REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inspekcje paraliżują pracę przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czterdzieści instytucji uprawnionych do kontroli może sparaliżować pracę firmy na osiem tygodni w roku. Nieprecyzyjne przepisy umożliwiają jednoczesną kontrolę kilku inspektorom jednocześnie.

W 2006 roku przedsiębiorcy byli najczęściej kontrolowani przez urzędy skarbowe, Państwową Inspekcję Pracy, Państwową Inspekcję Sanitarną, Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Urząd Kontroli Skarbowej. Wprawdzie średnio w firmach prowadzono po 4 kontrole w ciągu roku, ale niektóre z nich były kontrolowane nawet po 10 razy, zaś rekordzista został skontrolowany ponad 20 razy.

Z informacji uzyskanych z Instytut Lobbingu BCC wynika, że w 2006 roku ponad 300 z przebadanych 1200 firm kontrolowały jednocześnie dwie inspekcje, a w 25 jednocześnie kontrole prowadzili inspektorzy z trzech organów.

- Zbyt długo trwająca kontrola dezorganizuje skutecznie pracę firmy - mówi Elżbieta Winiowska z Drozapolu w Bydgoszczy, który w 2006 roku był kontrolowany dziesięć razy.

- Wymaga dodatkowego zaangażowania pracowników, którzy muszą przygotować dokumenty potrzebne inspektorom i co najmniej jeden pracownik musi zostać oddelegowany do tego, aby stale towarzyszył inspektorom - dodaje Winiowska. Dlatego firma nie protestowała nawet wówczas, gdy jednocześnie kontrolowali ją inspektorzy z różnych organów, ponieważ uznała, że gdyby pracownik drugiej inspekcji przyszedł dopiero po upływie kilku tygodni, to znów należałoby dodatkowo angażować pracowników i przygotowywać dla niego nowy zestaw zaktualizowanych ponownie dokumentów.

Natomiast do cyklicznych, prowadzonych co miesiąc kontroli zwrotu nadpłaconego podatku VAT wręcz przyzwyczaił się prezes Maciej Jóźwicki z firmy Marwit w Złej Wsi Wielkiej, która w 2006 roku była kontrolowana aż 15 razy. Skoro te kontrole są spodziewane i planowane, to jego zdaniem mniej dezorganizują pracę firmy niż kontrole prowadzone przez pracowników innych inspekcji.

- Aby uniknąć jednoczesnego kontrolowania tej samej firmy przez kilka organów, należy zmienić przepisy - mówi Bogusław Piwowar, dyrektor Instytutu Lobbingu BCC.

Wprawdzie ustawa o swobodzie działalności gospodarczej jako zasadę przyjęła, że nie można równocześnie prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy, ale takich ograniczeń nie przewidują ustawy regulujące sposób prowadzenia działalności przez poszczególne inspekcje - dodaje Piwowar.

Jego zdaniem organy kontroli powołują się na to, że te przepisy są ustawami szczególnymi w stosunku do ogólnej, jaką jest ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Dlatego tłumaczą, że jednoczesna kontrola tego samego przedsiębiorcy przez co najmniej dwie instytucje kontrolne nie narusza przepisów prawa.

- Taki niekorzystny dla przedsiębiorców sposób interpretowania przepisów przez instytucje kontrolne umożliwiają nieprecyzyjnie sformułowane ustawy - tłumaczy mecenas Jarosław Chałas z kancelarii Chałas i Wspólnicy, ekspert BCC.

- Artykuł 82 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przewiduje bowiem wyjątki od zakazu prowadzenia jednocześnie więcej niż jednej kontroli. Dopuszcza przeprowadzenie kontroli w toku innego postępowania dotyczącego przedsiębiorcy, gdy taką możliwość przewidują odrębne przepisy, na przykład przepisy o Państwowej Inspekcji Pracy, Inspekcji Sanitarnej, Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i Inspekcji Handlowej - dodaje Chałas.

Inspekcje mogą być prowadzone na zasadach określonych w ustawach szczególnych. Niezbędna jest więc ich nowelizacja przez dodanie zapisu, że kontrola nie może naruszać uprawnień przedsiębiorców zagwarantowanych im w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. BCC zapowiedziało wystąpienie z propozycją nowelizacji tych czterech ustaw, aby w ten sposób ułatwić przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej.

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA