REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawca szkody ekologicznej poniesie koszty jej zapobieżenia lub naprawy

Mirella Lechna

REKLAMA

Nowa ustawa nakłada na podmioty korzystające ze środowiska obowiązek przeprowadzenia działań naprawczych lub wymaga podjęcia działań zapobiegających powstaniu szkody.


Wponiedziałek, 30 kwietnia 2007 r., zacznie obowiązywać ustawa z 7 marca 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie określająca nowe zasady odpowiedzialności za szkody w środowisku. Ma na celu wdrożenie postanowień dyrektywy 2004/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 21 kwietnia 2004 r. Wśród głównych adresatów obowiązków wynikających z nowej ustawy znajdą się m.in. przedsiębiorstwa energetyczne.

REKLAMA

REKLAMA


Ryzyko szkody


Ustawa rozróżnia dwie sytuacje, w związku z którymi wymaga określonego działania: wystąpienie szkody w środowisku oraz stan bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku. W pierwszym przypadku nakłada na podmioty korzystające ze środowiska obowiązek przeprowadzenia działań naprawczych, natomiast w drugim wymaga podjęcia działań zapobiegających powstaniu szkody. W każdym przypadku sprawca szkody poniesie koszty jej zapobieżenia lub naprawy.


Grupa, do której przede wszystkim kierowane są nakazy, to podmioty korzystające ze środowiska prowadzące działalność stwarzającą ryzyko szkody w środowisku. Pojęcie tego rodzaju działalności jest dość szerokie i obejmuje eksploatację instalacji wymagającą uzyskania pozwolenia zintegrowanego, pozwolenia sektorowego na emisję do powietrza lub pozwolenia wodnoprawnego (tu w zakresie wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi, poboru oraz odprowadzanie wód powierzchniowych lub podziemnych, retencjonowania śródlądowych wód powierzchniowych) lub działalność w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów. Stąd podmiotami zobowiązanymi do podjęcia działań naprawczych lub zapobiegawczych w myśl nowej ustawy będą, bez wyjątku, elektrownie, elektrociepłownie, ciepłownie, rafinerie i petrochemie.

REKLAMA


Zasady odpowiedzialności

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ustawa ma na celu przede wszystkim pełne wdrożenie do polskiego systemu prawnego zasady, iż za szkody w środowisku odpowiedzialność ponosi podmiot, który je spowodował. W szczególności, zasadnicze zmiany w tym zakresie dotyczą reżimu odpowiedzialności za zanieczyszczenie gleby lub ziemi i w tym przypadku można mówić o pewnej liberalizacji przepisów.

Zgodnie z dotychczasową regulacją, odpowiedzialność administracyjna za zanieczyszczenie nieruchomości obciążała, co do zasady, podmiot mający do niej tytuł prawny, tj. właściciela lub użytkownika wieczystego, bez względu na okoliczność, czy to jego działalność była źródłem zanieczyszczenia. W konsekwencji wraz ze zbyciem tytułu prawnego do zanieczyszczonej nieruchomości następowało przeniesienie na nabywcę odpowiedzialności i obowiązku przeprowadzania rekultywacji. W myśl nowej ustawy, podmiotem odpowiedzialnym za zanieczyszczenie gleby lub ziemi będzie sprawca zanieczyszczenia.


Obowiązek podjęcia działań zapobiegawczych oraz działań naprawczych wynika wprost z ustawy. Stąd, od 30 kwietnia 2007 r. wystąpienie bezpośredniego zagrożenia wystąpieniem szkody w środowisku lub wystąpienie szkody w środowisku spowoduje powstanie po stronie sprawcy obowiązku podjęcia określonych działań z własnej inicjatywy (bez nakazu wojewody), przy czym zakres działań naprawczych musi być każdorazowo uprzednio uzgodniony z wojewodą.


Kryteria oceny


Ustawa wprowadza dość szeroką definicję szkody, którą jest negatywna i mierzalna zmiana stanu lub funkcji elementów przyrodniczych w jednym z wymienionych komponentów środowiska: w powierzchni ziemi, w wodach, w gatunkach chronionych lub chronionych siedliskach przyrodniczych. W każdym przypadku rzeczywiste wystąpienie szkody ma być ustalane w oparciu o kryteria oceny, określone przez ministra środowiska w rozporządzeniu.


Szkoda w powierzchni ziemi będzie równoznaczna z wystąpieniem na niej zanieczyszczenia gleby lub ziemi ustalonego w oparciu o standardy jakości zawarte w rozporządzeniu ministra środowiska z 9 września 2002 r. Szkodą w wodach będzie negatywna zmiana stanu ekologicznego, chemicznego lub ilości wód. Szkoda w gatunkach chronionych lub chronionych siedliskach przyrodniczych nastąpi, gdy zdarzenie negatywnie wpłynie na utrzymanie lub osiągnięcie właściwego stanu ochrony.


Działania obowiązkowe


Sama ustawa określa ogólnie, iż w przypadku wystąpienia bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku sprawca jest zobowiązany niezwłocznie podjąć działania mające na celu zapobieżenie jej wystąpieniu lub jej zmniejszenie. Będą to w szczególności działania polegające na wyeliminowaniu lub ograniczeniu zagrażającej emisji.


Natomiast w przypadku wystąpienia szkody w środowisku jej sprawca zobowiązany jest do podjęcia działań w celu naprawy lub zastąpienia tych elementów przyrodniczych (lub ich funkcji), które uległy zniszczeniu. W zakres działań naprawczych wchodzić będą w szczególności oczyszczanie gleby lub wody, przywracanie naturalnego ukształtowania terenu, zalesianie, zadrzewianie, ponowne wprowadzenie zniszczonych gatunków.


Szczegółowe rodzaje działań naprawczych oraz warunki i sposób ich prowadzenia zostaną określone przez ministra środowiska w rozporządzeniu.


NOWE PRZEPISY TYLKO DLA NOWYCH SZKÓD W ŚRODOWISKU

Ustawa nie przewiduje retroakcji, skutkiem czego jej regulacja znajdzie zastosowanie tylko do szkód w środowisku, które zaistniały najwcześniej w dniu 30 kwietnia 2007 r. Zapobieganie szkodom i naprawianie szkód w środowisku, które zaistniały przed tą datą lub wynikały z działalności, która wtedy została zakończona, będzie się odbywać w oparciu o dotychczasowe przepisy.


Mirella Lechna

radca prawny, Zespół Prawa Ochrony Środowiska, Wardyński i Wspólnicy

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA