REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za naruszenie obowiązków będą nakładane wyższe grzywny

Wojciech Mrozek

REKLAMA

Od lipca wzrośnie wysokość grzywny w celu przymuszenia, którą może być ukarany pracodawca niewykonujący zaleceń inspektora pracy.


NOWE PRAWO

REKLAMA

REKLAMA


Takie zmiany wprowadza ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. nr 89, poz. 589), która nowelizuje także ustawę o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zmiany w zakresie jednego ze środków egzekucyjnych obowiązków niepieniężnych - grzywny w celu przymuszenia, dotyczą trzech kwestii. Bardzo istotne jest to, że ulegają podwyższeniu maksymalne kwoty jednorazowej grzywny oraz maksymalne kwoty grzywny w przypadku wielokrotnego jej nakładania. Zmiany te ocenić należy pozytywnie. Podyktowane są bowiem głównie koniecznością zapewnienia realnej skuteczności stosowania tego środka egzekucyjnego.


Grzywna nakładana wiele razy


Przepisy, które zaczną obowiązywać od 1 lipca, stwarzają możliwość wielokrotnego nakładania grzywien także w przypadku niewykonania przez pracodawcę obowiązku z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

REKLAMA


Przyjęte w ustawie nowelizującej brzmienie art. 121 par. 4 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji stanowi w zasadzie powrót do brzmienia tego przepisu sprzed zmian wprowadzonych ustawą z dnia 21 sierpnia 2001 r. (Dz.U. nr 76, poz. 809). Sięgając do treści tej ustawy zmieniającej zauważyć można, iż wówczas wraz ze zmianą brzmienia art. 121 par. 4 ww. ustawy (poprzez dodanie po wyrazach prawa budowlanego wyrazów lub z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy) dokonano również zmiany treści art. 122 par. 2 pkt 2 p.e.a. (dodając po wyrazach prawa budowlanego wyrazy lub z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zmiana ta stanowiła i nadal stanowi - do 1 lipca 2007 r. logiczną konsekwencję zmiany pierwszej, bowiem uniemożliwiając ponowne nakładanie grzywny w przypadku obowiązku wynikającego z przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny, wskazano w art. 122 par. 2 pkt 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym, iż postanowienie o nałożeniu grzywny powinno zawierać wezwanie do wykonania obowiązku określonego w tytule wykonawczym w terminie wskazanym w postanowieniu, z zagrożeniem, że w razie niewykonania obowiązku w terminie (...) będzie orzeczone wykonanie zastępcze.


Co trzeba zmienić


Z powyższego wynika wniosek, iż zmiany powinny objąć także art. 122 par. 2 pkt 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, w którym należało usunąć (tak jak je niegdyś dodano) wyrazy lub z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.


Niestety, brak tej zmiany skutkuje powstaniem swego rodzaju sprzeczności - z jednej strony przewiduje się możliwość wielokrotnego nałożenia grzywny w celu przymuszenia w przypadku obowiązków wynikających z przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a z drugiej - w postanowieniu o nałożeniu grzywny brak będzie wezwania do wykonania obowiązku z zagrożeniem, że w razie jego niewykonania w terminie, będą nakładane dalsze grzywny w tej samej lub wyższej kwocie. Oczywiście wezwanie będzie, lecz z zagrożeniem orzeczenia wykonania zastępczego.


Sprzeczność powyższa w sposób niebudzący wątpliwości utrudni praktyczne zastosowanie tego środka w egzekucji administracyjnej obowiązków z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Jedynym sposobem jej wyeliminowania będzie zmiana treści art. 122 par. 2 pkt 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.


Zwrot grzywny


Trzecia zmiana w zakresie grzywny w celu przymuszenia dotyczy możliwości zwrotu grzywny w sytuacji, gdy zobowiązany wykonał obowiązek po zapłaceniu lub ściągnięciu grzywny. Od 1 lipca 2007 r. grzywna będzie mogła być zwrócona w wysokości 75 proc. lub w całości. Obecnie organ egzekucyjny może zwrócić grzywnę w części (np. 10 proc., 25 proc. czy 55 proc.) lub w całości.


Z powyższej zmiany wynika, iż organ egzekucyjny podejmując decyzję o zwrocie grzywny (uiszczonej, ściągniętej) nie będzie miał swobody w określeniu wysokości zwrotu - będzie to 75 proc. albo całość grzywny. Zmianę tę należy ocenić pozytywnie. Podkreśla ona przymuszający, a niezaspokajający charakter grzywny w celu przymuszenia, jako środka egzekucyjnego w egzekucji administracyjnej obowiązków niepieniężnych, np. obowiązku wypłaty należnego pracownikowi wynagrodzenia, obowiązków wynikających z przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.


Grzywna w celu przymuszenia

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wojciech Mrozek

gp@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA