeszcze duże".

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA