REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy obawiają się bezpodstawnych pozwów wnoszonych przez konsumentów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Ostrzyżek

REKLAMA

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym może zaszkodzić przedsiębiorcom. Ich niepokój wzbudza brak jednoznacznej definicji nieuczciwej praktyki rynkowej. Obawiają się też bezpodstawnego pozywania firm przez konsumentów.


NOWE PRAWO

REKLAMA

 


Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym została właśnie opublikowana w Dzienniku Ustaw Nr 171 z 20 września 2007 r. Wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia publikacji. I choć według ekspertów stanowi krok w dobrym kierunku, to kazuistyczne ujęcie niektórych zachowań przedsiębiorców oraz stosowanie zbyt ogólnych pojęć, może okazać się zbyt uciążliwe dla przedsiębiorców. Nowe przepisy przyznają konsumentom prawo do bezpośredniego występowania z powództwami przeciwko nieuczciwym przedsiębiorcom oraz przerzucają w takich sprawach ciężar dowodu z konsumenta na przedsiębiorcę.

 


Nieuzasadnione powództwa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Ułatwieniem dla konsumenta, który zdecyduje się na bronienie przed sądem swoich praw naruszonych przez przedsiębiorcę, jest przepis o odwróceniu ciężaru dowodu. Konsument nie będzie już musiał dowodzić, że przedsiębiorca postąpił niezgodnie z prawem, gdyż nowa ustawa zobowiązuje przedsiębiorcę do wykazania swojej niewinności.


- Takie odwrócenie tradycyjnych zasad dowodzenia może spowodować uaktywnienia się klasycznych pieniaczy zainteresowanych nie tyle uzyskaniem rozstrzygnięcia w sądzie, co przede wszystkim podtrzymywaniem sporu - przypuszcza Radosław Skowron, adwokat Kancelarii Kaczor Klimczyk Pucher Wypiór.


- Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, gdy przedsiębiorca zostanie bezpodstawnie oskarżony o stosowanie nieuczciwych praktyk i dodatkowo będzie musiał udowodnić, iż jego praktyki nie są zabronione w świetle ustawy. Doprowadzi do uwikłania firm w sprawy, które mogą trwać latami - dodaje Grzegorz Gajda, prawnik w Kancelarii Prawnej Renata Urowska i Wspólnicy.

REKLAMA


Konsument będzie mógł wytoczyć sprawę przeciwko przedsiębiorcy nawet wówczas, gdy nie będzie go łączył z przedsiębiorcą żaden stosunek prawny. Choć takie rozwiązanie ułatwi napiętnowanie nagannych zachowań przedsiębiorców, to może stać się także zachętą do wnoszenia oczywiście bezzasadnych powództw.


- To, czy nowe uprawnienia konsumentów nie zostaną przez nich nadużyte, będzie zależało także od sądów, które stosując wykładnię przepisów mogą wpłynąć na ostrożniejsze szacowanie przez konsumentów swoich szans w sporze z firmą - mówi Paweł Chełchowski, radca prawny z kancelarii Krawczyk i Wspólnicy.


Brak jednoznacznych definicji


Problemy mogą wyniknąć z kazuistycznych ujęć niektórych zachowań przedsiębiorców oraz stosowania zbyt ogólnych, niesprecyzowanych pojęć. W ustawie wprowadzono nową definicję nieuczciwej praktyki rynkowej, która stanowi, że jest nią praktyka sprzeczna z dobrymi obyczajami i w sposób istotny zniekształcająca lub mogąca zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta. Nigdzie jednak ustawodawca nie określił, co oznacza zachowanie rynkowe ani co oznacza zniekształcanie tego zachowania.


- Właściwie każde zachowanie rynkowe przedsiębiorcy na gruncie nowych przepisów może być uznane za nieuczciwą praktykę rynkową - komentuje Arkadiusz Protas, rzecznik prasowy Business Centre Club.


Dodaje, że taki stan prawny nie sprzyja prowadzeniu działalności gospodarczej. Powoduje on bowiem, że brak jasnych reguł może narazić firmę na zarzut nieuczciwości.


- Nowa regulacja przyczyni się do poprawy ochrony konsumentów. Jednak zanim przedsiębiorcy nauczą się prawidłowo stosować przepisy, wielu z nich może ponieść ujemne konsekwencje przewidziane w regulacji - ocenia Krzysztof Jarosiński, prawnik w Kancelarii Prawnej Renata Urowska i Wspólnicy.


Podobnie ocenia regulację Krajowa Izba Gospodarcza. Jej przedstawiciele uważają, że zbytnio rozbudowane definicje są z reguły nieczytelne i mogą prowadzić do nadużyć.


- Pomimo pozytywnych skutków związanych z wejściem w życie ustawy, może ona jednak spowodować odebranie przedsiębiorcom stosowanych przez nich narzędzi marketingowych - komentuje Paweł Chełchowski.


Definicje doprecyzują sądy


Eksperci podnoszą, że w Polsce dopiero kształtują się zasady ochrony słabszego uczestnika obrotu gospodarczego, czyli konsumenta.


- Ze względu na brak w Polsce okrzepłych zwyczajów rynkowych nie tylko ustawa, ale orzecznictwo sądów ukształtuje poziom standardów ochrony konsumentów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi - podsumowuje Paweł Chełchowski.


Ochrona konsumenta

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


MAŁGORZATA OSTRZYŻEK

malgorzata.ostrzyzek@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA