REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy nie czują się partnerami banków

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy skarżą się, że banki nie mają zaufania do właścicieli małych firm.

Posiadanie konta bankowego jest dla małych przedsiębiorstw przymusem prawnym. Zapłata składek na ZUS lub podatków musi być dokonywana w formie przelewu bankowego. Bank nie jest co prawda dla przedsiębiorcy wrogiem (czasem tak jest postrzegany ZUS lub urząd skarbowy), jednak trudno nazwać tę relację mianem partnerstwa.

Konto w internecie

Oprócz obowiązku posiadania konta firmowego przedsiębiorcy postrzegają również bank jako instytucję, która zapewnia im poczucie bezpieczeństwa i spokoju. Nie muszą bowiem trzymać gotówki w domu. Respondenci wskazują również na fakt, iż banki powodują, że właściciele firm mają więcej czasu na właściwe prowadzenie działalności gospodarczej. Wiele operacji finansowych, m.in. przelewów, trwa krócej i łatwiej ich dokonać. W tym miejscu zauważalna jest rola kont bankowych, które można obsługiwać przez internet.

Mikrofirmy korzystają jednak z niewielu usług bankowych. Przeważnie posiadają tylko jedno konto bankowe, z którego korzystają bardzo rzadko (najwyżej kilka razy w roku), a na co dzień używają rachunku prywatnego.

- Z punktu widzenia mikroprzedsiębiorców jest to podział sztuczny. Wszystkie pieniądze prywatne są wypłacane z zysków pochodzących z prowadzonej działalności. Nie przeszkadza to jednak w dokonaniu przelewu w drugą stronę w momencie, kiedy na przykład na rachunku firmowym brakuje środków na wykonanie przelewu podatkowego. Przy małej skali działalności kwestie rozróżnienia pieniędzy na firmowe i prywatne to problem jedynie księgowy podziału wydatków na te, które można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów i pozostałe. Większość operacji na koncie firmowym jest droższa, a oprocentowanie lokat niższe niż na rachunku prywatnym, więc zachowanie przedsiębiorców jest naturalne - mówi Michał Macierzyński, analityk Bankier.pl.

Przedsiębiorcy, przede wszystkim za pomocą firmowego rachunku bankowego, wykonują przelewy do ZUS i urzędu skarbowego. Niektórzy, biorący udział w badaniu, deklarują, że oprócz tych operacji bardzo rzadko korzystają z konta w inny sposób.

Operacje bankowe

Popularnością cieszą się również stałe zlecenia opłaty rachunków firmowych, np. telefonu, czynszu itp. Dla wielu przedsiębiorców istotna jest również obsługa gotówkowa. Wolą oni dokonywać płatności gotówką, gdyż tak jest dla nich bezpieczniej, a nierzadko (co może dziwić) szybciej. Badani przedsiębiorcy (klienci mBanku) wskazywali również na zbyt małą liczbę wpłatomatów oraz to, że ich pojemność jest ograniczona.

- Wpłatomaty, z których korzystają klienci mBanku, przyjmują jednorazowo, w zależności od rodzaju urządzenia, 30 lub 60 banknotów - twierdzi Michał Szelągowski z mBanku.

Na rachunek bankowy przedsiębiorcy otrzymują m.in. nadpłacony podatek z urzędu skarbowego, refundacje zakupu kasy fiskalnej oraz odszkodowanie z firmy ubezpieczeniowej.

Bardziej aktywni przedsiębiorcy wykonują również inne operacje na rachunku bankowym. Możemy do nich zaliczyć przelewy:
- dla kontrahentów (zapłata faktur za towar i usługi), 
- pensji dla pracowników, 
- międzynarodowe dla partnerów z innych krajów.

Kredyty dla firm

Mikrofirmy bardzo rzadko korzystają z kredytów. Wynika to z głęboko zakorzenionego przekonania, że są one trudne do uzyskania i niełatwe w spłacie (wysokie oprocentowanie i prowizje bankowe).

- W okresie 4 miesięcy od wprowadzenia w mBanku nowej oferty dla mikroprzedsiębiorców złożonych zostało 10 tys. wniosków kredytowych. Obecnie w mBanku z możliwości zadłużenia się korzysta ponad 20 tys. małych firm i liczba ta dynamicznie wzrasta - uważa Michał Szelągowski z mBanku.

Banki stawiają również wysokie wymagania firmom ubiegającym się o kredyty. Przede wszystkim muszą one spełnić szereg warunków, np. zapewnić bankowi wysokie zabezpieczenie, nawet do 200 proc. wartości pożyczki. Drugą przeszkodą jest sprostanie skomplikowanej procedurze biurokratycznej polegającej na dostarczeniu do banku dużej liczby dokumentów i zaświadczeń.

- Diagnoza rynku małych przedsiębiorstw w Polsce wyraźnie wskazuje, iż w świadomości ich właścicieli kredyt dla firmy jest drogi i trudny do uzyskania. Dlatego właśnie w naszej nowej ofercie limitu kredytowego zrezygnowaliśmy z pobierania prowizji zarówno przy zawarciu, jak i odnowieniu umowy. Nie pobieramy także żadnej opłaty związanej z podwyższeniem kwoty limitu, również w sytuacji gdy klient nie korzysta z udostępnionych środków pieniężnych. Zmniejszyliśmy liczbę koniecznych do zawarcia umowy dokumentów - dodaje Szelągowski.

Część badanych nie starała się nigdy o kredyt, gdyż nie był im on potrzebny (nie planowali rozwoju firmy). Opinie na temat ich uzyskania czerpią z doświadczeń innych właścicieli firm. Przy wyborze banku kredytodawcy przedsiębiorcy kierują się kosztami kredytu oraz procedurą przyznania kredytu (minimum formalności i dokumentów)

BANKI W OCENIE PRZEDSIĘBIORCÓW 
- Bank nie widzi w drobnych przedsiębiorcach partnera, który dzięki współpracy z bankiem mógłby się rozwijać. l Współpraca banku z mikrofirmami jest traktowana przez bank krótkofalowo i krótkowzrocznie; brak jest zaufania banku do przedsiębiorcy. 
- Przedsiębiorcy czują się traktowani przez banki gorzej niż indywidualni klienci, np. ci z wysokimi dochodami. Jest to doskonale widoczne w momencie ubiegania się o kredyt. 
- Koszty prowadzenia działalności gospodarczej są wysokie. Wpływają na nie m.in. opłaty w bankach. Banki w zbyt małym stopniu starają się obniżać własne koszty i nie dbają o oszczędność (bogato wyposażone oddziały).

WARUNKI BADANIA
Badanie wykonał Ipsos na zlecenie mBanku w formie wywiadów grupowych z przedstawicielami drobnych przedsiębiorstw w Warszawie, Łodzi i Bydgoszczy, 1 i 6-7 czerwca 2006 r. Badani: 
- połowa mężczyzn, połowa kobiet, 
- wiek 25-55 lat, l wykształcenie min. średnie, 
- firmy działające od min. 6 miesięcy,
- z dostępem do internetu, 
- klienci konkurencji znający mBank chociaż ze słyszenia.

Iwona Jabłońska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA