Przedsiębiorca nie prowadzi działalności, ale płaci składki
REKLAMA
Nawet sezonowy charakter działalności gospodarczej oraz wystąpienie okoliczności życiowych, które uniemożliwiają przez pewien czas prowadzenie firmy, nie stanowią podstawy do zawieszenia jej. Przyczyną tego jest brak kompleksowej regulacji prawnej zasad zawieszania działalności gospodarczej - twierdzi rzecznik praw obywatelskich.
Sprzeczne interpretacje
Rzecznik wystąpił do ministra gospodarki o poinformowanie go o terminie złożenia w Sejmie projektu noweli ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o przewidywanej dacie wejścia w życie jej podstawowych przepisów. Zwrócił przy tym uwagę na rozbieżność między przepisami ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych i ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz na odmienną interpretację obowiązku ubezpieczenia na potrzeby obu tych systemów ubezpieczeń. Na podstawie przepisów tzw. ustawy systemowej ZUS dopuszcza możliwość wyrejestrowania przedsiębiorcy z ubezpieczeń z tytułu faktycznego zaprzestania działalności gospodarczej. Natomiast organy Narodowego Funduszu Zdrowia, powołując się na ustawę z 27 sierpnia 2004 r. nie dopuszczają możliwości zawieszenia obowiązku opłacania składek na to ubezpieczenie.
Czekając na ustawę
Zdaniem rzecznika taka odmienna interpretacja obowiązku ubezpieczenia przy prowadzeniu działalności gospodarczej jest trudna do zaakceptowania. Tym bardziej, że w świetle przepisów podleganie ubezpieczeniu zdrowotnemu zostało skorelowane z przepisami ustawy o obowiązkowym ubezpieczeniu emerytalnym, rentowym, wypadkowym i chorobowym.
Problem ten chcieli uregulować posłowie - przypomniał RPO - tworząc dwa projekty ustaw: o swobodzie działalności gospodarczej oraz zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej. Pierwsze czytanie obu projektów odbyło się we wrześniu 2006 r. w komisjach sejmowych: Gospodarki oraz Rozwoju Przedsiębiorczości. Dalsze prace zostały jednak wstrzymane w związku z zapowiedzią rządu, że te problemy zostaną kompleksowo uregulowane w odrębnej ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.
Z PODATKOWEJ PERSPEKTYWY
Podatnik płacący kartę podatkową może okresowo przerwać wykonywanie działalności. Wtedy płaci obniżoną kartę podatkową. Przerwa powinna trwać nieprzerwanie co najmniej dziesięć dni. Podatnik musi zawiadomić o niej najpóźniej w dniu jej rozpoczęcia i w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia. Tylko wtedy, gdy przerwa w prowadzeniu działalności została spowodowana chorobą, podatnik zawiadamia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o okresie przerwy, wynikającym ze zwolnienia lekarskiego, w dniu rozpoczęcia działalności po tej przerwie.
Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
REKLAMA
REKLAMA