REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej artykułów ma podlegać opłacie produktowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Producenci ulotek i oleju jadalnego będą musieli zapewnić recykling odpadów powstałych z takich produktów.


ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

 


Materiały reklamowe, takie jak ulotki, gazetki promocyjne czy plakaty, będą objęte systemem opłaty produktowej - przewiduje projekt ustawy o gospodarowaniu odpadami poużytkowymi, który przygotowało Ministerstwo Środowiska. Tym samym przepisom będzie podlegał także olej jadalny. Opłatę produktową przedsiębiorcy muszą uiścić, gdy nie zapewnią recyklingu na odpowiednim poziomie.


Regulacje zaproponowane w projekcie zastąpią ustawę z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz.U. z 2007 r. nr 90, poz. 607).

REKLAMA


Do tej pory opłatą produktową były objęte oleje smarowe czy opony. Dodanie materiałów reklamowych spowodowane jest coraz większą ilością produkowanych materiałów promocyjnych i reklamowych, takich jak plakaty, gazetki z towarami czy ulotki. Stanowią one zagrożenie dla środowiska, dlatego należy poddawać je recyklingowi. Oznacza to, że firmy, które wprowadzają takie materiały na rynek, będą musiały zapewnić ich recykling we wskazanym poziomie lub uiścić opłatę produktową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Przedsiębiorca, który np. zamówi w drukarni pewną ilość ulotek, będzie musiał zebrać odpowiednią ilość materiałów należących do tej grupy i poddać je recyklingowi - wyjaśnia Paweł Sosnowski z departamentu gospodarki odpadami w Ministerstwie Środowiska.


Z danych resortu środowiska wynika, że rocznie na rynek krajowy trafia 75 tys. ton ulotek reklamowych. Dlatego potrzebne jest prawne wsparcie zagospodarowania odpadów powstałych z takich materiałów.


Projekt zakłada także, że opłatą produktową zostaną objęte oleje jadalne. Z informacji ministerstwa wynika, że w Polsce jest ponad 80 tys. punktów gastronomicznych typu fast food, w których wykorzystany olej jest zagospodarowywany w sposób szkodzący środowisku.


- Dlatego producent oleju jadalnego będzie odpowiedzialny za stworzenie systemu gospodarowania odpadami po nim. Będzie musiał odebrać olej z punktu gastronomicznego i poddać go odpowiednim procesom odzysku - mówi Paweł Sosnowski.


Projekt ustawy zakłada również utworzenie rejestru przedsiębiorców podlegających nowym przepisom. Odpowiedzialny za to ma być generalny inspektor ochrony środowiska. Przedsiębiorcy będą musieli złożyć wnioski o wpis do rejestru. System ten ma pozwolić nie tylko kontrolować firmy wprowadzające na rynek produkty, z których powstają odpady poużytkowe, ale ułatwić również składanie sprawozdań o masie wprowadzonych towarów, ilości zebranych odpadów i należnej opłacie produktowej.


Przepisy zaproponowane przez Ministerstwo Środowiska mają wejść w życie od 1 stycznia 2009 r.


80 tys. punktów gastronomicznych typu fast food wykorzystuje olej jadalny, który zagospodarowuje się w sposób szkodzący środowisku


ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

 
 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA