REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednorazowe odpisy mogą być korzystne dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od początku roku podatnicy mają prawo do tzw. jednorazowej amortyzacji. Pozwala o­na na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów całości odpisów amortyzacyjnych już w roku ich nabycia.

NOWE PRAWO

Zgodnie z nowymi przepisami, podatnicy w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz tzw. mali podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych.

Kiedy możliwy odpis

Przypomnijmy, że jednorazowe dokonanie odpisu następuje w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Odpisów dokonuje się do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 tys. euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych.

Jak wyjaśnia Marek Kolibski, doradca podatkowy z kancelarii Ożóg i Wspólnicy, należy zsumować odpisy od nabytych w danym roku środków trwałych (z grupy 3-8 KŚT) i jednorazowo zaliczyć w koszty część tych odpisów do wartości 50 tys euro.

Czy to jest koszt

– Niejednokrotnie zatem w danym roku wszystkie odpisy będą od razu kosztem uzyskania przychodów, jeśli ich suma będzie niższa od kwoty 50 tys. euro – podkreśla ekspert.

Wyjaśnia zasady jednorazowej amortyzacji na przykładach.

Jeśli w 2007 roku mały podatnik albo podatnik rozpoczynający działalność kupi dziesięć zestawów komputerowych o łącznej wartości 100 tys. zł, to całość odpisów od nich będzie stanowiła koszt podatkowy już w tym roku. Stawka amortyzacyjna dla zestawów komputerowych to 30 proc. rocznie. Ekspert zastrzega, że często dla zestawów komputerowych może być stosowana stawka podwojona, tj. 60 proc. Jeszcze większa korzyść będzie dla środków trwałych o większym okresie amortyzacji, np. dla środków trwałych: maszyny, urządzenia i aparaty ogólnego zastosowania, gdzie stawka roczna wynosi 10 proc.

– Przyśpieszonej amortyzacji można dokonywać nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, lub w równych ratach co kwartał albo jednorazowo na koniec roku podatkowego – mówi Marek Kolibski.

Co od następnego roku

Od następnego roku podatkowego podatnicy dokonują odpisów amortyzacyjnych zgodnie z wykazem stawek, ale też mogą zgodnie niezmienionymi zasadami stosować podwyższone stawki (np. gdy maszyny i urządzenia są poddane szybkiemu postępowi technicznemu). Suma odpisów amortyzacyjnych, w tym dokonanych w pierwszym roku podatkowym oraz niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, nie może przekroczyć wartości początkowej tych środków trwałych.

PRZYKŁAD: ZESTAWY KOMPUTEROWE
Podatnik w styczniu 2007 r. nabył dziesięć zestawów komputerowych. W tym miesiącu wprowadził je do ewidencji i jednorazowo zaliczył w koszty uzyskania przychodów 100 tys. zł jako odpis amortyzacyjny. Następne nabywane przez podatnika środki trwałe będą również jednokrotnie amortyzowane, ale do wysokości limitu. Po przekroczeniu limitu w kolejnych latach podatnik będzie stosował stawki z wykazu (ewentualnie podwyższone) według metody degresywnej lub liniowej. Jeśli podatnik zakupi w 2007 roku środek trwały o wartości 230 tys. zł to 31 tys. zamortyzujemy w kolejnych latach, a 199 tys. w pierwszym roku. Jeśli stawka amortyzacyjna wynosiłaby dla tego środka 10 proc. rocznie, to w 2008 roku odpis wyniesie 23 tys. a w 2009 zostanie 8 tys.

Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA