REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CIT. Koszty uzyskania przychodów w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy inwestują w obce środki trwałe, mogą je amortyzować. Wartość początkową ustala się wówczas identycznie jak przy środkach trwałych zakupionych lub wytworzonych we własnym zakresie.

Przedsiębiorcy, którzy inwestują w obce środki trwałe, mogą je amortyzować. Wartość początkową ustala się wówczas identycznie jak przy środkach trwałych zakupionych lub wytworzonych we własnym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

 

Podatnicy mają prawo do amortyzowania własnych środków trwałych, które są kompletne i zdatne do używania. Takie prawo przysługuje im dzięki przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.; dalej ustawa o CIT).

- Przedsiębiorcy mogą też amortyzować inwestycje w obcych środkach trwałych. Ich wartość początkową obliczają zgodnie z takimi samymi zasadami, jak ustala się ją dla innych środków trwałych zakupionych lub wytworzonych we własnym zakresie - tłumaczy Barbara Pyzel, doradca podatkowy KPMG.

REKLAMA

Dodaje, że stawki amortyzacji zgodnie z art. 16 ust. 4 ustawy o CIT podatnicy mogą określić sami, z tym że dla:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

l inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach okres amortyzacji nie może być krótszy niż dziesięć lat (czyli stawka minimalna 10 proc.),

l inwestycji w obcych środkach transportu okres amortyzacji nie może być krótszy niż 36 miesięcy (czyli stawka minimalna 33,3 proc.),

l inwestycji w środkach trwałych zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji okres amortyzacji nie może być krótszy niż: 24 miesiące - gdy ich wartość początkowa nie przekracza 25 tys. zł; 36 miesięcy - gdy ich wartość początkowa jest wyższa od 25 tys. zł i nie przekracza 50 tys. zł; 60 miesięcy - w pozostałych przypadkach.

- Podatnicy zwykle dokonują inwestycji w obcych środkach trwałych, jeżeli te środki użytkują np. na podstawie umowy najmu. Jeśli umowa jest zawarta na czas krótszy niż minimalny okres amortyzacji, to podatnik nie będzie mógł odpisać całej wartości początkowej inwestycji w koszty w postaci odpisów amortyzacyjnych - wskazała Barbara Pyzel.

Według naszej ekspert, istnieją dwie metody zaliczenia niezamortyzowanej części inwestycji w koszty: można ją sprzedać właścicielowi obcego środka trwałego lub dokonać jej likwidacji. Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o CIT straty powstałe po likwidacji nie w pełni umorzonych inwestycji w obcych środkach trwałych uważa się za koszty uzyskania przychodów, jeżeli nie utraciły przydatności gospodarczej na skutek zmiany rodzaju działalności.

- Inwestycje w obcych środkach trwałych mogą być modernizowane jak każdy inny środek trwały. Jeżeli wartość modernizacji przekracza 3,5 tys. zł, powinno nastąpić zwiększenie wartości początkowej inwestycji. Jeśli nie - koszt modernizacji można od razu zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów - podsumowała Barbara Pyzel.

PRZYKŁAD:

WYNAJMOWANIE BUDYNKU

Spółka wynajęła budynek na sześć lat. Przed przystąpieniem do jego użytkowania dokonała inwestycji w obcy środek trwały o wartości początkowej 30 tys. zł. Amortyzowała inwestycję roczną stawką 10 proc. Czyli w ciągu sześciu lat dokonano odpisów amortyzacyjnych na kwotę 30 tys. zł x 10 proc. x 6 = 18 tys. zł. Pozostała część 12 tys. zł nie jest uważana za koszt uzyskania przychodu.

Przykład opracowany przez KPMG

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA