REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy obawiają się bezpodstawnych pozwów wnoszonych przez konsumentów

Małgorzata Ostrzyżek

REKLAMA

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym może zaszkodzić przedsiębiorcom. Ich niepokój wzbudza brak jednoznacznej definicji nieuczciwej praktyki rynkowej. Obawiają się też bezpodstawnego pozywania firm przez konsumentów.


NOWE PRAWO

REKLAMA

 


Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym została właśnie opublikowana w Dzienniku Ustaw Nr 171 z 20 września 2007 r. Wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia publikacji. I choć według ekspertów stanowi krok w dobrym kierunku, to kazuistyczne ujęcie niektórych zachowań przedsiębiorców oraz stosowanie zbyt ogólnych pojęć, może okazać się zbyt uciążliwe dla przedsiębiorców. Nowe przepisy przyznają konsumentom prawo do bezpośredniego występowania z powództwami przeciwko nieuczciwym przedsiębiorcom oraz przerzucają w takich sprawach ciężar dowodu z konsumenta na przedsiębiorcę.

 


Nieuzasadnione powództwa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Ułatwieniem dla konsumenta, który zdecyduje się na bronienie przed sądem swoich praw naruszonych przez przedsiębiorcę, jest przepis o odwróceniu ciężaru dowodu. Konsument nie będzie już musiał dowodzić, że przedsiębiorca postąpił niezgodnie z prawem, gdyż nowa ustawa zobowiązuje przedsiębiorcę do wykazania swojej niewinności.


- Takie odwrócenie tradycyjnych zasad dowodzenia może spowodować uaktywnienia się klasycznych pieniaczy zainteresowanych nie tyle uzyskaniem rozstrzygnięcia w sądzie, co przede wszystkim podtrzymywaniem sporu - przypuszcza Radosław Skowron, adwokat Kancelarii Kaczor Klimczyk Pucher Wypiór.


- Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, gdy przedsiębiorca zostanie bezpodstawnie oskarżony o stosowanie nieuczciwych praktyk i dodatkowo będzie musiał udowodnić, iż jego praktyki nie są zabronione w świetle ustawy. Doprowadzi do uwikłania firm w sprawy, które mogą trwać latami - dodaje Grzegorz Gajda, prawnik w Kancelarii Prawnej Renata Urowska i Wspólnicy.

REKLAMA


Konsument będzie mógł wytoczyć sprawę przeciwko przedsiębiorcy nawet wówczas, gdy nie będzie go łączył z przedsiębiorcą żaden stosunek prawny. Choć takie rozwiązanie ułatwi napiętnowanie nagannych zachowań przedsiębiorców, to może stać się także zachętą do wnoszenia oczywiście bezzasadnych powództw.


- To, czy nowe uprawnienia konsumentów nie zostaną przez nich nadużyte, będzie zależało także od sądów, które stosując wykładnię przepisów mogą wpłynąć na ostrożniejsze szacowanie przez konsumentów swoich szans w sporze z firmą - mówi Paweł Chełchowski, radca prawny z kancelarii Krawczyk i Wspólnicy.


Brak jednoznacznych definicji


Problemy mogą wyniknąć z kazuistycznych ujęć niektórych zachowań przedsiębiorców oraz stosowania zbyt ogólnych, niesprecyzowanych pojęć. W ustawie wprowadzono nową definicję nieuczciwej praktyki rynkowej, która stanowi, że jest nią praktyka sprzeczna z dobrymi obyczajami i w sposób istotny zniekształcająca lub mogąca zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta. Nigdzie jednak ustawodawca nie określił, co oznacza zachowanie rynkowe ani co oznacza zniekształcanie tego zachowania.


- Właściwie każde zachowanie rynkowe przedsiębiorcy na gruncie nowych przepisów może być uznane za nieuczciwą praktykę rynkową - komentuje Arkadiusz Protas, rzecznik prasowy Business Centre Club.


Dodaje, że taki stan prawny nie sprzyja prowadzeniu działalności gospodarczej. Powoduje on bowiem, że brak jasnych reguł może narazić firmę na zarzut nieuczciwości.


- Nowa regulacja przyczyni się do poprawy ochrony konsumentów. Jednak zanim przedsiębiorcy nauczą się prawidłowo stosować przepisy, wielu z nich może ponieść ujemne konsekwencje przewidziane w regulacji - ocenia Krzysztof Jarosiński, prawnik w Kancelarii Prawnej Renata Urowska i Wspólnicy.


Podobnie ocenia regulację Krajowa Izba Gospodarcza. Jej przedstawiciele uważają, że zbytnio rozbudowane definicje są z reguły nieczytelne i mogą prowadzić do nadużyć.


- Pomimo pozytywnych skutków związanych z wejściem w życie ustawy, może ona jednak spowodować odebranie przedsiębiorcom stosowanych przez nich narzędzi marketingowych - komentuje Paweł Chełchowski.


Definicje doprecyzują sądy


Eksperci podnoszą, że w Polsce dopiero kształtują się zasady ochrony słabszego uczestnika obrotu gospodarczego, czyli konsumenta.


- Ze względu na brak w Polsce okrzepłych zwyczajów rynkowych nie tylko ustawa, ale orzecznictwo sądów ukształtuje poziom standardów ochrony konsumentów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi - podsumowuje Paweł Chełchowski.


Ochrona konsumenta

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


MAŁGORZATA OSTRZYŻEK

malgorzata.ostrzyzek@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA

120 tys. zł dla rolników jeszcze tylko do 22 sierpnia

Właściciele małych gospodarstw, którzy prowadzą produkcję ekologiczną lub planują wprowadzanie żywności na rynek w ramach krótkich łańcuchów dostaw, jeszcze do 22 sierpnia mogą ubiegać się o wsparcie nawet 120 tys. zł. Pomoc pochodzi z interwencji „Rozwój małych gospodarstw” Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej 2023-2027.

Jakie korzyści ma wykonawca, wnosząc wadium w formie niepieniężnej

Wadium to powszechne narzędzie, wykorzystywane w przetargach i znane wielu przedsiębiorcom. W kwietniu 2024 r. na zlecenie UNIQA zostało przeprowadzone badanie* wśród mikro i małych przedsiębiorstw, świadczących usługi budowlane na rzecz podmiotów prawnych. Według badania aż 71 proc. z tych firm, biorąc udział w przetargach, spotkało się z koniecznością wniesienia wadium. 

Cyberprzestępcy wykradają dane osobowe najchętniej z małych firm. Większość z nich jest przekonana o dobrej ochronie przed cyberatakami

Jednak rzeczywistość pokazuje, że to przekonanie o bezpieczeństwie danych osobowych pracowników, generuje tylko dodatkowe zagrożenie. W rzeczywistości dla hakerów dotarcie do tych danych nie stanowi żadnego problemu. Problemy za to mają potem pracownicy, których dane skradziono.

Wzrost gospodarczy w Polsce w 2024 r. wciąż słaby, ale i jak mocniejszy niż w Niemczech. Kiedy silniejszy trend wzrostowy w gospodarkach

Zbierane przez Deloitte rynkowe i instytucjonalne prognozy wzrostu PKB wskazują, że w 2024 r. sięgnie on 2,1 proc. w Europie Środkowej i 2,9 proc. w Polsce, a zaledwie 0,3 proc. w Niemczech. W dłuższym okresie otwartą kwestią pozostaje, czy Polska utrzyma tempo wzrostu gospodarczego pozwalające na osiągnięcie poziomu życia krajów Europy Zachodniej.

REKLAMA

Prawo autorskie. Prezydent zdecydował w sprawie nowej ustawy

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Kiedy nowe przepisy wejdą w życie? Co z wynagrodzeniem dla twórców?

Ekipy budowlane gwałtownie poszukują zleceń i obniżają ceny usług. To efekt rozpoczynającego się kryzysu w budowie domów i mieszkań

Pogarszająca się kondycja branży budowalnej zmieniła relację popytu i podaży na rynku usług z nią związanych. Obecnie widoczny jest spadek zapotrzebowania na usługi budowlane, zarówno ze strony inwestorów publicznych, jak i prywatnych.

REKLAMA