REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

100 tys. zł kary dla przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dariusz Łomowski

REKLAMA

Producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny, są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.

 

 

Taki przepis ustawy z 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz.U. z 2003 r. Nr 229, poz. 2275 z późn. zm.) wiąże się z istotnymi obowiązkami przedsiębiorców, co więcej, od 30 marca, czyli po jej nowelizacji, jego naruszenie zagrożone jest karą do 100 tys. zł.

Przepis określający obowiązek przedsiębiorców powiadomienia prezesa UOKiK o wadach produktów funkcjonuje w prawie polskim od 31 stycznia 2004 r. i wynika z konieczności wdrożenia wspólnotowej Dyrektywy 2001/95/WE, której art. 5 ust. 3 wskazuje, że jeśli posiadane przez przedsiębiorcę informacje wskazują, że użytkowanie konkretnego produktu wiąże się z niebezpieczeństwem - należy o tym powiadomić władze nadzoru rynku.


Obowiązki przedsiębiorcy

Wynikające z ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktu obowiązki ciążą na producentach i dystrybutorach. Ustawowa definicja obu grup rozumiana jest szeroko, obejmuje także np. importerów czy osoby naprawiające albo regenerujące produkt.

Przedsiębiorcy mają przede wszystkim obowiązek monitorowania zdarzeń związanych z użytkowaniem produktów. Sama analiza skarg konsumentów i badanie próbek towarów wprowadzanych na rynek to za mało. Producenci i dystrybutorzy powinni sprawdzać jakość wytwarzanych towarów (kontrolować procesy produkcyjne, poddawać wyroby badaniom laboratoryjnym), być na bieżąco z wiedzą techniczną, a także śledzić zmieniające się normy i przepisy. Przygotowanie produktu do sprzedaży, oznakowanie go w taki sposób, aby możliwa była jego identyfikacja na rynku, wyposażenie w atesty i certyfikaty jest więc początkiem drogi.


Wady produktu

Pochodząca od konsumenta lub z działu kontroli jakości informacja o zagrożeniu związanym z korzystaniem z produktu powinna być sprawdzona pod kątem stwarzanego przez towar ryzyka, a także ewentualnej wady jakościowej (nie podlega zgłoszeniu). Niejednokrotnie zdarza się, że przedsiębiorcy nie potrafią rozróżnić, kiedy wada ma charakter zagrożenia dla wszystkich użytkowników, a kiedy konkretny egzemplarz został po prostu niechlujnie wykonany i stwarza niebezpieczeństwo.

Większa liczba konsumentów

Obowiązek powiadomienia o wadach istnieje jedynie wówczas, gdy zagrożona jest większa liczba konsumentów. Jak wielka? Składane prezesowi UOKiK zgłoszenia zawierały się pomiędzy 150 tys. sztuk a 9 egzemplarzami produktów, przy czym należy mieć na uwadze nie tylko liczbę wyrobów, ale i rodzaj zagrożenia, jakie są związane z korzystaniem z towarów.

Warto dodać, że producent albo dystrybutor ma obowiązek informowania Urzędu wówczas, kiedy stwierdzi, że wyrób nie jest bezpieczny, czyli zagraża życiu i zdrowiu użytkowników. Żadne albo znikome niebezpieczeństwo, związane ze zwykłym używaniem produktu, nie implikuje obowiązków ustawowych. Przedsiębiorca ocenia ryzyko w oparciu o swą najlepszą wiedzę i mając na uwadze bezpieczeństwo użytkowników. Jeśli w trakcie zmiany biegów konsument zostanie porażony prądem - zagrożenie życia i zdrowia jest ewidentne. Kiedy jednak nie będzie możliwe włączenie lampki w schowku - zagrożenie można ocenić jako niewielkie i nie trzeba o tym informować Urzędu. Wygoda kierowcy jest bowiem inną kategorią niż bezpieczeństwo uczestników ruchu. Jednak ocena ryzyka nie jest prosta, gdyż przedsiębiorca powinien mieć na uwadze nie tylko przepisy czy kategorie konsumentów, ale i zdrowy rozsądek.

Kolejnym z obowiązków przedsiębiorcy jest podjęcie działań zaradczych i powiadomienie konsumentów. Absolutnym standardem jest naprawa lub wymiana wadliwego produktu na sprawny albo zwrot pieniędzy. Niejednokrotnie jednak konieczne będzie wstrzymanie lub modyfikacja produkcji czy wycofanie wyrobów z obrotu.


Upominek dla klienta

Niektórzy przedsiębiorcy nie zapominają o upominkach dla klientów czy liście z przeprosinami. Ważne jest także przygotowanie kampanii naprawczej od strony logistycznej - powiadomienie sieci sprzedaży oraz konsumentów w taki sposób, aby wiedzieli o wadzie i działaniach przedsiębiorcy. Czasami przedsiębiorcy przekazują komunikaty prasowe, zamawiają płatne ogłoszenia czy wywieszają plakaty w sklepach. Producenci i dystrybutorzy informują też o wadach produktów na witrynach internetowych.

Ostatnim z obowiązków przedsiębiorców jest powiadomienie organu nadzoru. Odbywa się to na określonym w przepisach formularzu, w którym należy wskazać, jakiego produktu wada dotyczy (wraz z numerem partii lub serii), jakiego rodzaju zagrożenia zostały wykryte i jakie działania naprawcze podjęte. Informacja powinna być przekazana Urzędowi niezwłocznie po tym, jak przedsiębiorca dowie się o wadzie. Wstrzymywanie się z informowaniem może zostać uznane przez prezesa UOKiK za naruszenie prawa.

 

Producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny, są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.Bezcenne koszty reputacji

Wada produktu nie jest niczym strasznym, o ile przedsiębiorca się do niej przyzna i poniesie związane z tym koszty. Jeśli tak się stanie, to zachowa reputację, bo zaprezentuje się jako odpowiedzialny i dbający o dobro konsumentów. Jeśli jednak będzie inaczej, to może mu grozić kara do 100 tys. zł.

Przedsiębiorcy muszą mieć świadomość, że pamięć konsumentów jest długa i zwykle pamiętają o firmie, która wiedziała o zagrożeniach i nie zareagowała. Utrata reputacji i sięgnięcie przez konsumentów po konkurencyjne produkty może okazać się karą bardziej dotkliwą niż ustawowe 100 tys. zł.

Utrata reputacji i sięgnięcie przez konsumentów po konkurencyjne produkty może okazać się karą bardziej dotkliwą niż ustawowe 100 tys. zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Liczba powiadomień przedsiębiorców o wprowadzonych na rynek produktach, które nie są bezpieczne

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dariusz Łomowski, prawnik, zastępca dyrektora departamentu nadzoru rynku UOKiK

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA