REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będziemy eliminować zbędne obciążenia przedsiębiorców

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Wiele nakładanych przez administrację gospodarczą obowiązków można ograniczyć. Zamiast przesyłać informację do 17 urzędów, przedsiębiorca powinien wysłać ją do jednego, a administracja rozesłać ją w ramach własnego systemu i własnych obowiązków.


Komisja Europejska oszacowała, że wszystkie obowiązki informacyjne wymuszane przez naszą administrację kosztują przedsiębiorców miliardy dolarów rocznie. Dlaczego resort nie eliminuje zbędnego prawa powielaczowego?

REKLAMA

REKLAMA

 


- W pierwszej kolejności w ramach Programu Reformy Regulacji pod lupę wzięliśmy obowiązki informacyjne, bo są one najbardziej uciążliwe dla przedsiębiorców. Komisja Europejska oszacowała, że wypełnianie obowiązków informacyjnych kosztuje nas 10 mld dol. rocznie, co stanowi ponad 4 proc. PKB. Zakładamy, że dzięki ich redukcji będzie można zaoszczędzić te pieniądze. Z analiz wynika, że tylko w prawie ochrony środowiska jest aż 400 obowiązków informacyjnych, w obszarze zabezpieczenia społecznego zidentyfikowaliśmy ich 90, zaś w zagospodarowaniu przestrzennym 60. Łatwo to zauważyć w dokumentach wypełnianych przez przedsiębiorców, gdzie nawet w jednym formularzu kilka razy trzeba podać te same dane: imię, nazwisko, adres i NIP. Do tego formularze przesyła się w kilkanaście miejsc.


To wygodne dla urzędników...

REKLAMA


- Tak, ale nie dla przedsiębiorców, zwłaszcza tych średnich i małych. Niemożliwe, aby aż 400 obowiązków informacyjnych było konieczne. Jestem przekonany, że wiele z nich nakłada się i można je ograniczyć. Przykładowo zamiast przesyłać informację w 17 miejsc, przedsiębiorca powinien wysłać je w jedno, a administracja rozesłać ją w ramach własnego systemu. Do tego potrzebne jest wprowadzenie informatycznego systemu przekazywania danych. Jednak najpierw wszystkie niepotrzebne obowiązki należy dokładnie zidentyfikować.


Na jaki poziom redukcji obowiązków informacyjnych mogą liczyć nasi przedsiębiorcy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Uważam, że 10-proc. redukcja jest absolutnie realna. Może się jednak okazać, że natrafimy na opór urzędników przyzwyczajonych do dotychczasowych praktyk. Najtrudniej jest, gdy te same informacje docierają do administracji centralnej i samorządowej. Dużym problemem jest przekonanie jednej z nich do rezygnacji z egzekwowania obowiązku informacyjnego na rzecz drugiej.


Co dalej będzie z ideą jednego okienka?


- Wiadomo, że do końca 2007 roku nie zdążymy. Ale nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej musi zostać przyjęta choćby w takiej formie w jakiej jest, inaczej nie ruszymy z miejsca w ogóle. Jako resort jesteśmy do tego przygotowani, pieniędzy na system informatyczny też nie brakuje, ale potrzebny jest instrument prawny.


Redukcja obowiązków informacyjnych przedsiębiorców może być niekorzystna dla innych grup społecznych, np. pracowników lub konsumentów?


- Niekoniecznie, bo każdy przypadek zamierzamy oceniać indywidualnie. Chcemy przeanalizować skrupulatnie każdy formularz i wyeliminować tylko to, co jest niepotrzebne, np. zdublowane wymagania. Nie chcemy, aby redukcja odbywała się kosztem innych grup społecznych czy zawodowych.


Kolejnym etapem po dokonaniu pomiaru obciążeń biurokratycznych będzie dokonywanie zmian w przepisach?


- Tak, będziemy eliminować wszystkie zbędne obciążenia. Są dwie metody zmian. Można oddzielnie zmieniać każdy przepis albo przejść przez wszystkie przepisy z danej dziedziny i przedstawić kompleksowy pakiet zmian. Pierwsza metoda była już stosowana i raczej się nie powiodła. Z drugiej strony, pojedynczy przepis szybciej można zmienić. Ja jednak przychylam się do zmian całościowych.


Rozmawiała EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA


PIOTR WOŹNIAK

z wykształcenia geolog, zajmował się doradztwem w zakresie energetyki i obrotu paliwami

 
 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA