Sprawniejsze postępowania kosztem wykonawców
REKLAMA
Zmiana prawa
REKLAMA
Dziś w Senacie na wspólnym posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zostanie rozpatrzona nowela do ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych - PZP - (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm.).
Uproszczenie procedur
Sejm zmienił podstawowy próg, od którego należy stosować PZP, z obecnych 6 tys. euro na 14 tys. euro. Procedury uproszczone będą funkcjonowały do 137 tys. euro przy zamówieniach realizowanych przez administrację rządową i do 211 tys. euro w przypadku samorządów. Przyjęte rozwiązania przyspieszą udzielanie zamówień publicznych, ale jednocześnie ograniczą możliwość wnoszenia przez wykonawców środków ochrony prawnej. W postępowaniach, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 137 tys. euro lub 211 tys. euro, wykonawcom będzie przysługiwał tylko protest rozstrzygany przez zamawiającego.
Brak odwołań
Odwołania wnoszone przez wykonawców będą rozstrzygane przez zawodowych arbitrów z Krajowej Izby Odwoławczej.
- Wydaje się, że tworzenie zawodowego systemu rozpatrywania odwołań nie powinno być jednocześnie łączone z odbieraniem wykonawcom prawa wnoszenia środków ochrony prawnej - ocenia Marcin Płużański, ekspert z zakresu zamówień publicznych.
Alternatywą dla procedury odwoławczej ma być wzmożenie działań kontrolnych prezesa UZP, NIK, RIO czy też CBA.
Wielotorowa kontrola
REKLAMA
W przypadku największych postępowań zamawiający będzie miał obowiązek przekazania informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty nie tylko prezesowi UZP, ale również szefowi Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Ten przepis ma przede wszystkim znaczenie psychologiczne, bo już dziś CBA kontroluje przetargi publiczne. Należy pamiętać, że organy kontrolne nie będą w stanie reagować w każdej sprawie. Ponadto w większości przypadków będzie to kontrola przeprowadzana po zakończeniu postępowania.
Zdaniem Hanny Niedzieli ustawodawcy są niekonsekwentni, ponieważ obowiązkową kontrolą uprzednią obejmują największe postępowania, które jednocześnie podlegają kontroli sprawowanej przez wykonawców w postaci środków ochrony prawnej. Natomiast postępowania poniżej tzw. progów unijnych nie będą objęte ani obowiązkową kontrolą prezesa UZP, ani kontrolą wykonawców.
Ewa Grączewska-Ivanova
REKLAMA
REKLAMA