REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK o porozumieniach przedsiębiorców na rynku spożywczym

REKLAMA

Największy polski producent drożdży chciał wyeliminować z rynku konkurentów, zobowiązując hurtownie do zaopatrywania się wyłącznie u niego - uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów


UOKiK stwierdził istnienie nielegalnego porozumienia na rynku spożywczym - największy polski producent drożdży - firma Lesaffre Bio-Corporation zawarła porozumienie z 45 hurtowniami, na podstawie którego dystrybutorzy mieli zaopatrywać się wyłącznie w tej spółce. Umowy zawierane z hurtowniami przewidywały, że będą one płaciły kary do kilku tysięcy złotych, jeśli dokonają zakupów u konkurencji. Dotyczyło to nawet sytuacji, gdy zakupów dokonywali krewni, wspólnicy lub osoby posiadające udziały w firmie dystrybutora. Lesaffre mógł ponadto dochodzić dodatkowego odszkodowania, w przypadku gdy przedsiębiorcy złamali klauzulę wyłączności.
Producent premiował lojalność hurtowni rabatami w wysokości od kilku proc. wartości zamówionego towaru.

- Takie działanie największego producenta drożdży prowadziło do eliminowania z rynku konkurentów - mówi
Monika Bychowska - dyrektor Departamentu Ochrony Konkurencji UOKiK.

Dlatego Urząd nałożył na firmę Lesaffre karę w wysokości 3,1 mln zł. Odstąpił natomiast od ukarania pozostałych członków porozumienia, gdyż były to małe, rodzinne firmy o niskich przychodach ze sprzedaży.

- W przypadku ścigania karteli trudno dotrzeć do twardych dowodów - mówi Cezary Banasiński, prezes UOKiK. -
Postawiono już jednak konkretne zarzuty w sprawie tzw. kartelu cementowego, wykrytego pod koniec ubiegłego roku - dodaje.

Producentom cementu, oprócz wspólnego ustalania cen, zarzucono podział rynku i wymianę poufnych
informacji handlowych.

NAJWYŻSZE KARY ZA POLSKIE KARTELE

(suma kar nałożonych na uczestników porozumienia)

- 20 banków - 164 mln zł

- Polifarb Cieszyn - Wrocław i markety budowlane - 110 mln zł

- Johnson & Johnson Poland i hurtownie farmaceutyczne Compol i Hurtofarm - 3,8 mln

- wydawca i dystrybutorzy polskiej wersji Harry'ego Pottera i Zakonu Feniksa - kara 1,6 mln zł

- firma farmaceutyczna Roche Polska i jej dystrybutor Hand-Prod - 306 tys. zł

Ewa Usowicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA