REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej artykułów ma podlegać opłacie produktowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Producenci ulotek i oleju jadalnego będą musieli zapewnić recykling odpadów powstałych z takich produktów.


ZMIANA PRAWA

REKLAMA

 


Materiały reklamowe, takie jak ulotki, gazetki promocyjne czy plakaty, będą objęte systemem opłaty produktowej - przewiduje projekt ustawy o gospodarowaniu odpadami poużytkowymi, który przygotowało Ministerstwo Środowiska. Tym samym przepisom będzie podlegał także olej jadalny. Opłatę produktową przedsiębiorcy muszą uiścić, gdy nie zapewnią recyklingu na odpowiednim poziomie.


Regulacje zaproponowane w projekcie zastąpią ustawę z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz.U. z 2007 r. nr 90, poz. 607).

REKLAMA


Do tej pory opłatą produktową były objęte oleje smarowe czy opony. Dodanie materiałów reklamowych spowodowane jest coraz większą ilością produkowanych materiałów promocyjnych i reklamowych, takich jak plakaty, gazetki z towarami czy ulotki. Stanowią one zagrożenie dla środowiska, dlatego należy poddawać je recyklingowi. Oznacza to, że firmy, które wprowadzają takie materiały na rynek, będą musiały zapewnić ich recykling we wskazanym poziomie lub uiścić opłatę produktową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Przedsiębiorca, który np. zamówi w drukarni pewną ilość ulotek, będzie musiał zebrać odpowiednią ilość materiałów należących do tej grupy i poddać je recyklingowi - wyjaśnia Paweł Sosnowski z departamentu gospodarki odpadami w Ministerstwie Środowiska.


Z danych resortu środowiska wynika, że rocznie na rynek krajowy trafia 75 tys. ton ulotek reklamowych. Dlatego potrzebne jest prawne wsparcie zagospodarowania odpadów powstałych z takich materiałów.


Projekt zakłada także, że opłatą produktową zostaną objęte oleje jadalne. Z informacji ministerstwa wynika, że w Polsce jest ponad 80 tys. punktów gastronomicznych typu fast food, w których wykorzystany olej jest zagospodarowywany w sposób szkodzący środowisku.


- Dlatego producent oleju jadalnego będzie odpowiedzialny za stworzenie systemu gospodarowania odpadami po nim. Będzie musiał odebrać olej z punktu gastronomicznego i poddać go odpowiednim procesom odzysku - mówi Paweł Sosnowski.


Projekt ustawy zakłada również utworzenie rejestru przedsiębiorców podlegających nowym przepisom. Odpowiedzialny za to ma być generalny inspektor ochrony środowiska. Przedsiębiorcy będą musieli złożyć wnioski o wpis do rejestru. System ten ma pozwolić nie tylko kontrolować firmy wprowadzające na rynek produkty, z których powstają odpady poużytkowe, ale ułatwić również składanie sprawozdań o masie wprowadzonych towarów, ilości zebranych odpadów i należnej opłacie produktowej.


Przepisy zaproponowane przez Ministerstwo Środowiska mają wejść w życie od 1 stycznia 2009 r.


80 tys. punktów gastronomicznych typu fast food wykorzystuje olej jadalny, który zagospodarowuje się w sposób szkodzący środowisku


ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

 
 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA