REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będziemy eliminować zbędne obciążenia przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Wiele nakładanych przez administrację gospodarczą obowiązków można ograniczyć. Zamiast przesyłać informację do 17 urzędów, przedsiębiorca powinien wysłać ją do jednego, a administracja rozesłać ją w ramach własnego systemu i własnych obowiązków.


Komisja Europejska oszacowała, że wszystkie obowiązki informacyjne wymuszane przez naszą administrację kosztują przedsiębiorców miliardy dolarów rocznie. Dlaczego resort nie eliminuje zbędnego prawa powielaczowego?

 

REKLAMA


- W pierwszej kolejności w ramach Programu Reformy Regulacji pod lupę wzięliśmy obowiązki informacyjne, bo są one najbardziej uciążliwe dla przedsiębiorców. Komisja Europejska oszacowała, że wypełnianie obowiązków informacyjnych kosztuje nas 10 mld dol. rocznie, co stanowi ponad 4 proc. PKB. Zakładamy, że dzięki ich redukcji będzie można zaoszczędzić te pieniądze. Z analiz wynika, że tylko w prawie ochrony środowiska jest aż 400 obowiązków informacyjnych, w obszarze zabezpieczenia społecznego zidentyfikowaliśmy ich 90, zaś w zagospodarowaniu przestrzennym 60. Łatwo to zauważyć w dokumentach wypełnianych przez przedsiębiorców, gdzie nawet w jednym formularzu kilka razy trzeba podać te same dane: imię, nazwisko, adres i NIP. Do tego formularze przesyła się w kilkanaście miejsc.


To wygodne dla urzędników...


- Tak, ale nie dla przedsiębiorców, zwłaszcza tych średnich i małych. Niemożliwe, aby aż 400 obowiązków informacyjnych było konieczne. Jestem przekonany, że wiele z nich nakłada się i można je ograniczyć. Przykładowo zamiast przesyłać informację w 17 miejsc, przedsiębiorca powinien wysłać je w jedno, a administracja rozesłać ją w ramach własnego systemu. Do tego potrzebne jest wprowadzenie informatycznego systemu przekazywania danych. Jednak najpierw wszystkie niepotrzebne obowiązki należy dokładnie zidentyfikować.


Na jaki poziom redukcji obowiązków informacyjnych mogą liczyć nasi przedsiębiorcy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Uważam, że 10-proc. redukcja jest absolutnie realna. Może się jednak okazać, że natrafimy na opór urzędników przyzwyczajonych do dotychczasowych praktyk. Najtrudniej jest, gdy te same informacje docierają do administracji centralnej i samorządowej. Dużym problemem jest przekonanie jednej z nich do rezygnacji z egzekwowania obowiązku informacyjnego na rzecz drugiej.


Co dalej będzie z ideą jednego okienka?


- Wiadomo, że do końca 2007 roku nie zdążymy. Ale nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej musi zostać przyjęta choćby w takiej formie w jakiej jest, inaczej nie ruszymy z miejsca w ogóle. Jako resort jesteśmy do tego przygotowani, pieniędzy na system informatyczny też nie brakuje, ale potrzebny jest instrument prawny.


Redukcja obowiązków informacyjnych przedsiębiorców może być niekorzystna dla innych grup społecznych, np. pracowników lub konsumentów?


- Niekoniecznie, bo każdy przypadek zamierzamy oceniać indywidualnie. Chcemy przeanalizować skrupulatnie każdy formularz i wyeliminować tylko to, co jest niepotrzebne, np. zdublowane wymagania. Nie chcemy, aby redukcja odbywała się kosztem innych grup społecznych czy zawodowych.


Kolejnym etapem po dokonaniu pomiaru obciążeń biurokratycznych będzie dokonywanie zmian w przepisach?


- Tak, będziemy eliminować wszystkie zbędne obciążenia. Są dwie metody zmian. Można oddzielnie zmieniać każdy przepis albo przejść przez wszystkie przepisy z danej dziedziny i przedstawić kompleksowy pakiet zmian. Pierwsza metoda była już stosowana i raczej się nie powiodła. Z drugiej strony, pojedynczy przepis szybciej można zmienić. Ja jednak przychylam się do zmian całościowych.


Rozmawiała EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA


PIOTR WOŹNIAK

z wykształcenia geolog, zajmował się doradztwem w zakresie energetyki i obrotu paliwami

 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA