REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka musi obliczyć CIT od obligacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Bank zarządzający obligacjami, w które inwestują przedsiębiorcy, może wypłacić pieniądze albo kupić nowe papiery wartościowe. Przedsiębiorca zaś powinien wyliczyć CIT, i to nawet wtedy, gdy nie otrzymuje od razu pieniędzy.


Spółki często inwestują wolne środki pieniężne w obligacje. Czy sposób opodatkowania dochodów z inwestowania w obligacje jest identyczny do opodatkowania dochodów z lokat bankowych?

REKLAMA

REKLAMA


- Nie, jest zupełnie inny. Przychody z lokat, depozytów, udzielonych pożyczek to otrzymane odsetki. Podatnicy powinni wykazywać je dopiero, jeśli zostaną im wypłacone lub postawione do ich dyspozycji. Koszty uzyskania przychodów w tym przypadku nie występują, więc dochód jest równy przychodowi.

W przypadku obligacji jako przychód wykazujemy całą kwotę uzyskaną po ich sprzedaży lub w chwili realizacji, zaś kosztem uzyskania przychodów jest cała kwota, którą należało wpłacić, aby je nabyć. Wydatki na nabycie obligacji są kosztami bezpośrednimi związanymi z przychodami z realizacji obligacji, więc należy je wykazać w dniu osiągnięcia przychodu.


Na czym polega rolowanie obligacji i jak należy je traktować dla celów podatkowych?

REKLAMA


- Rolowanie obligacji polega na zamianie obligacji wykupu, tzn. obligacji, których okres dobiegł końca - na obligacje nowej emisji. Zamianie najczęściej towarzyszy jakaś dodatkowa zachęta, np. wyższe oprocentowanie lub zakup nowych obligacji z dyskontem. Rolowanie obligacji jest zachętą do kontynuacji inwestycji i pozwała emitentowi odroczyć ich płatność.

Rolowanie jednak nie odracza momentu zapłaty podatku dochodowego. W dniu zamiany obligacji należy wykazać przychód z obligacji, których okres dobiegł końca. Oczywiście, jeśli następnie kolejne obligacje się zrealizują, to przychód z poprzednich obligacji stanie się kosztem uzyskania przychodu z nowych obligacji itd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Czy zawsze przychód uzyskany z obligacji wcześniejszych jest w całości wykorzystany na nabycie następnych obligacji?


- Nie zawsze. Czasami zostają niewykorzystane środki pieniężne i wtedy często bank przenosi te środki do depozytu z oprocentowaniem. Wtedy podatnik może uzyskać również przychód z depozytu, czyli odsetki. W praktyce może również dojść do sytuacji odwrotnej. Inwestor dopłaca, aby nabyć nowe obligacje. Kosztem uzyskania przychodów będzie wtedy przychód ze zrealizowanych obligacji plus dopłata.


Czy można rolować jeszcze inne instrumenty finansowe oprócz obligacji?


- Tak. Można rolować wszystkie instrumenty finansowe, nawet kredyty. W każdym z tych przypadków powstaje przychód do opodatkowania, jak w momencie realizacji instrumentu, z jednym wyjątkiem. W myśl art. 16 ust. 7e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie powstaje konieczność wykazania podatku przy zamianie jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu z wydzielonymi funduszami. Przychód wykazuje się dopiero, gdy zmienia się fundusz nadrzędny


PRZYKŁAD:

ROZLICZENIE ROLOWANIA OBLIGACJI

1 czerwca 2007 r. spółka kupiła trzymiesięczne obligacje X zdyskontowane o wartości nominalnej 1,5 mln zł. Wydatek na obligacje wyniósł 1,490 mln zł. 1 września 2007 r. dokonano rolowania obligacji. We wrześniu należy wykazać dochód z inwestycji w kwocie 10 tys. zł.

Przykład opracowany przez KPMG


Barbara Pyzel, doradca podatkowy w KPMG


Rozmawiała Ewa Matyszewska

 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA