REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zapowiedziano wzmożone kontrole podatników prowadzących handel używanymi autami sprowadzonymi z zagranicy. Zdaniem przedstawicieli fiskusa, obrót tymi samochodami nie zawsze jest legalny i prowadzony zgodnie z przepisami. Nieuczciwe osoby muszą liczyć się z koniecznością zapłaty zaległych podatków wraz z odsetkami, a także kar.


Ministerstwo Finansów zapowiedziało wzmożone kontrole podatników zajmujących się handlem autami. Kontrole te uwzględniono w Krajowym Planie Dyscypliny Podatkowej na 2007 rok.

REKLAMA

REKLAMA


- Konkurencyjne ceny samochodów używanych w stosunku do nowych aut od wielu lat powodowały, że atrakcyjne było i jest nabywanie samochodów używanych, a przede wszystkim sprowadzonych z zagranicy. Tam ceny tych samochodów od lat kształtowały się dla ich nabywców wyjątkowo korzystnie - tłumaczy Katarzyna Matysiak z Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Podkreśla, że zjawisko sprowadzania do kraju samochodów używanych było znane organom podatkowym zarówno przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, jak i po 1 maja 2004 r.


Jednocześnie dodała, że znaczny popyt na tego rodzaju towar, a tym samym szybka możliwość wzbogacenia się spowodowały, że obrót samochodami sprowadzonymi z zagranicy nie zawsze miał charakter legalny i nie zawsze dokonywany był zgodnie z przepisami prawa krajowego, a w szczególności prawa podatkowego. Postanowiliśmy wspólnie z wrocławską izbą skarbową wyjaśnić, jak przebiegają kontrole podatników zajmujących się obrotem autami.

REKLAMA


Pomysłowy podatnik...

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Z informacji Izby Skarbowej we Wrocławiu wynika, że podmioty sprowadzające samochody z zagranicy stosują różne metody mające na celu uniknięcie lub zmniejszenie obciążeń podatkowych z tytułu ich zakupu, a następnie sprzedaży.


- Przed 1 maja 2004 r. sprowadzający samochody dokonywali najczęściej importu pojazdów w częściach, co skutkowało mniejszą kwotą należności celnych związanych z importem takich towarów. Na terenie Polski następowało złożenie pojazdu (tzw. składaki) i jego sprzedaż - wskazywali eksperci z izby.


Wejście Polski do UE spowodowało, że z tytułu sprowadzania na terytorium Polski pojazdów samochodowych z krajów członkowskich nie są pobierane należności celne, a jedynie podatek akcyzowy, liczony od wartości nabywanego pojazdu, wynikającej z dokumentu nabycia.


Od tego momentu nasiliło się zjawisko masowego sprowadzania pojazdów do kraju. W 2004 roku sprowadzono 934 tys., w 2005 roku 843 tys., w 2006 roku 725 tys. pojazdów. Na terenie Dolnego Śląska sprowadzono odpowiednio 98 tys., 72 tys. i 67 tys. pojazdów.


- Przywóz do Polski samochodów używanych z krajów członkowskich UE, a następnie ich sprzedaż, dokonywane były zarówno przez podmioty (osoby fizyczne) prowadzące zarejestrowaną działalność gospodarczą w tym zakresie, jak również przez osoby fizyczne nieprowadzące legalnie działalności gospodarczej. W tym drugim przypadku można powiedzieć o tzw. szarej strefie obrotu pojazdami - wyjaśniła Katarzyna Matysiak.


...często działa nielegalnie...


Zjawisko masowego importu używanych aut do kraju nie pozostało niezauważone przez organy podatkowe, które przystąpiły do weryfikacji prawidłowości wykonywania obowiązków podatkowych przez osoby, które podjęły się sprowadzenia większej liczby pojazdów. Z dotychczasowych doświadczeń fiskusa wynika, że najczęstszymi nieprawidłowościami w tym zakresie są: niezgłoszenie faktu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie handlu samochodami (obrót w tzw. szarej strefie); dokonywanie dostaw z zagranicy samochodów osobowych bezpośrednio dla klientów, czyli faktycznie świadczenie w tym zakresie usług pośrednictwa; dokonywanie dostaw z zagranicy samochodów osobowych na osoby podstawione (tzw. słupy); zaniżanie kwot zakupu samochodu; niewykazywanie wszystkich transakcji zakupu samochodów w kwartalnych informacjach podsumowujących VAT-UE przez podatników zarejestrowanych.


...ale fiskus go sprawdzi...


Zdaniem pracowników Izby Skarbowej we Wrocławiu, skala zjawiska sprawiła, że temat handlu samochodami stał się jednym z obszarów objętych szczególnym monitoringiem ze strony organów podatkowych. Wzmożone zostały także kontrole podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w tym zakresie, jak również osób podejrzanych o nielegalne prowadzenie działalności i ukrywanie osiąganych z tego tytułu dochodów.


Typowanie podatników do kontroli może odbywać się w różny sposób. Niewątpliwie do istotnych kryteriów mogących sugerować konieczność weryfikacji rozliczeń podatkowych zaliczyć należy: liczbę sprowadzonych pojazdów, wykazywanie cen pojazdów samochodowych znacznie odbiegających od ich wartości rynkowej, fakt, czy osoba sprowadzająca pojazdy prowadzi legalną działalność gospodarczą, czy wartość środków przeznaczonych na nabycie dóbr materialnych - pojazdów samochodowych, znajduje pokrycie w ujawnionych źródłach przychodów, wykazanych w zeznaniu podatkowym.


- Podstawą do podjęcia czynności kontrolnych mogą być także informacje sygnalne przekazywane przez urzędy skarbowe, a także informacje zewnętrzne przekazywane przez osoby, w tym również anonimowe - usłyszeliśmy od pracowników z izby.


...i wyciągnie konsekwencje


Rezultat stwierdzonych nieprawidłowości jest zbliżony dla legalnie działającego podmiotu, jak również osoby dokonującej obrotu nielegalnie. W każdym przypadku kończy się wymiarem należności podatkowych w prawidłowej wysokości oraz koniecznością zapłaty oprócz określonego zobowiązania podatkowego należnych odsetek od zaległości. Na podatników może zostać także nałożona kara na podstawie przepisów kodeksu karnego skarbowego.


- W przypadku osób dokonujących obrotu samochodami bez uprzedniego zalegalizowania działalności, zadaniem organu podatkowego jest w pierwszej kolejności wykazanie, czy wykonywane czynności noszą znamiona działalności gospodarczej zgodnie z jej ustawową definicją. Dopiero ustalenie charakteru dokonywanego obrotu, tj. stwierdzenie, czy mamy do czynienia z działalnością czy też wyłącznie ze sprzedażą osobistego majątku pozwala na prawidłowe określenie należności podatkowych - tłumaczyła Katarzyna Matysiak.


Jednocześnie podała, że w 2006 roku urzędy skarbowe województwa dolnośląskiego przeprowadziły 80 kontroli podatkowych w zakresie obrotu pojazdami. W ich wyniku w 74 przypadkach stwierdzono nieprawidłowości, a kwota uszczuplenia podatkowego z tego tytułu wyniosła 132 tys. zł.


Liczba sprowadzonych pojazdów

2004 rok 934 tys.

2005 rok 843 tys.

2006 rok 725 tys.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

REKLAMA

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

REKLAMA

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA