REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy nie czują się partnerami banków

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy skarżą się, że banki nie mają zaufania do właścicieli małych firm.

Posiadanie konta bankowego jest dla małych przedsiębiorstw przymusem prawnym. Zapłata składek na ZUS lub podatków musi być dokonywana w formie przelewu bankowego. Bank nie jest co prawda dla przedsiębiorcy wrogiem (czasem tak jest postrzegany ZUS lub urząd skarbowy), jednak trudno nazwać tę relację mianem partnerstwa.

Konto w internecie

Oprócz obowiązku posiadania konta firmowego przedsiębiorcy postrzegają również bank jako instytucję, która zapewnia im poczucie bezpieczeństwa i spokoju. Nie muszą bowiem trzymać gotówki w domu. Respondenci wskazują również na fakt, iż banki powodują, że właściciele firm mają więcej czasu na właściwe prowadzenie działalności gospodarczej. Wiele operacji finansowych, m.in. przelewów, trwa krócej i łatwiej ich dokonać. W tym miejscu zauważalna jest rola kont bankowych, które można obsługiwać przez internet.

Mikrofirmy korzystają jednak z niewielu usług bankowych. Przeważnie posiadają tylko jedno konto bankowe, z którego korzystają bardzo rzadko (najwyżej kilka razy w roku), a na co dzień używają rachunku prywatnego.

- Z punktu widzenia mikroprzedsiębiorców jest to podział sztuczny. Wszystkie pieniądze prywatne są wypłacane z zysków pochodzących z prowadzonej działalności. Nie przeszkadza to jednak w dokonaniu przelewu w drugą stronę w momencie, kiedy na przykład na rachunku firmowym brakuje środków na wykonanie przelewu podatkowego. Przy małej skali działalności kwestie rozróżnienia pieniędzy na firmowe i prywatne to problem jedynie księgowy podziału wydatków na te, które można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów i pozostałe. Większość operacji na koncie firmowym jest droższa, a oprocentowanie lokat niższe niż na rachunku prywatnym, więc zachowanie przedsiębiorców jest naturalne - mówi Michał Macierzyński, analityk Bankier.pl.

Przedsiębiorcy, przede wszystkim za pomocą firmowego rachunku bankowego, wykonują przelewy do ZUS i urzędu skarbowego. Niektórzy, biorący udział w badaniu, deklarują, że oprócz tych operacji bardzo rzadko korzystają z konta w inny sposób.

Operacje bankowe

Popularnością cieszą się również stałe zlecenia opłaty rachunków firmowych, np. telefonu, czynszu itp. Dla wielu przedsiębiorców istotna jest również obsługa gotówkowa. Wolą oni dokonywać płatności gotówką, gdyż tak jest dla nich bezpieczniej, a nierzadko (co może dziwić) szybciej. Badani przedsiębiorcy (klienci mBanku) wskazywali również na zbyt małą liczbę wpłatomatów oraz to, że ich pojemność jest ograniczona.

- Wpłatomaty, z których korzystają klienci mBanku, przyjmują jednorazowo, w zależności od rodzaju urządzenia, 30 lub 60 banknotów - twierdzi Michał Szelągowski z mBanku.

Na rachunek bankowy przedsiębiorcy otrzymują m.in. nadpłacony podatek z urzędu skarbowego, refundacje zakupu kasy fiskalnej oraz odszkodowanie z firmy ubezpieczeniowej.

Bardziej aktywni przedsiębiorcy wykonują również inne operacje na rachunku bankowym. Możemy do nich zaliczyć przelewy:
- dla kontrahentów (zapłata faktur za towar i usługi), 
- pensji dla pracowników, 
- międzynarodowe dla partnerów z innych krajów.

Kredyty dla firm

Mikrofirmy bardzo rzadko korzystają z kredytów. Wynika to z głęboko zakorzenionego przekonania, że są one trudne do uzyskania i niełatwe w spłacie (wysokie oprocentowanie i prowizje bankowe).

- W okresie 4 miesięcy od wprowadzenia w mBanku nowej oferty dla mikroprzedsiębiorców złożonych zostało 10 tys. wniosków kredytowych. Obecnie w mBanku z możliwości zadłużenia się korzysta ponad 20 tys. małych firm i liczba ta dynamicznie wzrasta - uważa Michał Szelągowski z mBanku.

Banki stawiają również wysokie wymagania firmom ubiegającym się o kredyty. Przede wszystkim muszą one spełnić szereg warunków, np. zapewnić bankowi wysokie zabezpieczenie, nawet do 200 proc. wartości pożyczki. Drugą przeszkodą jest sprostanie skomplikowanej procedurze biurokratycznej polegającej na dostarczeniu do banku dużej liczby dokumentów i zaświadczeń.

- Diagnoza rynku małych przedsiębiorstw w Polsce wyraźnie wskazuje, iż w świadomości ich właścicieli kredyt dla firmy jest drogi i trudny do uzyskania. Dlatego właśnie w naszej nowej ofercie limitu kredytowego zrezygnowaliśmy z pobierania prowizji zarówno przy zawarciu, jak i odnowieniu umowy. Nie pobieramy także żadnej opłaty związanej z podwyższeniem kwoty limitu, również w sytuacji gdy klient nie korzysta z udostępnionych środków pieniężnych. Zmniejszyliśmy liczbę koniecznych do zawarcia umowy dokumentów - dodaje Szelągowski.

Część badanych nie starała się nigdy o kredyt, gdyż nie był im on potrzebny (nie planowali rozwoju firmy). Opinie na temat ich uzyskania czerpią z doświadczeń innych właścicieli firm. Przy wyborze banku kredytodawcy przedsiębiorcy kierują się kosztami kredytu oraz procedurą przyznania kredytu (minimum formalności i dokumentów)

BANKI W OCENIE PRZEDSIĘBIORCÓW 
- Bank nie widzi w drobnych przedsiębiorcach partnera, który dzięki współpracy z bankiem mógłby się rozwijać. l Współpraca banku z mikrofirmami jest traktowana przez bank krótkofalowo i krótkowzrocznie; brak jest zaufania banku do przedsiębiorcy. 
- Przedsiębiorcy czują się traktowani przez banki gorzej niż indywidualni klienci, np. ci z wysokimi dochodami. Jest to doskonale widoczne w momencie ubiegania się o kredyt. 
- Koszty prowadzenia działalności gospodarczej są wysokie. Wpływają na nie m.in. opłaty w bankach. Banki w zbyt małym stopniu starają się obniżać własne koszty i nie dbają o oszczędność (bogato wyposażone oddziały).

WARUNKI BADANIA
Badanie wykonał Ipsos na zlecenie mBanku w formie wywiadów grupowych z przedstawicielami drobnych przedsiębiorstw w Warszawie, Łodzi i Bydgoszczy, 1 i 6-7 czerwca 2006 r. Badani: 
- połowa mężczyzn, połowa kobiet, 
- wiek 25-55 lat, l wykształcenie min. średnie, 
- firmy działające od min. 6 miesięcy,
- z dostępem do internetu, 
- klienci konkurencji znający mBank chociaż ze słyszenia.

Iwona Jabłońska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA