REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za błędy mogą grozić wysokie odsetki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zniesienie deklaracji miesięcznych może mieć niekorzystne skutki. Ujawniony dopiero przy kontroli deklaracji rocznej błąd będzie skutkował zapłatą wysokich odsetek.

NOWE PRAWO

W wyniku zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zniesiono obowiązek przesyłania do urzędów skarbowych deklaracji dotyczących miesięcznych zaliczek.

- Wprowadzona zmiana w ujęciu makroekonomicznym spowoduje zmniejszenie się kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Brak obowiązku wystawiania i przesyłania deklaracji oznacza nie tylko oszczędność na kosztach biurowych. To też oszczędność cza- su - uważa Krzysztof Słapczyński, prawnik z Kancelarii BSO Prawo & Podatki we Wrocławiu. Jakkolwiek - jego zdaniem - w skali makro zmiana będzie zauważalna (wystarczy pomnożyć liczbę przedsiębiorców przez koszt wysyłki listu poleconego), to dla podatnika (i płatnika) ważniejszym kosztem i obciążeniem czasowym pozostaje konieczność samoobliczenia podatku i terminowej wpłaty zaliczki.

Negatywną konsekwencją dla podatników może być zaprzestanie comiesięcznej kontroli poprawności w obliczeniach dokonywanej przez urzędy skarbowe.

- Ewentualne pomyłki ujawnione w składanych dotychczas deklaracjach były (a przynajmniej powinny być) wskazywane w wezwaniach do złożenia stosownych korekt, które organy podatkowe kierowały do podatników. W nowej regulacji kontrola ta nie będzie możliwa - podkreśla Krzysztof Słapczyński.

Ujawniony dopiero przy kontroli deklaracji rocznej błąd będzie skutkował koniecznością zapłaty odsetek za zwłokę za dłuższy okres. Nie jest to więc zmiana wyłącznie korzystna dla podatników.

Z drugiej strony, organy skarbowe stra- cą możliwość szybkiego dochodzenia roszczeń z tytułu niewpłaconych zaliczek na podatek dochodowy.

- Podatnik wskazywał w deklaracjach miesięcznych kwotę, która winna być wpłacona, a w razie niewypełnienia tego obowiązku w terminie i w pełnej wysokości sama deklaracja stanowiła podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego i dochodzenia zaległości w postępowaniu egzekucyjnym w administracji, o czym mowa była w pouczeniu zamieszczonym na ostatniej stronie druku - zauważa Krzysztof Słapczyński.

Obecnie, z powodu braku miesięcznych deklaracji, wszczęcie postępowania w ciągu roku podatkowego będzie wymagało podjęcia przez organy podatkowe działań kontrolnych, które podatnik będzie mógł utrudniać i potem zakwestionować. Zachwianiu może więc ulec systematyczność wpłat zaliczek na podatek dochodowy dokonywanych w ciągu roku podatkowego.

- Można sobie wyobrazić sytuację, w której podatnik nie będzie wpłacał zaliczek w ciągu roku, a przed złożeniem zeznania rocznego wpłaci je wraz z odsetkami. W zasadzie więc w ciągu roku będzie kredytował prowadzoną działalność - podkreśla Krzysztof Słapczyński.

Jego zdaniem, niezaprzeczalna korzyść ze zwolnienia z obowiązku składania deklaracji miesięcznych jest zbyt skromna (wobec pozostawienia obowiązku samoobliczania zaliczki). Dopiero likwidacja obowiązku samoobliczania (jak np. w Niemczech) byłaby zmianą oczekiwaną przez podatników.

Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA