REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za naruszenie obowiązków będą nakładane wyższe grzywny

Wojciech Mrozek

REKLAMA

Od lipca wzrośnie wysokość grzywny w celu przymuszenia, którą może być ukarany pracodawca niewykonujący zaleceń inspektora pracy.


NOWE PRAWO

REKLAMA

REKLAMA


Takie zmiany wprowadza ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. nr 89, poz. 589), która nowelizuje także ustawę o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zmiany w zakresie jednego ze środków egzekucyjnych obowiązków niepieniężnych - grzywny w celu przymuszenia, dotyczą trzech kwestii. Bardzo istotne jest to, że ulegają podwyższeniu maksymalne kwoty jednorazowej grzywny oraz maksymalne kwoty grzywny w przypadku wielokrotnego jej nakładania. Zmiany te ocenić należy pozytywnie. Podyktowane są bowiem głównie koniecznością zapewnienia realnej skuteczności stosowania tego środka egzekucyjnego.


Grzywna nakładana wiele razy


Przepisy, które zaczną obowiązywać od 1 lipca, stwarzają możliwość wielokrotnego nakładania grzywien także w przypadku niewykonania przez pracodawcę obowiązku z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

REKLAMA


Przyjęte w ustawie nowelizującej brzmienie art. 121 par. 4 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji stanowi w zasadzie powrót do brzmienia tego przepisu sprzed zmian wprowadzonych ustawą z dnia 21 sierpnia 2001 r. (Dz.U. nr 76, poz. 809). Sięgając do treści tej ustawy zmieniającej zauważyć można, iż wówczas wraz ze zmianą brzmienia art. 121 par. 4 ww. ustawy (poprzez dodanie po wyrazach prawa budowlanego wyrazów lub z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy) dokonano również zmiany treści art. 122 par. 2 pkt 2 p.e.a. (dodając po wyrazach prawa budowlanego wyrazy lub z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zmiana ta stanowiła i nadal stanowi - do 1 lipca 2007 r. logiczną konsekwencję zmiany pierwszej, bowiem uniemożliwiając ponowne nakładanie grzywny w przypadku obowiązku wynikającego z przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny, wskazano w art. 122 par. 2 pkt 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym, iż postanowienie o nałożeniu grzywny powinno zawierać wezwanie do wykonania obowiązku określonego w tytule wykonawczym w terminie wskazanym w postanowieniu, z zagrożeniem, że w razie niewykonania obowiązku w terminie (...) będzie orzeczone wykonanie zastępcze.


Co trzeba zmienić


Z powyższego wynika wniosek, iż zmiany powinny objąć także art. 122 par. 2 pkt 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, w którym należało usunąć (tak jak je niegdyś dodano) wyrazy lub z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.


Niestety, brak tej zmiany skutkuje powstaniem swego rodzaju sprzeczności - z jednej strony przewiduje się możliwość wielokrotnego nałożenia grzywny w celu przymuszenia w przypadku obowiązków wynikających z przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a z drugiej - w postanowieniu o nałożeniu grzywny brak będzie wezwania do wykonania obowiązku z zagrożeniem, że w razie jego niewykonania w terminie, będą nakładane dalsze grzywny w tej samej lub wyższej kwocie. Oczywiście wezwanie będzie, lecz z zagrożeniem orzeczenia wykonania zastępczego.


Sprzeczność powyższa w sposób niebudzący wątpliwości utrudni praktyczne zastosowanie tego środka w egzekucji administracyjnej obowiązków z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Jedynym sposobem jej wyeliminowania będzie zmiana treści art. 122 par. 2 pkt 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.


Zwrot grzywny


Trzecia zmiana w zakresie grzywny w celu przymuszenia dotyczy możliwości zwrotu grzywny w sytuacji, gdy zobowiązany wykonał obowiązek po zapłaceniu lub ściągnięciu grzywny. Od 1 lipca 2007 r. grzywna będzie mogła być zwrócona w wysokości 75 proc. lub w całości. Obecnie organ egzekucyjny może zwrócić grzywnę w części (np. 10 proc., 25 proc. czy 55 proc.) lub w całości.


Z powyższej zmiany wynika, iż organ egzekucyjny podejmując decyzję o zwrocie grzywny (uiszczonej, ściągniętej) nie będzie miał swobody w określeniu wysokości zwrotu - będzie to 75 proc. albo całość grzywny. Zmianę tę należy ocenić pozytywnie. Podkreśla ona przymuszający, a niezaspokajający charakter grzywny w celu przymuszenia, jako środka egzekucyjnego w egzekucji administracyjnej obowiązków niepieniężnych, np. obowiązku wypłaty należnego pracownikowi wynagrodzenia, obowiązków wynikających z przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.


Grzywna w celu przymuszenia

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wojciech Mrozek

gp@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA