REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inspekcje paraliżują pracę przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czterdzieści instytucji uprawnionych do kontroli może sparaliżować pracę firmy na osiem tygodni w roku. Nieprecyzyjne przepisy umożliwiają jednoczesną kontrolę kilku inspektorom jednocześnie.

W 2006 roku przedsiębiorcy byli najczęściej kontrolowani przez urzędy skarbowe, Państwową Inspekcję Pracy, Państwową Inspekcję Sanitarną, Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Urząd Kontroli Skarbowej. Wprawdzie średnio w firmach prowadzono po 4 kontrole w ciągu roku, ale niektóre z nich były kontrolowane nawet po 10 razy, zaś rekordzista został skontrolowany ponad 20 razy.

Z informacji uzyskanych z Instytut Lobbingu BCC wynika, że w 2006 roku ponad 300 z przebadanych 1200 firm kontrolowały jednocześnie dwie inspekcje, a w 25 jednocześnie kontrole prowadzili inspektorzy z trzech organów.

- Zbyt długo trwająca kontrola dezorganizuje skutecznie pracę firmy - mówi Elżbieta Winiowska z Drozapolu w Bydgoszczy, który w 2006 roku był kontrolowany dziesięć razy.

- Wymaga dodatkowego zaangażowania pracowników, którzy muszą przygotować dokumenty potrzebne inspektorom i co najmniej jeden pracownik musi zostać oddelegowany do tego, aby stale towarzyszył inspektorom - dodaje Winiowska. Dlatego firma nie protestowała nawet wówczas, gdy jednocześnie kontrolowali ją inspektorzy z różnych organów, ponieważ uznała, że gdyby pracownik drugiej inspekcji przyszedł dopiero po upływie kilku tygodni, to znów należałoby dodatkowo angażować pracowników i przygotowywać dla niego nowy zestaw zaktualizowanych ponownie dokumentów.

Natomiast do cyklicznych, prowadzonych co miesiąc kontroli zwrotu nadpłaconego podatku VAT wręcz przyzwyczaił się prezes Maciej Jóźwicki z firmy Marwit w Złej Wsi Wielkiej, która w 2006 roku była kontrolowana aż 15 razy. Skoro te kontrole są spodziewane i planowane, to jego zdaniem mniej dezorganizują pracę firmy niż kontrole prowadzone przez pracowników innych inspekcji.

- Aby uniknąć jednoczesnego kontrolowania tej samej firmy przez kilka organów, należy zmienić przepisy - mówi Bogusław Piwowar, dyrektor Instytutu Lobbingu BCC.

Wprawdzie ustawa o swobodzie działalności gospodarczej jako zasadę przyjęła, że nie można równocześnie prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy, ale takich ograniczeń nie przewidują ustawy regulujące sposób prowadzenia działalności przez poszczególne inspekcje - dodaje Piwowar.

Jego zdaniem organy kontroli powołują się na to, że te przepisy są ustawami szczególnymi w stosunku do ogólnej, jaką jest ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Dlatego tłumaczą, że jednoczesna kontrola tego samego przedsiębiorcy przez co najmniej dwie instytucje kontrolne nie narusza przepisów prawa.

- Taki niekorzystny dla przedsiębiorców sposób interpretowania przepisów przez instytucje kontrolne umożliwiają nieprecyzyjnie sformułowane ustawy - tłumaczy mecenas Jarosław Chałas z kancelarii Chałas i Wspólnicy, ekspert BCC.

- Artykuł 82 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przewiduje bowiem wyjątki od zakazu prowadzenia jednocześnie więcej niż jednej kontroli. Dopuszcza przeprowadzenie kontroli w toku innego postępowania dotyczącego przedsiębiorcy, gdy taką możliwość przewidują odrębne przepisy, na przykład przepisy o Państwowej Inspekcji Pracy, Inspekcji Sanitarnej, Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i Inspekcji Handlowej - dodaje Chałas.

Inspekcje mogą być prowadzone na zasadach określonych w ustawach szczególnych. Niezbędna jest więc ich nowelizacja przez dodanie zapisu, że kontrola nie może naruszać uprawnień przedsiębiorców zagwarantowanych im w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. BCC zapowiedziało wystąpienie z propozycją nowelizacji tych czterech ustaw, aby w ten sposób ułatwić przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej.

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA