REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez narzędzi informatycznych firma szybko przegrywa

REKLAMA

Małe i średnie firmy wdrażają podstawowe systemy IT niezbędne do funkcjonowania na konkurencyjnym rynku. Informatyczna sieć pozwala na łatwiejsze zarządzanie.

Na rynku widać dzisiaj wyraźnie dwa ważne zjawiska. Pierwsze polega na nadrabianiu zapóźnień w informatyzacji przez małe i średnie firmy (MSP). Koniunktura przekładająca się na gotówkę w kasie i opanowanie technologii pozyskiwania środków unijnych na podniesienie konkurencyjności MSP spowodowały lawinę inwestycji w systemy zintegrowane ERP, podstawowe systemy wspierające zarządzanie firmą. Nasz rynek w tym obszarze rośnie 16-25 proc. rocznie.
Te systemy, oczywiście, nie czynią żadnego przełomu w skuteczności zarządzania, ale porządkują procesy biznesowe i ewidencjonują przynajmniej elementarne informacje, które potem można wykorzystać do bardziej inteligentnych analiz i bardziej trafnych decyzji. Ale jeszcze minie trochę czasu, zanim średnie firmy będą umiały wyciągać wiedzę z tego, co ewidencjonują ich systemy informatyczne. Na razie potrafią to jedynie niektóre duże korporacje w poszczególnych obszarach, np. marketingu czy logistyki. Nowoczesne systemy komunikacyjne zmieniają zarówno styl pracy menedżera, jak i kształt jego relacji z otoczeniem firmy

Klient nade wszystko
Mimo że powszechna jest świadomość, że to klient rządzi naszym biznesem, nie widać eksplozji wdrożeń systemów CRM. W 2006 roku rozpoczęło się może 50 poważniejszych projektów i kilkadziesiąt mniejszych. Na dodatek obsługują elementarne funkcje, jak historia kontaktów czy analiza danych. Ten rynek nie rośnie, mimo że od lat dostawcy i eksperci to zapowiadają. Wyjaśnień jest kilka. Najprostsze: polski klient najbardziej interesuje się ceną i to jest koronny argument w negocjacjach. Dostawca nie musi mieć żadnego CRM, aby handlować z takim klientem. Inne wyjaśnienie jest chyba trafniejsze: oferowane systemy nie zapewniają istotnej zmiany w relacjach handlowych, są raczej systemami kontrolującymi aktywność i uczciwość handlowców, nie wspierają klienta. Zatem firmy wybierają inną ścieżkę informatycznego wsparcia marketingu, sprzedaży i relacji z klientami. Po pierwsze, tworzą call center lub contact center, ewentualnie korzystają z nich w outsourcingu. Jest to skuteczniejsza forma kontaktu z klientami, a także – w zaawansowanych wersjach tych rozwiązań – dokonywania analiz marketingowych i sprzedażowych. Po drugie, inwestują w systemy podnoszące komfort komunikacji klientów z menedżerami i pracownikami firmy. Chodzi o to, aby klient dodzwonił się do tego, do kogo chce, i kogo telefon posiada, bez względu na to, gdzie ta osoba fizycznie się znajduje: w swoim pokoju, w innym pomieszczeniu w swojej firmie, gdziekolwiek indziej poza zasięgiem telefonu stacjonarnego itd. Idea jednego numeru telefonu, bez względu na miejsce pobytu jego właściciela, jest realizowana już w wielu rozwiązaniach komunikacyjnych dostępnych na rynku. Ogromną rolę odegrał tu rozwój wifi, telefonii internetowej, systemów zabezpieczeń, telefonów komórkowych.

ZARZĄDZANIE ZASOBAMI ERP (Enterprise Resource Planning) jest to metoda efektywnego planowania i zarządzania wszystkimi zasobami przedsiębiorstwa niezbędnymi do nabycia, wykonania, spedycji i rozliczenia zamówień klientów w sferze produkcji, dystrybucji i obsługi serwisowej przedsiębiorstwa.

Systemy komunikacyjne
Integracja kanałów komunikacyjnych (telefon, internet, komórka, e-mail) jest jednym z ważnych znaków czołowego trendu kształtującego modele biznesu, związanego z rozwojem technologii teleinformatycznych. Otóż, obok posiadanej naziemnej struktury firmy budują w przestrzeni wirtualnej swoją drugą strukturę.
Nowoczesne systemy komunikacyjne zmieniają zarówno styl pracy menedżera, jak i kształt jego relacji z otoczeniem firmy. Jest dostępny ciągle, ale nie osobiście. Z jednej strony oznacza to, że trzeba na nowo nauczyć się budowania zaufania i komunikacji na odległość, a z drugiej, że rozmowy i telekonferencje muszą być wcześniej dobrze przygotowane, z jasno określonym celem. Powstały już systemy wideokonferencji, gdzie partnerzy na ekranie są widoczni dokładnie tak, jakby byli po drugiej stronie stołu. Widać ich gesty, mimikę, mowę ciała. Jest to kluczowe dla oceny wiarygodności i skuteczności negocjowania. Od marca przyszłego roku będą dostępne również w Polsce. O zintegrowanych łańcuchach dostaw mówi się od lat, działają z umiarkowanym sukcesem, głównie dlatego, że najsilniejszy partner w łancuchu narzuca reguły gry i zbiera cała śmietankę, oraz dlatego że partnerzy nie mieli interesu w pokazywaniu swoich liczb. Nadchodzi jednak nowa generacja łańcuchów dostaw, mianowicie firm działających w sieciach wirtualnych i na platformach. Internet daje swobodę doboru partnerów bez względu na lokalizację i stare układy zależności.

WIEDZA O KLIENTACH CRM, czyli Customer Relationship Management, to określenie dla strategii biznesowej, polegającej na budowaniu związków z klientami i zarządzaniu klientami w celu osiągnięcia długoterminowych korzyści. Jest to proces zdobywania i wykorzystania szeroko rozumianej wiedzy o klientach.

Platformy przetargowe
Przenoszenie do sieci coraz większej liczby sfer działalności wiąże się też często z większą przejrzystością i wiarygodnością działań. Dobrym przykładem są elektroniczne platformy przetargowe. Najczęściej powtarzanym argumentem na ich rzecz jest możliwość wynegocjowania niskiej ceny, a najbardziej cenioną zaletą platform jest ograniczenie nieuczciwych praktyk podczas przetargów i zakupów.
Można jeszcze wymieniać elektroniczny obieg dokumentów, bankowość elektroniczną, podpis elektroniczny, sklepy internetowe i wiele innych form realizacji funkcji biznesowych w sieci. Na razie stanowią one jedynie wyspy wirtualnej struktury firmy, połączone są mostami lepszej lub gorszej konstrukcji, nie tworzą jeszcze całościowej postaci przedsiębiorstwa. Ale są znakami na drodze, która nieuchronnie zmierza do odwzorowania rzeczywistej firmy w sieci.

Iwona Bartczak
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

REKLAMA

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

Wyższe składki ZUS w 2025 roku [Kierowcy]

Znamy kwotę przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia na 2025 rok. Średnia krajowa wzrośnie o 850 zł. Oznacza to wyższe składki ZUS, a także wzrost kosztów zatrudnienia kierowców w transporcie międzynarodowym.

REKLAMA