REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez narzędzi informatycznych firma szybko przegrywa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Małe i średnie firmy wdrażają podstawowe systemy IT niezbędne do funkcjonowania na konkurencyjnym rynku. Informatyczna sieć pozwala na łatwiejsze zarządzanie.

Na rynku widać dzisiaj wyraźnie dwa ważne zjawiska. Pierwsze polega na nadrabianiu zapóźnień w informatyzacji przez małe i średnie firmy (MSP). Koniunktura przekładająca się na gotówkę w kasie i opanowanie technologii pozyskiwania środków unijnych na podniesienie konkurencyjności MSP spowodowały lawinę inwestycji w systemy zintegrowane ERP, podstawowe systemy wspierające zarządzanie firmą. Nasz rynek w tym obszarze rośnie 16-25 proc. rocznie.
Te systemy, oczywiście, nie czynią żadnego przełomu w skuteczności zarządzania, ale porządkują procesy biznesowe i ewidencjonują przynajmniej elementarne informacje, które potem można wykorzystać do bardziej inteligentnych analiz i bardziej trafnych decyzji. Ale jeszcze minie trochę czasu, zanim średnie firmy będą umiały wyciągać wiedzę z tego, co ewidencjonują ich systemy informatyczne. Na razie potrafią to jedynie niektóre duże korporacje w poszczególnych obszarach, np. marketingu czy logistyki. Nowoczesne systemy komunikacyjne zmieniają zarówno styl pracy menedżera, jak i kształt jego relacji z otoczeniem firmy

Klient nade wszystko
Mimo że powszechna jest świadomość, że to klient rządzi naszym biznesem, nie widać eksplozji wdrożeń systemów CRM. W 2006 roku rozpoczęło się może 50 poważniejszych projektów i kilkadziesiąt mniejszych. Na dodatek obsługują elementarne funkcje, jak historia kontaktów czy analiza danych. Ten rynek nie rośnie, mimo że od lat dostawcy i eksperci to zapowiadają. Wyjaśnień jest kilka. Najprostsze: polski klient najbardziej interesuje się ceną i to jest koronny argument w negocjacjach. Dostawca nie musi mieć żadnego CRM, aby handlować z takim klientem. Inne wyjaśnienie jest chyba trafniejsze: oferowane systemy nie zapewniają istotnej zmiany w relacjach handlowych, są raczej systemami kontrolującymi aktywność i uczciwość handlowców, nie wspierają klienta. Zatem firmy wybierają inną ścieżkę informatycznego wsparcia marketingu, sprzedaży i relacji z klientami. Po pierwsze, tworzą call center lub contact center, ewentualnie korzystają z nich w outsourcingu. Jest to skuteczniejsza forma kontaktu z klientami, a także – w zaawansowanych wersjach tych rozwiązań – dokonywania analiz marketingowych i sprzedażowych. Po drugie, inwestują w systemy podnoszące komfort komunikacji klientów z menedżerami i pracownikami firmy. Chodzi o to, aby klient dodzwonił się do tego, do kogo chce, i kogo telefon posiada, bez względu na to, gdzie ta osoba fizycznie się znajduje: w swoim pokoju, w innym pomieszczeniu w swojej firmie, gdziekolwiek indziej poza zasięgiem telefonu stacjonarnego itd. Idea jednego numeru telefonu, bez względu na miejsce pobytu jego właściciela, jest realizowana już w wielu rozwiązaniach komunikacyjnych dostępnych na rynku. Ogromną rolę odegrał tu rozwój wifi, telefonii internetowej, systemów zabezpieczeń, telefonów komórkowych.

ZARZĄDZANIE ZASOBAMI ERP (Enterprise Resource Planning) jest to metoda efektywnego planowania i zarządzania wszystkimi zasobami przedsiębiorstwa niezbędnymi do nabycia, wykonania, spedycji i rozliczenia zamówień klientów w sferze produkcji, dystrybucji i obsługi serwisowej przedsiębiorstwa.

Systemy komunikacyjne
Integracja kanałów komunikacyjnych (telefon, internet, komórka, e-mail) jest jednym z ważnych znaków czołowego trendu kształtującego modele biznesu, związanego z rozwojem technologii teleinformatycznych. Otóż, obok posiadanej naziemnej struktury firmy budują w przestrzeni wirtualnej swoją drugą strukturę.
Nowoczesne systemy komunikacyjne zmieniają zarówno styl pracy menedżera, jak i kształt jego relacji z otoczeniem firmy. Jest dostępny ciągle, ale nie osobiście. Z jednej strony oznacza to, że trzeba na nowo nauczyć się budowania zaufania i komunikacji na odległość, a z drugiej, że rozmowy i telekonferencje muszą być wcześniej dobrze przygotowane, z jasno określonym celem. Powstały już systemy wideokonferencji, gdzie partnerzy na ekranie są widoczni dokładnie tak, jakby byli po drugiej stronie stołu. Widać ich gesty, mimikę, mowę ciała. Jest to kluczowe dla oceny wiarygodności i skuteczności negocjowania. Od marca przyszłego roku będą dostępne również w Polsce. O zintegrowanych łańcuchach dostaw mówi się od lat, działają z umiarkowanym sukcesem, głównie dlatego, że najsilniejszy partner w łancuchu narzuca reguły gry i zbiera cała śmietankę, oraz dlatego że partnerzy nie mieli interesu w pokazywaniu swoich liczb. Nadchodzi jednak nowa generacja łańcuchów dostaw, mianowicie firm działających w sieciach wirtualnych i na platformach. Internet daje swobodę doboru partnerów bez względu na lokalizację i stare układy zależności.

WIEDZA O KLIENTACH CRM, czyli Customer Relationship Management, to określenie dla strategii biznesowej, polegającej na budowaniu związków z klientami i zarządzaniu klientami w celu osiągnięcia długoterminowych korzyści. Jest to proces zdobywania i wykorzystania szeroko rozumianej wiedzy o klientach.

Platformy przetargowe
Przenoszenie do sieci coraz większej liczby sfer działalności wiąże się też często z większą przejrzystością i wiarygodnością działań. Dobrym przykładem są elektroniczne platformy przetargowe. Najczęściej powtarzanym argumentem na ich rzecz jest możliwość wynegocjowania niskiej ceny, a najbardziej cenioną zaletą platform jest ograniczenie nieuczciwych praktyk podczas przetargów i zakupów.
Można jeszcze wymieniać elektroniczny obieg dokumentów, bankowość elektroniczną, podpis elektroniczny, sklepy internetowe i wiele innych form realizacji funkcji biznesowych w sieci. Na razie stanowią one jedynie wyspy wirtualnej struktury firmy, połączone są mostami lepszej lub gorszej konstrukcji, nie tworzą jeszcze całościowej postaci przedsiębiorstwa. Ale są znakami na drodze, która nieuchronnie zmierza do odwzorowania rzeczywistej firmy w sieci.

Iwona Bartczak
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA