REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownik musi być powiadomiony o tym, że jest monitorowany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Żaczkiewicz

REKLAMA

Kontrolując swoich pracowników, pracodawca nie może naruszać ich godności i dóbr osobistych. Musi też respektować ich prawo do prywatności.


Monitoring pracowników nabiera coraz większego znaczenia ze względu na rosnącą konkurencję wśród firm. A tymczasem kodeks pracy nie reguluje granic dopuszczalności tej kontroli. Dlaczego?


- Jest wyraźna luka prawna. Należałoby zatem tę lukę wypełnić. Życie zawsze wyprzedza rozwiązania prawne, praktyka życia gospodarczego nie znosi próżni, więc należałoby podjąć próby kompleksowego uregulowanie tej sytuacji.

REKLAMA


Czemu tak naprawdę służy monitoring?


- Obecnie coraz bardziej zapobieganiu wypływowi cennych informacji (tajemnicy handlowej przedsiębiorstwa) z firmy do konkurencji niż przeciwdziałaniu załatwiania spraw prywatnych przez pracowników w czasie pracy.


Pracodawca może więc kontrolować w ten sposób swoich pracowników?


- Tak, ale musi wcześniej uprzedzić ich, że zostanie wprowadzony monitoring rozmów telefonicznych, poczty elektronicznej i tradycyjnej lub system kamer przemysłowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W tym roku Trybunał Praw Człowieka stwierdził, że pracodawca nie może dowolnie sprawdzać korespondencji elektronicznej pracowników. Wchodzi bowiem w kolizję z art. 8 Konwencji o poszanowaniu życia prywatnego i rodzinnego...


- Z tego powodu pracodawca nie może też ustawiać kamer w szatni i w toaletach w taki sposób, który naruszałby prawo do prywatności i prawo do intymności. Tego rodzaju kwestie reguluje art. 49 Konstytucji RP, art. 111 kodeksu pracy, art. 23 i 24 kodeksu cywilnego o ochronie dóbr osobistych, takich jak m.in. tajemnica korespondencji. Także ustawa o ochronie danych osobowych stoi na straży prywatności. Podobnie kodeks pracy w art. 221 zawierający zamknięty katalog danych osobowych, których może żądać pracodawca od kandydata do pracy, jak również od pracownika.


Czy zgoda pracownika na kontrolowanie jego poczty wyklucza bezprawność czynu?


- Są dwie interpretacje. Jedna zakłada, że na sprzęcie pracodawcy wykonujemy tylko pracę służbową i firma ma prawo kontroli wszystkich narzędzi. Według drugiej pracodawcy nie wolno kontrolować poczty prywatnej. Trzeba mieć jednak świadomość, że jeśli pracodawca, który nie kontroluje podwładnych, dopuszcza do popełnienia przestępstwa na swoim sprzęcie, może stać się niejako współodpowiedzialny za ten czyn.


Czy to oznacza, że pracodawca może odpowiadać za to, że pracownik wchodził np. na prawem zakazane strony internetowe?


- Może nie będzie odpowiadał karnie, ale ucierpi na tym wizerunek firmy. A zatem pracodawca nie może być ubezwłasnowolniony w tych sprawach.


A co, jeśli w wyniku kontroli prywatne informacje dotyczące pracownika zostaną w firmie upublicznione? Pracownik może domagać się od pracodawcy odszkodowania?


- Pracodawca musi mieć usprawiedliwiony cel monitoringu. Nie chodzi o to, by za pomocą pozyskanych danych szukać haka na osoby, aby je ośmieszać. Cel musi być konkretny - efektywność pracy, zapobieganie popełnianiu przestępstw przeciwko firmie, zdrowiu i życiu pracowników i klientów, zapobieganie mobbingowi. Artykuł 111 k.p. wyraźnie stanowi, że pracodawca powinien szanować godność i inne dobra osobiste pracownika. W przypadku naruszenia tych dóbr pracownik może żądać odszkodowania. Musi jednak udowodnić wysokość szkody. Może też domagać się zadośćuczynienia i roszczeń niemajątkowych, np. przeprosin.


Jakie zasady dotyczące kontroli pracowników powinny więc znaleźć się w kodeksie pracy?


- Stopień inwigilacji pracownika powinien być proporcjonalny do stopnia zagrożenia interesu pracodawcy. Mówiąc krótko: więcej wolno wtedy, gdy firma spodziewa się, że działanie pracownika będzie bardziej szkodliwe. Ważne jest określenie: kto, kiedy i jakimi narzędziami kontroli może się posługiwać, a także jakie sankcje grożą za konkretne naruszenia.


Rozmawiała KATARZYNA ŻACZKIEWICZ


WALDEMAR GUJSKI

adwokat, autor książki Kontrakty menedżerskie i współautor komentarza do Kodeksu pracy. W rankingu GP kancelarii prawa pracy jego kancelaria zajęła pierwsze miejsce

 
 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA