REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uchwały rady nadzorczej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rada nadzorcza spółki akcyjnej może odwołać prezesa zarządu, pod warunkiem że podejmie uchwałę na prawidłowo zwołanym posiedzeniu.

Ważność posiedzenia rady, na którym stracił stanowisko Bronisław Wildstein, budzi wątpliwości prawników.

Posiedzenie rady nadzorczej spółki TVP w normalnym trybie było zwołane na dzień dzisiejszy. Tymczasem w poniedziałek 26 lutego około godziny piętnastej członkowie rady nadzorczej zostali powiadomieni telefonicznie, że posiedzenie rady nadzorczej odbędzie się za kilka godzin, czyli w poniedziałek wieczorem. Członkom rady nadzorczej zaproponowano wówczas porządek obrad obejmujący odwołanie Bronisława Wildsteina, prezesa zarządu TVP. Na pospiesznie zwołanym posiedzeniu nie było obecnych dwóch członków rady nadzorczej.

TVP jest spółką akcyjną i sposób podejmowania uchwał przez jej radę nadzorczą reguluje art. 388 kodeksu spółek handlowych. Prawnicy mają wątpliwości, czy posiedzenie rady nadzorczej zostało zwołane prawidłowo i czy w związku z tym rada miała prawo podjąć uchwałę o odwołaniu prezesa zarządu.

Uchwały rady nadzorczej

- Rada nadzorcza powinna podejmować uchwały wówczas, gdy na posiedzeniu jest obecna co najmniej połowa jej członków, a wszyscy członkowie zostali zaproszeni - tłumaczy radca prawny Piotr Czachorowski z Kancelarii Radców Prawnych Czachorowscy.

Regulamin rady nadzorczej spółki TVP przewiduje, że o planowanym posiedzeniu oraz porządku obrad wszyscy członkowie rady powinni być powiadomieni co najmniej siedem dni przed jego terminem. Wraz z zawiadomieniem członkowie rady muszą otrzymać materiały niezbędne do podejmowania uchwał rady. Statut obok pisemnego zawiadomienia listem poleconym dopuszcza też inny sposób, pod warunkiem osobistego potwierdzenia odbioru i z zachowaniem siedmiodniowego terminu, ale w ważnych przypadkach przewodniczący rady może ten termin skrócić.

- Proponowanie odwołania prezesa TVP jest na pewno ważnym argumentem przemawiającym za skróceniem tego terminu - mówi radca prawny Wojciech Biernacki z Kancelarii Radców Prawnych Biernaccy. - Mam jednak wątpliwości, czy można go skrócić w sposób tak drastyczny, jak zrobiono to w TVP, czyli powiadomić członków rady kilka godzin przed terminem posiedzenia.

O ważności decyduje sąd

Zdaniem Wojciecha Biernackiego legalność uchwały rady nadzorczej podjętej w taki niecodziennym trybie można poddać ocenie sądu. Osoba mająca w tym interes prawny - na przykład sam odwołany prezes - mogłaby zaskarżyć uchwałę i wnieść pozew do sądu o ustalenie, czy odwołanie prezesa było skuteczne. Sąd musiałby zbadać wówczas wszystkie konkretne okoliczności sprawy i ocenić, czy uzasadniały one tak szybkie zwołanie posiedzenia radu nadzorczej.

- Nie można natomiast liczyć, że uchwałę tę zakwestionuje z urzędu sąd rejestrowy - mówi Piotr Czachorowski.

Zanim zostanie wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, sąd rejestrowy wprawdzie będzie badał jej ważność, ale tylko pod względem formalnym zgodnie z art. 23 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym - wyjaśnia Czachorowski. Na przykład sprawdza wówczas, czy uchwałę podjął organ powołany do tego w statucie. Natomiast nie bada, czy posiedzenie organu zostało zwołane w sposób właściwy. Tylko wówczas, gdy sąd podejmie uzasadnione wątpliwości,to jest uprawniony do zbadania, czy żądana zmiana wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego jest zgodna ze stanem prawnym. Nie będzie więc takich badań prowadził z urzędu w stosunku do każdej uchwały wpisywanej do rejestru.

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA