REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uchwały rady nadzorczej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rada nadzorcza spółki akcyjnej może odwołać prezesa zarządu, pod warunkiem że podejmie uchwałę na prawidłowo zwołanym posiedzeniu.

Ważność posiedzenia rady, na którym stracił stanowisko Bronisław Wildstein, budzi wątpliwości prawników.

Posiedzenie rady nadzorczej spółki TVP w normalnym trybie było zwołane na dzień dzisiejszy. Tymczasem w poniedziałek 26 lutego około godziny piętnastej członkowie rady nadzorczej zostali powiadomieni telefonicznie, że posiedzenie rady nadzorczej odbędzie się za kilka godzin, czyli w poniedziałek wieczorem. Członkom rady nadzorczej zaproponowano wówczas porządek obrad obejmujący odwołanie Bronisława Wildsteina, prezesa zarządu TVP. Na pospiesznie zwołanym posiedzeniu nie było obecnych dwóch członków rady nadzorczej.

TVP jest spółką akcyjną i sposób podejmowania uchwał przez jej radę nadzorczą reguluje art. 388 kodeksu spółek handlowych. Prawnicy mają wątpliwości, czy posiedzenie rady nadzorczej zostało zwołane prawidłowo i czy w związku z tym rada miała prawo podjąć uchwałę o odwołaniu prezesa zarządu.

Uchwały rady nadzorczej

- Rada nadzorcza powinna podejmować uchwały wówczas, gdy na posiedzeniu jest obecna co najmniej połowa jej członków, a wszyscy członkowie zostali zaproszeni - tłumaczy radca prawny Piotr Czachorowski z Kancelarii Radców Prawnych Czachorowscy.

Regulamin rady nadzorczej spółki TVP przewiduje, że o planowanym posiedzeniu oraz porządku obrad wszyscy członkowie rady powinni być powiadomieni co najmniej siedem dni przed jego terminem. Wraz z zawiadomieniem członkowie rady muszą otrzymać materiały niezbędne do podejmowania uchwał rady. Statut obok pisemnego zawiadomienia listem poleconym dopuszcza też inny sposób, pod warunkiem osobistego potwierdzenia odbioru i z zachowaniem siedmiodniowego terminu, ale w ważnych przypadkach przewodniczący rady może ten termin skrócić.

- Proponowanie odwołania prezesa TVP jest na pewno ważnym argumentem przemawiającym za skróceniem tego terminu - mówi radca prawny Wojciech Biernacki z Kancelarii Radców Prawnych Biernaccy. - Mam jednak wątpliwości, czy można go skrócić w sposób tak drastyczny, jak zrobiono to w TVP, czyli powiadomić członków rady kilka godzin przed terminem posiedzenia.

O ważności decyduje sąd

Zdaniem Wojciecha Biernackiego legalność uchwały rady nadzorczej podjętej w taki niecodziennym trybie można poddać ocenie sądu. Osoba mająca w tym interes prawny - na przykład sam odwołany prezes - mogłaby zaskarżyć uchwałę i wnieść pozew do sądu o ustalenie, czy odwołanie prezesa było skuteczne. Sąd musiałby zbadać wówczas wszystkie konkretne okoliczności sprawy i ocenić, czy uzasadniały one tak szybkie zwołanie posiedzenia radu nadzorczej.

- Nie można natomiast liczyć, że uchwałę tę zakwestionuje z urzędu sąd rejestrowy - mówi Piotr Czachorowski.

Zanim zostanie wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, sąd rejestrowy wprawdzie będzie badał jej ważność, ale tylko pod względem formalnym zgodnie z art. 23 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym - wyjaśnia Czachorowski. Na przykład sprawdza wówczas, czy uchwałę podjął organ powołany do tego w statucie. Natomiast nie bada, czy posiedzenie organu zostało zwołane w sposób właściwy. Tylko wówczas, gdy sąd podejmie uzasadnione wątpliwości,to jest uprawniony do zbadania, czy żądana zmiana wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego jest zgodna ze stanem prawnym. Nie będzie więc takich badań prowadził z urzędu w stosunku do każdej uchwały wpisywanej do rejestru.

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA